استان ها

دستور ویژه محسنی اژه‌ای برای تسریع در معرفی مقصرین حادثه مرگبار معدن طزره

دانا نیوز/سمنان رئیس کل دادگستری استان سمنان از دستور ویژه محسنی اژه‌ای در خصوص تسریع در شناسایی مقصرین حادثه معدن طزره که منجر به مرگ تعدادی از معدنکاران این معدن شد، خبر داد.

محمدجعفر عبدالهی شامگاه ۱۸ مهرماه در پی دستور رئیس قوه قضاییه مبنی پیگیری پرونده حادثه معدن طزره دامغان، در حاشیه بازدید از این معدن که با حضور محمدتقی گلی دادستان مرکز استان و مسئولان قضایی و اجرایی شهرستان دامغان برگزار شد، ضمن تشریح آخرین اقدامات در خصوص این پرونده جان باختن تعدادی از معدنکاران این معدن اظهار کرد: روز گذشته حجت‌الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای رئیس قوه قضاییه در جلسه شورای عالی قضایی دستور تسریع در تعیین مقصرین حادثه معدن طزره دامغان را صادر کرد.

وی ادامه داد: در راستای دستور رئیس قوه قضاییه،ضمن بازدید میدانی از معدن طزره و پیگیری مجدد این حادثه با  خانواده‌های جان باختگان دیدار و آخرین اقدامات قضایی انجام شده برای آنها تشریح شد.

رئیس کل دادگستری استان سمنان گفت: با دعوت از هیئت سه نفره کارشناسان حوادث ناشی از کار منتخب در این پرونده ضمن بازدید میدانی و استماع ابهامات، علل تأخیر در ارائه گزارش نیز پیگیری شد.

عبدالهی با اشاره به وصول نظریه پزشکی قانونی افزود: به لحاظ اهمیت موضوع و وجود ابعاد مختلف وقوع حادثه اعم از حضور تمام وقت مسئول ایمنی و صحت سنج میزان اکسیژن در تونل، رعایت استانداردهای لازم جهت تخلیه گاز و وجود سه عامل انتشار گاز، جرقه احتمالی و انفجار در حال بررسی است.

وی تصریح کرد: مقرر شد به محض وصول نظریه هیئت سه نفره کارشناسی ظرف مدت ۲۴ ساعت آینده و تعیین مقصران و میزان تقصیر آنان، پرونده جهت تفهیم اتهام و صدور قرار تأمین مناسب کیفری به مرجع قضایی ارجاع داده شود.

دکتر عبدالهی با اشاره به مطالبه ساماندهی وضعیت ایمنی معادن استان سمنان از سازمان‌های مربوطه اظهار کرد: سازمان‌های متولی موظف هستند علاوه بر بررسی نکات ایمن‌سازی در تمامی معادن سراسر استان، از اعطای مجوز فعالیت به متصدیان معادنی که با اهمال کاری، موارد ایمنی را رعایت نکرده و جان کارگران را به خطر می‌اندازند خودداری کنند.

رئیس کل دادگستری استان سمنان وعده داد: دستگاه قضایی پیگیری حقوق و مزایای جان باختگان و مستمری بگیران معدن طزره را به سرعت دنبال کرده و از هیچ کوششی دریغ نمی‌کند.

عالی ترین مقام قضایی استان ادامه داد: دستگاه قضایی استان به جان کارگران حساس است و از همان ساعات اولیه وقوع این حادثه، دستورات قضایی لازم را صادر کرده است.

وی افزود: با دستور قضایی تا تعیین قطعی مقصرین، تونل محل وقوع حادثه تعطیل و ادامه فعالیت در آن متوقف است و مسئولان معدن باید دستمزد کارگران را در مدت زمان تعطیلی معدن نیز پرداخت کنند.

به گزارش دانا نیوز معدن طزره سمنان یکی از معادن پرحادثه در چند سال اخیر بوده و متاسفانه آخرین حادثه در آن منجر به مرگ ۶ معدنکار این معدن شد.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا