اقتصادی

سایه تورم شدید برای آینده بازار مسکن



اگرچه دولت تمام تلاش خود را برای شکستن رکود اقتصادی و کنترل قیمت مسکن انجام داده است ، اما این بخش به دلیل پنج متغیر هنوز از خطر رکود اقتصادی معاف نشده است.

به گزارش دانا نیوز ، رکود در بخش ساخت و ساز ، بازار مسکن را در سایه تورم نگه داشته و به گفته کارشناسان برنامه ریزی دولت ، نتوانسته است ریسک را از بازار مسکن خارج کند. به گفته محمودزاده ، معاون وزیر راه و شهرسازی ، این کشور سالانه 3000 تا 1 میلیون سالن زندگی نیاز دارد و تولید به 2 تا 3 هزار محله زندگی نیاز دارد.

تقاضای مطلق بوجود می آید

به گفته اقتصاددان مسکن ، بیتولا ساتاریان ، در شرایط امروز تقاضای نسبی ممکن است در کوتاه مدت کاهش یابد اما تقاضای مطلق به طور غیر منتظره افزایش می یابد و این تجمع شبیه به تجمع آب در پشت بازار مسکن است. .

قیمت اسمی خانه ها در سال گذشته 6 درصد افزایش یافت

سال گذشته قیمت خانه در تهران نسبت به سال گذشته 6 درصد افزایش یافت و در مارس به میانگین تمام وقت 1.5 میلیون دلار در هر فوت مربع رسید. حتی کاهش تجارت به دلیل شیوع ویروس تاج در آخرین ماه سال گذشته نتوانست مانع افزایش قیمت شود. این بدان معنی است که قیمت خانه به صورت اسمی در حال افزایش است و تقاضای واقعی ندارد.

افزایش قیمت ارز ، افزایش قیمت تورم ، افزایش قیمت مصالح ساختمانی ، دارایی های ناکارآمد و سلب مالکیت املاک اصلی ترین عامل کاهش مسکن است و تجربه مسکن شهردار نشان داده است که برنامه های دولت نمی تواند بازار مسکن را متعادل کند.

شش ماه از معرفی مسکن ملی می گذرد

به گفته این نماینده مجلس ، بیش از شش ماه از آغاز اجرای برنامه اقدام ملی مسکن با هدف تولید و تحویل 6 هزار مسکن می گذرد ، اما یک طرح هنوز در دست ثبت است.

از طرف دیگر ، هنگامی که قیمت ها طی 2.5 سال گذشته بیش از 2 درصد رشد کرده اند و کاهش چشمگیر قدرت خرید متقاضیان را نشان می دهد ، بازار مسکن از طریق تقاضای واقعی تأمین نمی شود و بیشتر سازندگان تمایلی به شناسایی پروژه های جدید ندارند.

حبس 1 تریلیون. دلار در بازار مسکن در خانه های خالی

پاشنه آشیل دیگر در بازار مسکن ، در دسترس بودن 3.7 میلیون سکونت خالی پایان سال و 3.6 میلیون بلوک خالی در مجموع 1 تریلیون است. دلار است و برای وارد کردن این مبلغ برنامه ریزی نشده است؛ اساساً وقتی صاحبان خانه در این واحدها زندگی می کنند ، می توان قیمت بازار را تنظیم کرد. البته مجلس و دولت از آن سال برنامه هایی را در این زمینه مطرح کرده اند که منجر به لزوم معرفی لایحه مالیات بر املاک شد و این لایحه هنوز به تصویب دولت نرسیده است. صدیف بدری ، عضو کمیسیون عمران مجلس ، گفت: لایحه مالیات بر املاک و مستغلات اولویت مجلس یازدهم خواهد بود.

تسهیلات بانکی غیر کاربردی

در کشورهای توسعه یافته معمولاً معافیت مالیاتی و خدمات ارزان قیمت ارائه می شود تا این بخش از رکود خارج شود. با این حال ، بخش عمده ای از پروژه های ساختمانی در ایران با نرخ سود 5٪ و حداکثر سررسید 5 سال ارائه می شود. معمولاً بانکها به دلیل شکاف طولانی مسکن ، تمایل به بازپرداخت این نوع وام ندارند. وام در سایر کشورها نرخ بهره یک تا سه درصد و سررسید 3 تا 5 سال دارند.

وام ، خریدار نیست

امسال ، بانک مسکن وام را از 3 میلیون دلار به 4 میلیون دلار افزایش داده و 3 درصد افزایش یافته است. رئیس بانک “بانک مسکن” گفت: این تصمیم مطابق با شعار سال که جهش تولید می شود گرفته شده است.

سعید محمد مرتضوی ، عضو هیئت مدیره انجمن انبوه سازندگان ، می گوید: بانک مسکن این ساختمانها را در یک الگوی 2 متر مربع ساخت و ساز در تهران و 2 متر مربع در شهرها توزیع می کند. اما در تهران متوسط ​​قسمت بلوک های ساختمانی 5 متر و در شهرها 2 مترمربع است.

وی گفت: “درست است که بیشتر توسعه دهندگان ترجیح می دهند در شروع یک پروژه از وام ساختمانی استفاده کنند ، اما به دلیل بالا بودن نرخ بهره و زمان تقسیم ، خریداران معمولاً یا از وام خودداری می کنند یا فقط بخشی از تسهیلات را می پذیرند.” .

چه کسی از افزایش قیمت خانه سود می برد؟

در این شرایط ، دولت نه تنها برای افزایش شدید مسکن بلکه برای رونق نسبی در این بخش با چالش هایی روبرو است. در حال حاضر ، تنها گروهی که از افزایش قیمت خانه بهره مند می شوند ، سازندگان هستند نه کارگزاران ، که صاحب بازار 2٪ هستند و مالیات نمی پردازند.

انتهای پیام


کلیه محتوای این سایت بر پایه سیستم خبررسانی آنلاین، اقدام به بازنشر می نماید، فلذا مسوولیت تمام مقالات سایت بر عهده منابع اصلی بوده و وب سایت دانا نیوز هیچ مسوولیتی در قبال تمام مقالات سایت نخواهد داشت.

تحریریه دانا نیوز

مشی رسانه‌ای این سایت، تحلیلی - خبری و اقتصادی است و اعضای تحریریه این مجموعه می‌کوشند از قالب ظاهری خبرها فراتر رفته و به زوایای پنهان و آشکار حوادث سرک بکشند و با کندوکاو بیشتر، ناگفته‌ها و وجوه نامکشوف وقایع و حوادث را بیابند.
دکمه بازگشت به بالا