عمومی

نمایش آثار حوزه ایثار و شهادت در جشنواره تئاتر خیابانی مریوان – خبرگزاری آنلاین | اخبار ایران و جهان

خبرگزاری آنلاین، گروه استان‌ها: به تماشای تئاترهای این دوره جشنواره تئاتر خیابانی مریوان که بنشینید آثار حوزه ایثار و شهادت را پررنگ‌تر از سایر بخش‌ها خواهید دید، انگار شهر مرزی مریوان نیز به واسطه قدم به قدم رزمندگان هشت سال دفاع مقدس که پشت کوه‌های همین منطقه با دشمن مقابله کردند، از وجود آثار حوزه ایثار خوشحال است و تماشاگران حاضر در زمان اجرای آثار این حوزه گواه همین مطلب است.

از صدای تشویق تماشاگران پیداست که آثار مورد قبول حاضران قرار گرفته و می‌توان گفت که تئاتر خیابانی در حال یافتن هویت واقعی و جایگاه اصلی خود است.

لزوم انتقال جانفشانی شهدا از طرق هنر تئاتر

کارگردان گروه نمایشی رسا در گفت‌وگو با خبرنگار آنلاین، لزوم انتقال جانفشانی شهدا از طریق هنر تئاتر را مورد تاکید قرار داد و گفت: رشادت رزمندگان دوران جنگ باید به نسل جوان منتقل شود.

رضا محمدیان اظهار کرد: نمایش گروه رسا با عنوان «نامه» در حوزه ایثار به اجرا درآمد و مورد استقبال مردم قرار گرفت.

وی افزود: کار ما یک کار ضد جنگ بود که پیام اصلی آن رساندن بی‌گناهی همه مردم دنیا و آسیب‌پذیر بودن آنها است.

کارگردان گروه نمایشی رسا با اشاره به اینکه جنگ از ابتدای خلق بشریت وجود داشته است، یادآور شد: بیان پیامدهای جنگ نیاز به توضیح دارد و تا زمانیکه صلح در جهان حاکم نشده باشد باید در مورد این موضوع صحبت شود.

محمدیان در خصوص واکنش مخاطبان گفت: واکنش مخاطبان نسبت به اجرای اثر نمایشی «نامه» بسیار خوب بود و تماشاچی پیام نمایش را گرفت و دستش را به نشانه صلح و آزادی بالا برد.

وی با اشاره به اینکه دومین تجربه حضور در جشنواره تئاتر خیابانی را دارد، یادآور شد: چندین تئاتر صحنه‌ای شرکت کرده و در جشنواره کمدی فجر و جشنواره ایثار نیز مشارکت داشته‌اند.

وی با ابراز خرسندی از بخش‌های شانزدهمین دوره جشنواره تئاتر خیابانی مریوان تصریح کرد: امسال همچنین بخش معلولان نیز به این جشنواره اضافه شده و امیدی به معلولان بخشیده است تا در کنار همه رقابت کنند و این از ویژگی‌های بارز جشنواره بود.

کارگردان اثر نمایشی «نامه» اذعان کرد: تمام رزمندگان برای دفاع از نقاط مختلف کشور جنگیدند و در جنگ شرکت کردند و هدف ما در بیان این نمایش انتقال جانفشانی شهدا بود.

نمایش آثار حوزه ایثار و شهادت در جشنواره تئاتر خیابانی مریوان

با خمیر مایه طنز مفاهیم ایثار و شهادت را برای مخاطبان‌مان بیان می‌کنیم

حسین قاسمی دیگر کارگردان و نویسنده نمایش «نامه» نیز در یادآور شد: در حال حاضر دهمین حضور گروه رسا در جشنواره‌های مختلف تئاتر است که بیش از هشتاد درصد نمایش‌های گروه هنری رسا در مورد ایثار و شهادت است و علاوه بر آن در حوزه کمدی فعالیت داریم تا با خمیر مایه طنز مفاهیم ایثار و شهادت را برای مخاطبان‌مان بیان کنیم.

وی با اشاره به اینکه فضای جشنواره مناسب است، از مهمان‌نوازی مردم مریوان و استقبال آنها از آثار نمایشی تقدیر کرد و گفت: امیدوارم این جشنواره در مریوان هر ساله با قدرت بیشتری در مسیر خود فعالیت کند.

«زندگی با طعم باروت» داستانی برای بیان شهادت

آرزو جعفری بازیگر نمایش «زندگی با طعم باروت» از اصفهان نیز با ابراز خرسندی از حضور در این دوره از جشنواره بیان کرد: نمایش یاد شده که به کارگردانی و نویسندگی مجتبی خلیلی ساخته شده است به زندگی دو افغانی می‌پردازد که در افغانستان زندگی می‌کنند.

نمایش آثار حوزه ایثار و شهادت در جشنواره تئاتر خیابانی مریوان

وی عنوان کرد: طلا شخصیت اول نمایش علیرغم اینکه پدرش شهید شده اما به دنبال وی می‌گردد تا او را پیدا کند بنابراین وارد ایران می‌شود و شریف محمد شخصیت دوم نمایش به عنوان همسر طلا با عشق به خوانندگی و نوازندگی امیدوار است تا به ایران بیاید و معروف و مشهور شود اما در آخر شریف محمد وارد تیپ فاطمیون می‌شود و همچون پدر طلا شهید می‌شود.

وی بیان فرهنگ ایثار و شهادت از طریق زبان هنر را لازمه آشنایی نسل امروز با این فرهنگ خواند و گفت: جشنواره تئاتر خیابانی می‌تواند مخاطب را در چند لحظه اجرا با یک موضوع و مفهوم آشنا کند.

به نظر می‌رسد ابزار هنر در این مرز و بوم به خوبی توانسته در خدمت ایثار و شهادت درآید اما با وجود این مهم کافی نبوده و نیاز است در طول سال این مهم توسط هنرمندان همه عرصه‌های تبیین شود.

دکمه بازگشت به بالا