اقتصادی

مظنه بازار مسکن در غرب پایتخت

اگرچه فروش مسکن در نیمه دوم سال جاری اندکی افزایش یافته است، اما قیمت ها در مسیر ثابتی قرار دارند. به این ترتیب در 9 ماه گذشته قیمت مسکن در دو منطقه پرفروش غرب تهران بین 4 تا 6 درصد افزایش یافته است.

به گزارش دانا نیوز، قیمت مسکن در گران ترین منطقه تهران در 9 ماه گذشته تنها 6.2 درصد افزایش داشته است که نشان دهنده ثبات بازار مسکن با توجه به تورم 45 درصدی فعلی است. منطقه 5 غرب تهران از نظر تراکنش های ماهانه رتبه اول را دارد و منطقه 2 شمال غرب تهران معمولا رتبه های دوم تا چهارم را دارد. در 9 ماه گذشته میانگین قیمت مسکن در دو منطقه به ترتیب 6.2 و 4.7 درصد افزایش داشته است.

خرید و فروش ملک در غرب تهران معمولاً ثروت نسبتاً بالایی دارد. تعداد بالای تراکنش ها در منطقه 5 را می توان به جمعیت زیاد در این منطقه، در دسترس بودن خدمات سرانه و هزینه نسبی ظرفیت متوسط ​​و بالا نسبت داد. در آذرماه امسال مناطق 5، 10، 2 ​​و 4 بیشترین نرخ ارز مسکن را در شهر تهران داشتند. در همین ماه 41 درصد از قراردادهای خرید و فروش مسکن شهر تهران در این چهار منطقه انجام شد.

از جمله محله های منطقه 5 می توان به ینک، جنت آباد، شهرا، شهرزیبا، اکباتان، آپادانا، فردوس بولاورد، فرازاد، بگ فاس، دهکده المپیک، شهرک نفت، کوهسار، شاهین، سردار جنگل و سازمان برنامه اشاره کرد.

در حال حاضر متوسط ​​قیمت یک خانه در تهران وردا 5 متری 39 میلیون و 823 هزار تن است. در آذرماه امسال هزار و 400 فقره معاملات مسکن در منطقه 5 انجام شد که از نظر تعداد معاملات در شهر تهران رتبه نخست را داشت.

قیمت بازار مسکن غرب پایتخت

منطقه دیگر غرب تهران منطقه 22 است، هرچند در سال های اخیر ساخت و ساز و برج سازی گسترده ای صورت گرفته است، اما تعداد معاملات چندان زیاد نبوده است. یکی از دلایل این است که بسیاری از پروژه ها نیمه تمام شده اند. میانگین ارزش مسکن در منطقه 22 متری 30 میلیون و 591 هزار تن است. در آذرماه سال جاری تنها 120 معامله مسکن در این حوزه انجام شد که رتبه بیستم را در 22 استان تهران به خود اختصاص داد.

جشن منطقه 22 از شمال به ارتفاعات البرز، از شرق به منطقه 5، از غرب به وردآورد و از جنوب با آزادراه تهران – کرج برگزار می شود. دهکده المپیک، شهر گلستان، شهر چشمه، شهر صدرا، شهر لاله، شهر زیباداش، آزادشهر و هوانیروز از جمله مناطق 22 گانه این ناحیه هستند.

یکی دیگر از مناطق شمال غرب تهران منطقه 2 است که از نظر تعداد معاملات مسکن رتبه های دوم تا چهارم را دارد و معمولا در هر ماه در بین مناطق 22 گانه تهران رتبه های دوم تا چهارم را به خود اختصاص می دهد. در حال حاضر متوسط ​​قیمت مسکن در منطقه 2 50 میلیون مترمربع و 438 هزار تن است و در آذرماه امسال 829 فقره معاملات ملکی 8.5 درصد از کل معاملات را به خود اختصاص داده است.

از 2 آبادی می توان به سادات آباد، شهرک گرب، ونک، اوین، صدگیه، شهرآرا، شیطان خان، فرزاد، تراش، تهران ویلا، پردیسا، تیمور، شادهر، بهبودی، سیمون بولیوار، اسکیدراری و کوستان اشاره کرد. برخی از محله‌ها در ناحیه 2 دارای مرز مشترک با منطقه 5 هستند. بسیاری از اتاق های خالی تهران در سادات آباد واقع شده اند.

بازار مسکن رونق گرفته است

مشاوران املاک تهران نسبت به آذرماه افت فروش را نشان دادند. در پی رشد نسبی بازار مسکن در آذرماه امسال، رشد ماهانه 34 درصدی و انعقاد نزدیک به 9800 قرارداد خرید و فروش در پایتخت، معاملات ملکی در سیاست بین الملل، فروپاشی مالی و بازارهای سهام. طرف تقاضا منتظر کاهش قیمت و طرف عرضه منتظر افزایش قیمت است. در عین حال، در ماه گذشته تغییر زیادی نکرده است.

در حالی که خرید و فروش مسکن در اکثر نقاط تهران کاهش یافته است، بنگاه های معاملات ملکی غرب پایتخت از ثبات نسبی برخوردار هستند. دلیل آن شاید به عرضه غنی آپارتمان در منطقه 5 مربوط باشد. علیرغم عدم وجود پرونده های کاملاً شناسایی شده به دلیل تاخیر در ساخت و ساز در مناطق جنوب و شرق تهران، در سال های اخیر عرضه در غرب تهران منجر به کمبود موجودی در این منطقه شده است.

آپارتمان های کلنگی و ناتمام در بازار مسکن به وفور یافت می شود، اما تولید خانه های نوساز در بازار کاهش یافته و شکاف قیمتی واحدهای نوساز و قدیمی را بیشتر کرده است.

علاوه بر تورم و کسری تجاری در چهار سال گذشته، فروش در تهران نیز کاهش یافته است. به گفته بنگاه‌های معاملات ملکی، در حال حاضر خریداران بیشتری برای واحدهایی وجود دارد که ارزش بیشتری نسبت به فروشندگان دارند. این نسبت برای آپارتمان های آسیب دیده معکوس است. به این ترتیب عرضه قطعات قدیمی به مراتب برتر از تقاضا است.

متوسط ​​قیمت مسکن در تهران 32.6 میلیون تن است.

بر اساس اعلام بانک مرکزی در آذرماه سال جاری میانگین قیمت یک مترمربع مسکن در تهران 32 میلیون و 590 هزار تن که نسبت به مدت مشابه ماه قبل و سال گذشته 1.8 و 21.1 درصد افزایش داشته است. حجم معاملات در این ماه نزدیک به 9.8 هزار مورد است که نسبت به ماه قبل 33.8 و 282.5 درصد افزایش داشته است.

انتهای پیام/

دکمه بازگشت به بالا