اقتصادی

درباره بورس مسکن توهم سود آن‌چنانی القا نشود

یک کارشناس بازار املاک گفت: صندوق های املاک می توانند سرمایه های کوچک را با تورم نگه دارند اما با توجه به ریزش مسکن نباید انتظارات و توهم بیش از حد نسبت به سودآوری این صندوق ها ایجاد کرد. بخش مسکن در حال رکود و بحران است و وزارت راه و شهرسازی برنامه عملیاتی کمی برای نجات صنعت ساختمان دارد.

فرشید پورحاجت در گفت وگو با دانا نیوز درباره راه اندازی معاملات. صندوق سرمایه گذاری املاک و مستغلات وی گفت: استفاده از ابزارهای مالی همواره به عنوان اهرمی برای تامین نقدینگی بنگاه های اقتصادی مطرح است. در مورد صندوق های املاک نیز گفته می شود که این ابزار به سهامداران امکان سرمایه گذاری در بخش مسکن برای تامین نقدینگی پروژه های عمرانی را می دهد.

پروژه ها باید به وضوح ارائه شوند

وی افزود: ماهیت بورس و شفافیت ساختمان شیشه ای است. بنابراین باید در وضعیت طرح های عرضه شده در بورس شفافیت وجود داشته باشد و مخاطبان توهم سود از این طرح ها را نداشته باشند.

یکی از اعضای هیات مدیره مرکز عمده فروشی سازندگان گفت: از زاویه ای دیگر به آن نگاه کنیم، محرک های اقتصادی و افزایش پنج ساله قیمت مسکن قدرت خرید مردم را کاهش داده است. با توجه به اینکه بیش از 95 درصد بخش توسعه مسکن بخش خصوصی است، به راحتی می تواند نقدینگی را جذب کند و پروژه را بر اساس آن تعریف کند.

پورحاجت در عین حال گفت: صندوق املاک می تواند به حفظ سرمایه مردم در برابر تورم کمک کند، اما تاثیری در رونق مسکن ندارد.

ابتدا باید مشکلات تولید مسکن را حل کنیم

با توجه به اینکه مشکل اصلی توسعه مسکن رکود و فرار سرمایه است، بخش خصوصی تمایلی به تولید مسکن ندارد. زیرا بازده سرمایه شکسته است. امروزه اخذ پروانه ساختمانی به چالشی برای سازندگان تبدیل شده و بوروکراسی اداری کمر بخش خصوصی را خم کرده است.

این کارشناس بازار مسکن تاکید کرد: اکنون انتظار می رود حوزه مسکن از طریق بورس تامین مالی کند. سوال این است که آیا این پروژه از طریق این جمع آوری کمک مالی ایجاد می شود؟ و آیا مشتری ثانویه برای این پروژه ها وجود دارد؟ اینها اشتباهات چنین طراحی هایی است. به نظر من به جای طرح ایده هایی مانند صندوق های املاک، باید مشکلات توسعه مسکن را از ریشه حل کنیم.

به گفته پورحاجت، اگر اقدامات عاجل برای تقویت قدرت خرید خریداران مسکن و خروج از رکود این بخش انجام نشود، کمبود تولید مسکن در کشور ادامه خواهد داشت و همچنان تورم قیمتی در بازار مسکن وجود خواهد داشت. . بنابراین بورس تاثیری بر مالکیت خانه مردم ندارد.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا