اقتصادیبرترین های کسب و کار

کاربردهای چاپ سیلک دستی

چاپ سیلک چیست و چه مراحلی دارد؟

اگر شما هم به صنعت چاپ علاقه داشته باشید و یا جستجوی درمورد آن کرده باشید احتمالاً با عبارت خدمات چاپ سیلک آشنایی دارید. اما اینکه چاپ سیلک چیست هم یکی از سوالات رایج این قسمت است برای پاسخ به سوال چاپ سیلک چیست باید این مطلب را تا انتها مطالعه کنید.

چاپ سیلک یکی از انواع چاپ های مختلف است که در آن از شابلون ای از جنس چوب فلز یا ابریشمی برای چاپ استفاده می کنند در این نوع چاپ و خلاف دیگر چاپ ها رنگ به صورت مستقیم از طریق شابلون روی سطح چاپ می شود در واقع در این نوع چاپ جوهری که قرار است چاپ با استفاده از آن انجام می شود از میان یک جوری می گذرد و در سطح مورد نظر چاپ می شود این نوع از چاپ یکی از روشهای چاپ پرکاربرد و پرطرفدار است چاپ سیلک هم به روش ماشینی و هم به روش دستی انجام می شود معمولا چاپ هایی که بر روی لباس هایی مثل تیشرت انجام میشود از طریق چاپ سیلک است.

مزایای چاپ سیلک

همانطور که می دانید روش‌های مختلفی برای چاپ وجود دارد اما در این قسمت می خواهیم به دلیل استفاده از چاپ سیلک یعنی همان مزایای چاپ سیلک بپردازیم.

یکی از مهمترین دلایل استفاده از چاپ سیلک قیمت مناسب و مقرون به صرفه بودن آن نسبت به دیگر روش های چاپی است همچنین میتوان چاپ سیلک را بر روی سطوح مختلف مثل کاغذ پارچه جعبه شیرینی نایلون مقوا و غیره انجام داد اما معمولاً دیگر چاپ آرا نمی توان در تیراژهای پایین انجام داد زیرا به لحاظ قیمتی توجیه ندارند . چاپ سیلک را می‌توان در تیراژ کم و بر روی هر سطحی انجام داد.

کاربردهای چاپ سیلک

یکی از مهمترین موضوعاتی که در مورد چاپ سیلک باید به آن توجه کرد کاربردهای این روش چاپی است. استفاده از چاپ سیلک در صنایع مختلف کاربرد دارد اما رایج ترین استفاده از این چاپ چاپ بر روی پارچه های مختلف است از دیگر کاربردهای این نوع چاپ می توان به صنایع خودروسازی صنایع مواد غذایی کالای پزشکی قطعات الکترونیکی ظروف یکبار مصرف اسباب بازی ها و غیره نیز اشاره کرد مرد به صورت کلی استفاده از این نوع چاپ به دلیل ساده و ارزان بودن بسیار پرکاربرد است.

چاپ آنلاین کارت ویزیت یکی از درخواست های بسیار پرطرفدار از مجموعه ما از زیر افراد زیادی تمایل به چاپ کارت ویزیت دارند و موقعیت و زمان مراجعه حضوری را ندارند پیشنهاد ما چاپ کارت ویزیت به صورت آنلاین و اینترنتی است

مراحل چاپ سیلک

این از چاپ نیز مثل دیگر روش های چاپی مراحلی دارد که از جمله آن می‌توان به آماده کردن طوری که با استفاده از آن قرار است انجام شود اشاره کرد یکی از دلایل با کیفیت بودن تصاویر چاپ شده توسط چاپ سیلک زیاد بودن تعداد سوراخ های موجود در این توری و شابلون است ست پخش چینی برای نوشابه میز های نور ساده یووی نیز نیاز است نوری که برای این که مورد نیاز است نور لامپ مهتابی است.

همانطور که در بالا اشاره کردیم چاپ سیف دونات هم به صورت دستی و هم به صورت اتوماتیک انجام شود در ماشین هایی که چاپ سیلک انجام میدهند همه امور چاپ توسط یک وسیله ای که با آن اسکرین گفته می شود انجام میشود اما برای چاپ سیلک دستی نیاز به تجهیزات مختلفی مثل میز طوری شابلون و غیره است بعد از اینکه به صورت دستی و یا به صورت ماشین چاپ را انجام دادید باید منتظر مرحله خشک شدن کار باشیم.

این مرحله یک مرحله بسیار مهم است، زیرا در صورتی که خشک شدن محصول چاپی به درستی انجام نشده باشد رنگ ها روی کار ثابت نیستند و ممکن است با تداخل رنگی کار روبرو شویم تیم که باعث بی کیفیت شدن محصول نهایی می شود امروزه روش های مختلفی برای خشک کردن چاپ سیلک وجود دارد که از جمله می توان به خشک کردن طبیعی یعنی در هوای آزاد اشاره کرد و در بعضی موارد زیر دستگاه های مدرن و پیشرفته برای خشک کردن محصولات نیز وجود دارد که سرعت این کار را تا حد بسیار زیادی افزایش می دهد.

