استان هابرترین های کسب و کار

مرکز فروش سیلیکون در تهران

سیلیکون قالب گیری چیست؟

سیلیکون قالب گیری مایعی نسبتا غلیظ است که چندین نوع دارد و یکی از محبوب ترین انواع آن سیلیکون rtv2 است که واژه‌یrtv2 مخفف Room Temperature Vulcanizing می‌باشد که به این معناست که این نوع سیلیکون قالبگیری با افزودن جز دوم که هاردنر نام دارد ، در دمای اتاق و پس از چند ساعت کاملا خشک می‌شود و به حالت جامد و قابل انعطاف درمیاید. این نوع سیلیکون قالب گیری به علت مایع بودن کاربری آسان‌تری نسبت به دیگر سیلیکون‌ها دارد و به‌راحتی می‌تواند بر روی سطح کار پخش شود و جزئیات سطح مورد نظر را با بالاترین کیفیت کپی برداری کند.

سیلیکون‌ها گروه بسیار مفید و پرکار برای پلیمرها هستند که سیلیکون قالبگیری RTV2 یکی از زیرگروه‌های این خانواده است. RTV2 نام اختصاری Room Temperature Vulcanizing است که به معنی شبکه ای شونده در دمای اتاق می‌باشد. این مواد دارای خواص جالبی در دماهای بالا و پایین می‌باشند. در مقابل شرایط جوی مانند رطوبت و نور ، مقاومت خوبی دارند و تا دمای ۲۵۰ درجه سانتی‌گراد خاصیت لاستیکی خود را حفظ می‌کنند. از سیلیکون‌ها درترکیب رنگ‌ها، صنعت لاستیک و روغن‌های صنعتی بطور گسترده استفاده می‌شود.

بسیاری از پلیمرهای سیلیکونی مورد استفاده در صنعت، دارای ساختار کلی R۲SiOn می‌باشند. گروه R ممکن است متیل یا گروه فنیل باشد. بخش عمده پلیمر سیلیکون، دی‌متیل سیلیکون می‌باشد. از گروههای فنیل تنها برای تولید پلیمرهای ویژه و بهبود خواص پلیمر در دمای پایین استفاده می‌شود. سیلیکان‌ها از واکنش کلر و سیلان‌ها با آب بدست می‌آیند. با پیرایش گروه انتهایی این پلیمر، می‌توان فراورده‌های گوناگونی از آن تهیه کرد.

دامنه کاربرد سیلیکون تا دمای ۲۵۰ درجه سانتی‌گراد است. نقطه شکنندگی این سیلیکون‌ها در دمای پایین با مقدار فنیل آنها تعیین می‌شود. گروههای فنیل را برای کاهش تبلور در پلیمر وارد می‌کنند. در دمای پایین، استحکام سیلیکون افزایش می‌یابد و پایین‌تر از نقطه شکنندگی، کشسانی خود را از دست می‌دهد. نقاط شکنندگی دی‌متیل سیلیکون پایین‌تر از ۵۹- و متیل فنیل پائین‌تر از  ۱۱۵- درجه سانتی‌گراد است.

خصوصیات عمومی سیلیکون قالبگیری RTV2

  • انعطاف‌پذیر
  • عایق آب
  • عایق رطوبت
  • عایق هوا
  • عایق صدا
  • مقاوم در برابر حرارت
  • مقاوم در برابر برودت
  • مقاوم در برابر اسید
  • مقاوم در برابر روغن (چربی)
  • خاصیت نارسایی الکتریسیته

این ویژگی‌ها در تمامی انواع سیلیکون‌ها صادق نیست و میزان آن مختلف بوده و توسط تولیدکننده هر سیلیکون ویژگی‌های آن شرح داده می‌شود. برخی از سیلیکون‌ها نیز برای مصارف بهداشتی بکار می‌روند. جهت ساخت قالب به ساده ترین شکل ممکن می‌توان از این سیلیکون قالبگیری RTV2 استفاده کرد. سیلیکون قالبگیری از جمله موادی است که در ساخت آسان و سریع قالب‌ها بکار می‌رود. این ماده می‌تواند جهت نمونه‌ سازی و اجرای پایلوت پروژه‌ها کمک کننده باشد. بنابراین RTV2 را از جمله مهمترین انواع سیلیکون‌ها در صنعت می‌توان نام برد.

عموماً برای ساخت قطعات رزینی که به تعداد معدودی تولید می‌شوند از قالب سیلیکون بهداشتی استفاده می‌کنند. اخیراً استفاده از قالب‌های سیلیکونی برای ساخت زیورآلات و قطعات تزئینی اپوکسی طرفداران بسیاری پیدا کرده است.

نکته: همانطور که میدانید سیلیکون قالبگیری ماده‌ای نچسب بوده و میزان چسبندگی آن به مواد مختلف بسیار کم است. در صورت نیاز به چسبندگی سیلیکون به سطح زیرین آن، میتوانید از پرایمر سیلیکون PC901 استفاده نمایید.

