اجتماعی

دلایل ترس برخی کودکان از مدرسه رفتن

یک روانشناس بالینی گفت: بعضی اوقات بچه‌ها مهارت‌های ارتباطی ندارند و نمی‌توانند با بچه‌های دیگر ارتباط برقرار کنند و یا مورد تمسخر قرار می‌گیرند.

به گزارش دانا نیوز، فرشاد شیبانی روانشناس بالینی و عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی مشهد پیرامون موضوع با کودک ترسیده از مدرسه چه کنیم گفت: کودکانی که این ترس را تجربه می‌کنند مشکلات متعددی برایشان به وجود می‌آید.

وی افزود: مشکلاتی مانند اضطراب و افسردگی و بازماندن از تحصیل برای این بچه‌ها به وجود می‌آید. شب ادراری و ناخن جویدن به دلیل ترس برطرف نشده از مدرسه رفتن است.

شیبانی  تصریح کرد: میزانی از ترس برای کودکی که برای اولین بار وارد مدرسه می‌شود طبیعی است. چنین بچه‌هایی با بی انگیزگی از خواب بیدار شده و علایمی همچون سردرد، دل درد و بی قراری دارند. آنها دوست ندارند مدرسه بروند و ممکن است پرخاشگری کنند.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی مشهد مطرح کرد: ‌ چنین بچه‌هایی گاهی اوقات زودتر از مدرسه بیرون می‌آیند و یا فرار می‌کنند. اضطراب جدایی یکی از دلایل مدرسه نرفتن بچه هاست. گاهی اوقات والدین کودک بیمار هستند و بچه‌ها نمی‌توانند آنها را تنها بگذارند گاهی نیز محیط مدرسه به علت سختگیری‌های بیش از حد اولیای مدرسه برای بچه‌ها نا مطلوب می‌شود.

وی افزود: بعضی اوقات بچه‌ها مهارت‌های ارتباطی ندارند و نمی‌توانند با بچه‌های دیگر ارتباط برقرار کنند و یا مورد تمسخر و زورگویی قرار می‌گیرند. ترس از دستشویی رفتن یا بی اختیاری ادرار نیز می‌تواند یکی از دلایل ترسیدن بچه‌ها برای رفتن به مدرسه باشد.

شیبانی با اشاره به اینکه اگر کودک سرزنش شود مشکلات دو چندان می‌شود گفت: ما باید با کودک صحبت کنیم البته این صحبت باید با همدلی باشد. حمایت از فرزندان در این مواقع بسیار راه گشاست مقایسه کار ناپسندی است که مشکل را بیشتر می‌کند.

وی مطرح کرد: والدین باید شرایط مدرسه را بررسی کنند تا متوجه شوند چه مشکلات احتمالی باعث دلزدگی کودک از مدرسه شده است. آنها نباید بچه‌ها را از مدرسه و عدم انجام تکالیف بترسانند. اگر با تمام این راهکارها مشکل بچه‌ها حل نشد لازم است حتما از روانشناسان کمک بگیرند.

انتهای پیام

نشر مطالب اجتماعی

نویسنده اجتماعی با تمرکز بر روابط بین نژادها و مبارزه با تبعیض نژادی در جوامع مختلف.
دکمه بازگشت به بالا