برترین های کسب و کارعلمی و پزشکی

آیا میشود یک دندان را ارتودنسی کرد؟

ارتودنسی یک دندان؛ انواع، مزایا و هزینه

ارتودنسی یک دندان را می‌توانیم به عنوان بهترین روش درمانی برای برطرف کردن ناهنجاری‌های یک دندان به شما معرفی کنیم. این نوع از ارتودنسی دندان، می‌تواند تأثیر فوق‌العاده زیادی بر روی زیبایی خط لبخند شما داشته باشد. در مواردی که فرد یک دندان کج دارد، بهتر است به جای ارتودنسی تمام دندان‌ها، اقدام به ارتودنسی تک دندان بکنیم. در ادامه به ارائه توضیحات کامل و جامعی در این زمینه می‌پردازیم تا اطلاعات مفیدی در این باره به دست آور‌ید. در انتها نیز لیست بهترین متخصص ارتودنسی در شیراز را در اختیارتان قرار خواهیم داد.

علت‌های کج شدن دندان

کج شدن دندان عارضه‌ای است که بسیاری از افراد در سنین مختلف با آن درگیر می‌شوند. اگر بخواهیم علت‌های بروز این حالت را موردبررسی قرار دهیم، به موارد مختلف و متعددی برمی‌خوریم که هرکدام تأثیرات متفاوتی در این راستا دارند. یکی از اصلی‌ترین دلایل در این زمینه، مربوط به وراثت و ژنتیک است؛ کج بودن دندان بسیاری از افراد به دلیل به ارث بردن این ویژگی از والدین بوده و دلیل دیگری ندارد.

به صورت کلی توصیه می‌کنیم که تأثیر ژنتیک را در صفات و ویژگی‌ها به هیچ‌عنوان نادیده نگیرید. با بررسی‌های انجام شده می‌توانیم نتیجه بگیریم که اکثر افرادی که دندان کج دارند، والدین یا شخص نزدیکی از اعضای خانواده‌شان نیز دندان‌های نامرتب و کج دارد. علت‌های دیگری نیز در این زمینه وجود دارند که می‌توانند باعث کج شدن دندان بشوند یا این حال را تشدید کنند. برخی از مهم‌ترین دلایل در این زمینه به شرح زیر هستند.

  • از دست دادن زودتر از موعد دندان‌های شیری
  • ازدیاد دندان‌های دائمی
  • سایز غیر نرمال دندان‌ها
  • رویش دندان‌ها در جهات فرعی
  • سایز غیر نرمال فک
  • از دست دادن دندان دائمی
  • استفاده نادرست و نا به جا از دندان‌ها
  • وارد شدن ضربه های سهمگین به صورت
  • جویدن غذاهای سفت

آیا ارتودنسی یک دندان امکان‌پذیر است؟

حال که با علت‌های کج شدن دندان آشنا شدیم، باید به روش‌های درمان و ترمیم این حالت نیز آشنا شویم. امروزه ارتودنسی یک دندان به عنوان یکی از روش‌های موجود در این زمینه معرفی شده است که افراد می‌توانند برای رفع ناهنجاری دندان کج از خود، از آن بهره ببرند. شاید برای شما نیز سؤال شده باشد که ارتودنسی یک دندان امکان‌پذیر بوده و می‌تواند نتیجه دلخواه را به وجود آورد؟ در پاسخ به این سؤال باید بگوییم که شما با مراجعه به یک ارتودنتیست مجرب و ماهر، می‌توانید به راحتی اقدام به ارتودنسی دندان کج خود کرده و در مدت‌زمان مطلوبی، به نتیجه دلخواهتان برسید.

بسیاری از افراد تنها یکی از دندان‌های آن‌ها مانند دندان نیش و یا یکی از دندان‌های قسمت عقبی فکشان درگیر ناهنجاری بوده و در جهات فرعی رشد کرده است. این افراد می‌توانند از طریق ارتودنسی تک دندان، اقدام به رفع این ناهنجاری کنند. لازم به ذکر است که در این نوع از ارتودنسی نیز باید با کمک براکتها، نیروی جزئی به سایر دندان‌ها نیز وارد شود. پس اگر تصور می‌کنید که بدون وارد کردن نیرو به دندان‌های دیگر می‌توانید اقدام به ارتودنسی یک دندان بکنید، باید بگوییم که سخت در اشتباه هستید. درواقع در این حالت نیز بسته به شرایط فک و دندان کج، میزان فشار جزئی و متعادلی به دندان‌های دیگر شما وارد خواهد شد.

چرا باید ارتودنسی تک دندان را انجام داد؟

بسیاری از بیماران که به ما مراجعه می‌کنند تنها یک یا چند دندانشان مشکل دارد و حال یک دندان کج منجر به مشکلاتی برای بلع، گازگرفتن، ظاهر نامناسب لبخند و حتی تکلم می‌شود. به گفتة بسیاری از دندانپزشکان وجود یک دندان کج حتی باعث پوسیدگی دندان‌های کناری نیز می‌شود به دلیل آنکه به‌درستی تمیز نشده و مواد غذایی لابه‌لای دندان‌ها باقی می‌ماند. حال برای‌آنکه متوجه شوید ارتودنسی تک دندان مناسب شما است یا نه بایستی توسط دندانپزشک معاینه شوید.