قابلیت های چاپ سیلک

چاپ سیلک قابلیت های متعددی دارد از جمله :

  • امکان چاپ بر روی نایلکس و نایلون و CD- DVB
  • امکان چاپ بر روی دفتر تلفن، سر رسید و تقویم دیواری.
  • چاپ روی شیشه، مقوا، ورقی، آینه، چرم، کفش، کیف، جعبه شیرینی، چاپ روی چوب، جعبه کفش و جعبه های مختلف از جنس کارتن.
  • امکان چاپ روی تابلوهای هنری، تابلوهای صنعتی و تابلوهای اطلاع رسانی.
  • چاپ روی اشیاء تبلیغاتی مثل ساعت و خودکار، گونی، پارچه و البسه و چاپ بنر.

معایب چاپ سیلک

     نمی توان از معایب این روش چاپ غافل شد از جمله :

  • سرعت پایین و چاپ تک رنگ که موجب شده تا از امتیازات آن کاسته شود.
  • در زمان شستن دارو بعد از نور دادن، گاهی دارو بیش از حد پاک می ‎شود که ممکن است به دلیل نوردهی کم، فاصله زیاد لامپ و طرح و یا عدم ترکیب صحیح دارو این اتفاق رخ دهد.
  • همچنین در برخی مواقع پس از نور دهی دارو که باید پاک شود پوب پاک نمی شود. علت این امر نوردهی زیاد، فاصله کم میان لامپ با طرح و ترکیب زیاد داروها می باشد.
  • گاهی در چاپ سیلک، رنگ بخوبی پخش نمی شود. در این صورت اول باید لبه کاردک کنترل شود تا کاملا صاف باشد و سپس فشار یکنواخت تنظیم گردد.

انواع چاپ سیلک دستی

     چاپ سیلک دستی به دو روش کاربردی و هنری تقسیم بندی می شود. در روش کاربردی کاربر نقش اصلی را ایفا می کند و تمامی مراحل اعم از ساخت، آماده سازی لوحه چاپی، انتقال طرح و مراحل تکثیر را بر عهده می گیرد. در روش هنری چاپ سیلک دستی، مشتری هیچ نقشی در طرح ندارد و هنرمند از قبل کار خود را حاضر کرده است.

کاربردهای چاپ سیلک دستی

در سطوحی که زمینه کار آغشته به رنگ است و باید رنگ پوششی قوی روی کار اجرا شود از قبیل لیبل هایی که روی موتور سیکلت و امثال آن چسبانده می شود، می توان از روش چاپ سیلک دستی استفاده کرد. این روش در صنایع برای چسب اندود کردن مقاطعی از سطوح کاربرد دارد و گاهی نیز برای چسباندن مواد لاستیکی بر روی سطوح استفاده می شود.

چاپ سیلک دستی

چاپ سیلک، به دو شکل دستی و ماشینی انجام می شود. در چاپ دستی می توان از شابلون یا کلیشه چاپ استفاده کرده که در آن سه روش میز نور، قید نور و شابلون ساز انجام می شود. در روش چاپ سیلک، ابتدا با یک لایه نازک شابلون یا قاب را تهیه می کنند و سپس لایه نازکی از لاک حساس دیازو را روی آن کشیده و با پرینت طرح درون دستگاه چاپ دستی قرار می دهند. دستگاه چاب سیلک، طرح مورد نظر را روی توری حک می کند. با آماده شدن شابلون طرح، به دستگاه سیلک دستی نیازی نیست و سایر مراحل کاردک رنگ کشی، گذاشتن شابلون و جمع کردن سطح صاف به شکل دستی انجام می شود.

سیلک برای چاپ تصاویر

سیلک به منظور چاپ تصویر می باشد و از پارچه با توری با سوراخ‌های بسیار ریز استفاده می‌شود که نهایتا تصویر مورد نظر روی این توری منعکس می گردد و بخش‌هایی از تصویر که باید بی رنگ باشند، با ماده‌ای مسدود کننده مانند موم پوشیده می‌شود. اپراتور مرکب چاپ یا رنگ را با فشار کاردک یا غلتک به سطح چاپ شونده منتقل می‌نماید. رنگ یا مرکب تنها به بخش‌های مسدود نشده منتقل و تصویر روی آن ظاهر می شود.

آتوسا خوش خواهد

من آتوسا، خبرنگاری که تعهدی عمیق به خدمت به مردم دارم. در این سایت، با تمرکز بر مسائل مهم اجتماعی و اقتصادی، تلاش می‌کنم تا صدای گروه‌ه‌های نادیده گرفته شده را به گوش شما برسانم و برای ایجاد عدالت و برابری در جامعه تلاش کنم.
دکمه بازگشت به بالا