فرهنگ و هنر

هشتمین همایش تجلیل از مشاهیر و مفاخر مازندران در بابل برگزار می‌شود

دانا نیوز/مازندران مشاور بنیاد و دبیر کمیته علمی هشتمین همایش مشاهیر و مفاخر استان مازندران از برگزاری هشتمین همایش تجلیل از مفاخر و مشاهیر مازندران در بهمن ماه خبر داد.

حمیدرضا عشریه در گفت‌وگو با دانا نیوز، گفت: در این همایش که روز ۱۲ بهمن با حضور مسئولان کشوری و استانی در دانشگاه صنعتی نوشیروانی بابل برگزار می‌شود، ۱۴ نفر از مفاخر و مشاهیر مازندران تجلیل و تکریم خواهند شد.

وی، مفاخر را سرمایه‌های اجتماعی و ملی دانست و افزود: این افراد زندگی فردی و حرفه‌ای خود را وقف کار می‌کنند و ماندگاری نام و یاد آنها در جامعه به رشد اجتماعی و ایجاد انگیزه در نسل‌های آینده کمک می‌کند.

 عشریه درباره معیارهای شناسایی و گزینش مفاخر این دوره از همایش بیان کرد: ابتدا مفاخر استان را در سه گروه شناسایی کردیم و سپس مفاخر فرهنگی را بر مبنای تعاریف فرهنگ شامل مؤلفه‌هایی مانند مفاخر مذهبی، ایثار و شهادت، هنری، ادبی، سیاسی و مانند آن جای دادیم. مفاخر علمی در گروه مفاخر علوم انسانی، علوم تجربی، علوم محض و علوم فنی قرار می گیرند.

مشاوربنیاد و دبیر کمیته علمی هشتمین همایش مشاهیر و مفاخر استان خاطرنشان کرد: در همایش امسال از مفاخر حوزه کسب و کار و تولید دانش بنیان نیز تجلیل خواهد شد.

عشریه درباره ضرورت شناسایی مفاخر استان اظهار کرد: این شناسایی در الگوسازی اجتماعی و درنتیجه اعتلای هویت فردی، اجتماعی و ملی نقش اثرگذاری دارد و تجلیل از مفاخر در جشنواره‌های مردمی، بیانگر درک و قدردانی از انسان‌های نیک‌نام و خدمت‌گزاران از سوی جامعه است.

وی با تاکید بر لزوم اجرای همایش در دیگر استان‌های کشور آن را زمینه‌ساز معرفی مفاخر ایران به جهان دانست و گفت: به دستگاه‌های اجرایی و فرهنگی متولی در حوزه مفاخر سایر استان‌ها پیشنهاد می‌کنیم با شناسایی و معرفی مفاخر استان خود بستر توسعه نام و فعالیت این افراد را فراهم سازند، چنان‌چه پیش از این درباره مولانا، حافظ، ابن‌سینا، فردوسی و سعدی و دیگر مفاخر ایرانی این امر محقق شد، در دوره معاصر نیز باید علامه حسن‌زاده‌ها جهانی شوند.

 این مسئول درباره برنامه‌های بنیاد جهت بهره‌مندی از دانش مفاخر در راستای توسعه و اعتلای استان اظهار کرد: امسال کمیته جدیدی در بنیاد آغاز به کار کرده که طرح‌ها و پیشنهادات مشاهیر را در جلسات استانداری و اداره‌کل فرهنگ و ارشاد استان انعکاس داده و تصمیم‌سازی برای تولید، اشتغال و توسعه استان و کشور را تسهیل می‌کند.

عشریه خاطرنشان کرد: در صورت حمایت‌ دستگاه‌های اجرایی آمادگی تدوین بانک اطلاعات و اطلس مشاهیر و مفاخر استان و کشور و نیز ساخت فیلم از زندگی، طرح‌ها ونیز خدمات اثرگذار آنها را داریم.

انتهای پیام

تیم خبری مقالات فرهنگی

با احساس و زندگی، داستان‌هایی را بازگو می‌کنم که قلبتان را لرزاند.
دکمه بازگشت به بالا