روش‌‌های ارتودنسی تک دندان

از روش های ارتودنسی تک دندان می‌توان به سه روش ارتودنسی ثابت ، ارتودنسی متحرک و درمان با لیزر اشاره کرد.

ارتودنسی ثابت:

اگر برای رفع نامنظمی تک دندان از این روش استفاده شود براکت‌ها بر روی همه دندان‌ها قرار می‌گیرند تا جابه جایی دندان به صورت کامل انجام شود.

ارتودنسی متحرک:

یکی از روش‌های درمان ناهنجاری یک دندان ارتودنسی متحرک است. در این روش دستگاه‌های ارتودنسی برای مدت زمان خاص تشخیص داده شده توسط ارتودنتیست، در دهان قرار می‌گیرند. در این روش مدت درمان کوتاه‌‌تر از زمانی است که برای ارتودنسی تمام دندان‌ها لازم است.

درمان با لیزر

در بسیاری از موارد مشاهده می‌شود که برای رفع ناهنجاری یک دندان از لیزر استفاده می‌شود. پزشک متخصص در یک جلسه دندان نامرتب را با استفاده از لیزر تراش می‌دهد و آن را صاف می‌کند. از معایب این روش می‌توان به از بین رفتن مینای دندان و افزایش آسیب پذیری دندان در مقابل پوسیدگی اشاره کرد.

مرتب کردن دو یا چهار دندان

پلاک اینمان یک بریس متحرک و شگفت انگیز است.  پلاک اینمان دارای رشته‌های فنری از جنس نیکل تیتانیوم است که به آرامی به دو قوس ردیف کننده (aligner bows) در جهت مخالف با یکدیگر نیرو وارد می‌کند و دندان‌ها را به موقعیت جدید خود هدایت می‌کند.

این نیروهای ملایم بر طیف وسیعی از حرکات فعالیت می‌کنند، به همین دلیل است که Inman Aligner به سرعت عمل می‌کند. نتیجه و اثر بخش بودن این پلاک را در مدت زمان ۱۲ تا ۱۶ هفته می‌توانید ببینید. این بریس می‌تواند دو تا چهار دندان جلو را هدف بگیرد و اصلاح کند نوع پلاک باید در یک زمان تنها روی یک فک اعمال شود، زیرا ممکن است بیمار احساس کند جسم بسیار بزرگی در دهان دارد.

ارتودنسی تک دندان نیش

به دندان‌هایی که در گوشه دهان قرار دارند دندان نیش گفته می‌شود.این دندان‌ها تأثیر زیادی در زیبایی  سلامت دندان‌ها دارند. اکثر افراد با مشکل دندان‌های نیش برآمده یا خارج از قوس دندانی دست و پنجه نرم می کنند. بسیاری از افراد ممکن است که کشیدن دندان نیش را به ارتودنسی ترجیح دهند  در صورتی که این باور اشتباه است  زیرا همان طور که قبلا گفته شد دندان‌های نیش علاوه بر سلامتی تأثیر زیادی بر جلوه دادن صورت و لب ها دارد.

افتادن و یا کشیدن دندان‌های نیش موجب فرو رفتن ناحیه لب ها ، عمیق شدن خط لبخند و … می‌شود. افتادن زود هنگام دندان‌های شیری و عدم درمان به موقع می‌تواند موجب کمبود فضا برای رویش دندان‌های نیش شود.در اکثر مواقع اگر دندان نیش فضای کافی برای رویش نداشته باشد در محلی بیرن زده تر و بالاتر از محل طبیعی خود رشد می‌کند.

علاوه بر کمبود فضا از دلایل دیگر رویش نابه جای دندان نیش می‌توان به عوامل ژنتیکی اشاره کرد.در این حالت دندان نیش به سمت داخل کام فک بالا تغییر مسیر می‌دهد و از آن جا رویش می‌یابد. در بعضی مواقع نیز در همان محل به صورت نهفته و رویش نیافته باقی می‌ماند به همین دلیل در بسیاری از موارد دیده می‌شود که بیماران تا سنین بزرگسالی متوجه حضور یک دندان نهفته در ناحیه سقف دهان خود نمی‌شوند.

در این حالت باید دندان خود را به پزشک ارتودنسی متخصص نشان دهید. اگر بتوان دندان نهفته را بیرون آورد و در موقعیت صحیح قرار داد پزشک درمان ارتودنسی دندان را شروع خواهد کرد. پس از باز شد فضای کافی و رویش دندان نیش نهفته بیمار جراحی خواهد شد تا تاج دندان نیز نمایان شود.

از جمله عواملی که بر موفقیت آمیز بودن درمان دندان نیش نهفته تأثیر دارد می‌توان به سن بیمار ،محل نهفتگی، زاویه دندان نهفته، عمق نهفتگی و میزان فضای قوس دندانی اشاره کرد.

آتوسا خوش خواهد

من آتوسا، خبرنگاری که تعهدی عمیق به خدمت به مردم دارم. در این سایت، با تمرکز بر مسائل مهم اجتماعی و اقتصادی، تلاش می‌کنم تا صدای گروه‌ه‌های نادیده گرفته شده را به گوش شما برسانم و برای ایجاد عدالت و برابری در جامعه تلاش کنم.
دکمه بازگشت به بالا