ویژگی‌های این محصول:

    نوع: RTV2 (بر پایه قلع)

    رنگ‌ها: سفید

    shore A (سختی): ۲۵

    ویسکوزیته: ۱۸۰۰۰mPa.s

    هاردنر (خشک کن): ۵ درصد که به همراه سیلیکون ارسال میگردد. جهت خرید هاردنر اضافه کلیک کنید.

    به دلیل اینکه سرعت خشک شدن سیلیکون در دمای محیط‌های مختلف متفاوت است بنابراین حتما ابتدا تست انجام دهید و مقدار کنترل شده‌ای از هاردنر را بین ۳ تا ۵ درصد اضافه کنید (بهتر است در هوای گرم مقدار هاردنر کمتری استفاده شود).

کاربردهای سیلیکون rtv2 یا همان سیلیکون قالبگیری چیست؟

سیلیکون rtv2 برای ساخت قالب سیلیکونی شمع سازی، قالب سیلیکونی صابون، قالب زیره کفش، سیلیکون قالب گیری رزین اپوکسی ، قالب گیری رزین پلی استر ، سیلیکون قالب گیری رزین، قالب گیری سنگ مصنوعی، قالب گیری گچبری پیش ساخته، قالب گیری مبل ، قالبگیری قطعات از جنس پلاستیکی و قطعات فایبرگلاسی، قالب فوندانت، قالب کیک، قالب شکلات ، قالب گیری زیورآلات، طلا و نقره و حتی ساخت قطعات سیلیکونی مثل عروسک سیلیکونی و هر چیزی که تصورش را کنید به کار میرود.

چرا سیلیکون برای قالب گیری بهترین انتخاب است؟

زمانی که سیلیکون rtv2 به عنوان جایگزین برای مواد قالب گیری قبلی معرفی شد به خاطر ویژگی های عالی و منحصربه‌‌فردش و دارا بودن تاییدیه سازمان غذا و دارو آمریکا (FDA) استقبال بی نظیری از آن صورت گرفت و تا امروز هنوز هم یکی از پرمصرف ترین و  بهترین ماده برای قالبگیری در سراسر جهان هست. بعضی از مهم ترین خواص سیلیکون قالب گیری عبارتند از:

انعطاف پذیری بالا

سیلیکون قالب گیری rtv2 به علت انعطاف پذیری بالایی که دارد هم به راحتی از قطعه جدا میشود و هم به واسطه ی این قابلیت میتواند برای قالبگیری قطعات پیچیده هم استفاده شود.

دقت بسیار بالا در کپی برداری

سیلیکون قالب گیری تنها ماده ای است که توانایی کپی برداری با دقت بسیار بالا از مدل اولیه را داراست و به واسطه این ویژگی منحصربه فردش حتی برای قالبگیری تایر و لاستیک ماشین ، قالب گیری قطعات صنعتی و قطعات با جزئیات و ظرافت های بالا مثل جواهرآلات و زیورآلات و … کاربرد دارد.

مقاومت در برابر گرما و سرمای بالا

سیلیکون قالبگیری طبق آزمایش های صورت گرفته توانایی تحمل گرما و سرمای بسیار زیاد را دارد و به همین علت از آن برای ساخت قالب شمع و موادی که دمای بالایی هنگام قالب ریزی دارند میتوان استفاده کرد.

عدم واکنش با مدل یا قطعه‌ی در حال قالب گیری

طبق آزمایشات سیلیکون قالبگیری با مدل شما واکنش شیمیایی ندارد و هیچ حرارتی حین قالب گیری ایجاد نمیکند که در موارد حساس این قابلیت بسیار کمک کننده است.

مقاومت در برابر شرایط محیطی و آب و هوایی

سیلیکون rtv2 در مقابل آب ، رطوبت ، نور خورشید و حرارت و شرایط مختلف آب و هوایی مقاومت بالایی دارد و این باعث دوام و عمر بیشتر قالب های شما میشود.

خاصیت ضد چسبندگی

سیلیکون rtv2 به علت نچسب بودن، به راحتتر جدا شدن قطعه از سطح قالب کمک میکند و قطعات تولیدی با قالب های سیلیکونی بدون نیاز به مواد رهاساز قالب و به راحتی از آن بیرون می‌آیند.

دفعات قالب ریزی و تعداد تکثیر بالا

سیلیکون rtv2 به علت خواص منحصربه فرد و ساختار شیمیایی خاصش امکان این را دارد که تعداد دفعات بسیار زیادی با آن قطعه تولید کرد و عمر قالب های ساخته شده با آن زیاد است.

