اقتصادی

اول تولید مسکن، بعداً صادرات مصالح

به دنبال طرح افزایش مسکن ، که ساخت آن سالانه به ساخت یک میلیون خانه اختصاص خواهد یافت ، نمایندگان مجلس از بازار مصالح ساختمانی خواستند که برای تأمین نیازهای بخش ساخت و ساز داخلی و صادرات مازاد تولید اولویت داشته باشد.

براساس ESN ، طرح پیشنهادی برای افزایش تولید و تأمین مسکن توسط رئیس کمیسیون عمران مجلس به مجمع پارلمان ارائه شده است. اما به دلیل مبهم بودن این طرح ، دولت علاقه چندانی به طرح هایی مانند مقرون به صرفه بودن و نرخ بهره ندارد.

اولین هدف در برنامه تولید و عرضه مسکن ساخت سالانه یک میلیون خانه است که تقاضا برای مواد طبیعی را افزایش می دهد.

در همین رابطه ، نمایندگان مجلس به وزیر صنعت ، معدن و تجارت رزمچ حسنی گفتند که ابتدا باید ساخت مسکن کشور برای مصالح ساختمانی به پایان برسد و سپس محصولات باقیمانده صادر شود. راظم حسینی پاسخ داد که او چنین قدرتی ندارد ، بنابراین تصمیم گرفته شد که وزیر صمت برای افزایش قدرت وزیر با کمیسیون عمران دیدار کند.

این اعلامیه توسط رئیس کمیسیون عمران مجلس ، محمد رضا رضایی کوچی اعلام شد ، وی همچنین گفت: بنابراین ما از وزیر صمت خواستیم که به مجلس بیاید و توضیح دهد که چرا قیمت سیمان و فولاد در سال گذشته به دلیل افزایش قیمت ها افزایش یافته است.

رضا کوچی به نوبه خود اظهار داشت: وزیر صمت در پاسخ به درخواست نمایندگان گفت که مصالح ساختمانی باید برای بورس تهیه شود اما از نظر ما وضعیت بورس عادی نیست و این قیمت قابل تحقق نیست. به عنوان مثال ، در چند ماه گذشته ، قیمت قیر 2 میلیون تن در هر تن افزایش یافته است و اگرچه قیمت قطران در کشور افزایش نیافته است ، اما کاملاً واضح است که قیمت قطران در بورس به شدت افزایش یافته است.

رئیس کمیسیون عمران مجلس تأکید کرد: “مصالح ساختمانی ، به ویژه فولاد و سیمان ، واقعی نیستند و باید کاهش و واقعی باشند. از طرف دیگر ، ما سعی خواهیم کرد اختیار لازم را به وزیر صمت بدهیم.” مجلس چیزی به دست نیاورد اما باید به مجلس و دولت داده شود تا شاهد کاهش قیمت سیمان و فولاد در بازار باشیم.

قرار است در دوره ای که بازار ساخت و ساز رونق دارد ، در توسعه مسکن جهش کنیم. طبق آمار ، در شش ماهه نخست امسال ، پروانه های ساختمانی در تهران 14 درصد کاهش نسبت به سال قبل و 76 درصد کاهش نسبت به سال 1392 نشان می دهد.

در همین حال ، وزارت راه و شهرسازی برنامه اقدام ملی مسکن را برای ساخت 400000 خانه در دستور کار قرار داده است. به بیش از 800000 اتاق رسیده است.

با این حال ، به دلیل کاهش سود سرمایه در بخش ساخت و ساز ، بخش خصوصی متوقف شده است. در دهه گذشته ، بیش از 90٪ از توسعه مسکن همیشه در بخش خصوصی انجام شده است. در نتیجه ، کارشناسان معتقدند تا زمانی که سازندگان انبوه و مدافعان ساخت و ساز به بخش املاک و مستغلات ورود نکنند ، دولت قادر به غنی سازی بخش نخواهد بود.

انتهای پیام

تحریریه دانا نیوز

مشی رسانه‌ای این سایت، تحلیلی - خبری و اقتصادی است و اعضای تحریریه این مجموعه می‌کوشند از قالب ظاهری خبرها فراتر رفته و به زوایای پنهان و آشکار حوادث سرک بکشند و با کندوکاو بیشتر، ناگفته‌ها و وجوه نامکشوف وقایع و حوادث را بیابند.
دکمه بازگشت به بالا