عدم تغییر سایز و شکل قالب

سیلیکون rtv2 با کیفیت، پایداری بسیار بالایی در طول زمان دارد و شکل و اندازه قالب ها به شرط با کیفیت بودن سیلیکون قالب گیری تغییر نخواهد کرد و به اصطلاح جمع شو بسیار پایینی دارد.

قابلیت ایجاد قالب چند تکه و قالب گیری پوسته ای

سیلیکون rtv2 به واسطه ساختار شیمیایی ویژه ای که دارد در ساخت قالب چند تکه و قالب گیری پوسته ای و قالب گیری از قطعات پیچیده و مدل های سه بعدی کاربرد بسیاری دارد و شما با خرید سیلیکون قالب گیری میتوانید از هر چیری قالب گیری کنید.

کاربری آسان

قالبگیری با سیلیکون rtv2 بسیار ساده است و برای ساخت قالب با سیلیکون rtv2 حتی افراد از سن 8 به بالا به راحتی میتوانند با آن کار کنند. البته رعایت نکات ابتدایی الزامیست. برای خواندن توضیحات بیشتر و دریافت لیست قیمت هاردنر؛ کلیک کنید.

سرعت بالای ایجاد قالب سیلیکونی

یکی دیگر از مزایای سیلکون rtv2 و قالب گیری با سیلیکون rtv2 ، سرعت بالای ایجاد قالب است که به این سبب میتوانید سریعتر از قالب سیلیکونی تان استفاده کنید و از تولید قطعات با آن لذت ببرید که این ویژگی در نمونه برداری هایی که در آن سرعت مهم است به کار می‌آید. فقط کافیست پس از خرید سیلکون rtv2 از جای معتبر ، سیلیکون و هاردنر را با نسبت گفته شده ترکیب کنید و روی قطعه بریزید و چند ساعت بعد قالب سیلیکونی تان آماده است.

بهترین سیلیکون برای قالبگیری و قالب سازی و ساخت قالب کدام است؟

یکی از مهم ترین سوالاتی که اکثر مشتریانمان در زمان خرید سیلیکون قالب گیری می‌پرسند این است که چهطور باید فهمید کدام سیلیکون بهتر است؟ بهترین مواد برای قالب گیری کدام است؟

همانطور که میدانید سیلیکون قالب گیری بی کیفیت خواص گفته شده را ندارد و خرید سیلیکون قالب گیری بی کیفیت از افراد نامعتبر  علاه بر اینکه باعث از بین رفتن هزینه ای که برای خرید سیلیکون rtv2 کرده اید میشود، مشکلات زیادی برای شما ایجاد میکند مثلا ممکن است قالب به راحتی از قطعه جدا نشود ، طول عمر پایین داشته باشد ، پس از مدتی تغییر شکل پیدا کند و انعطاف پذیری کمی داشته باشد و….

و اما پاسخ “جنس کدام سیلیکون بهتر است؟

معیارهای زیادی برای تشخیص کیفیت سیلیکون rtv2 در زمان خرید سیلیکون rtv2 وجود دارد که اینجا به 2 مورد اشاره می کنیم :

مهم ترین معیار در تشخیص سیلیکون قالب گیری با کیفیت نداشتن ناخالصی است که کیفیت قالب را بسیار پایین می آورد؛ بعضا افراد سودجو با قیمت پایین شما را وسوسه و جذب میکنند اما در نهایت با اضافه کردن ناخالصی به شما و کار شما واعتبارتان لطمه میزنند.

یکی دیگر از معیار ها برای تشخیص کیفیت سیلیکون rtv2 میزان جمع شوندگی است (همان آب رفتن و کوچک شدن خودمان) که این مورد را پس از قالب گیری متوجه خواهید شد که در کارهایی که در آن ها دقت قالب گیری مهم است باید حتما مورد توجه قرار بگیرد. مهم ترین علت آب رفتن قالب پس از قالب گیری وجود حلال اضافی یا روغن درآن است که این روغن یا حلال اضافی پس از مدتی از قالب خارج میشود و سایز قالب تغییر میابد که بعضا افراد سودجو به سیلیکون اضافه میکنند.

حالا چاره چیه؟

همانطور که گفتیم تشخیص این موارد در هنگام خرید نیاز به تجربه زیاد یا تست های آزمایشگاهی دارد که هزینه بر است و در دسترس همه نیست پس توصیه می‌شود همیشه از جای مطمئن و معتبر خرید خود را انجام دهید و نظرات دیگر مشتریان را نیز بررسی کنید.

آتوسا خوش خواهد

من آتوسا، خبرنگاری که تعهدی عمیق به خدمت به مردم دارم. در این سایت، با تمرکز بر مسائل مهم اجتماعی و اقتصادی، تلاش می‌کنم تا صدای گروه‌ه‌های نادیده گرفته شده را به گوش شما برسانم و برای ایجاد عدالت و برابری در جامعه تلاش کنم.
دکمه بازگشت به بالا