اقتصادی

کوییک یا تیبا ۲ ، برنده مقایسه کدام است؟

مشتریان ایرانی قبل از اینکه بحث واردات خودرو قوت گرفته و شایعه پایان آن باشد، مشغول خرید و فروش خودرو بودند. پس از نهایی شدن مجوز واردات خودرو و انتشار آیین نامه، رکود شدیدی در بازار به وجود آمد و مشتریان تصمیم به خرید یا فروش خودرو گرفتند.

اکنون اولین کامیون‌ها تا دو تا سه ماه دیگر وارد کشور می‌شوند و مشتریانی که پول نقد دارند منتظر خرید محصولات با کیفیت خارجی هستند. البته با محدودیت های وارداتی که دولت تحریم کرده، احتمالاً خودروهایی از کشورهایی مانند چین یا کره و در نهایت فرانسه وارد بازار خواهند شد.

سریع یا TBA 2; کدامیک بهتر است؟

سریع

در هر صورت خرید و فروش خودرو در بازار فعلی با احتیاط انجام می شود و به همین دلیل قصد داریم دو خودرو از گروه سایپا را با هم مقایسه کنیم تا از ارزش هر کدام مطلع شویم. خودروهای سوئیفت و تیبا 2 تقریبا در یک بازه قیمتی هستند و مشخصات فنی، امکانات و تجهیزات ایمنی در یک سطح به نظر می رسد.

خوشبختانه یکی از فعالیت های معروف و حرفه ای خودروسازان کشور، همکاری با شرکت های خارجی و انتقال دانش و فناوری به یکدیگر است. سایپا در این سال ها با همکاری نزدیک با شرکت های چینی و فرانسوی توانسته است سبد محصولات خود را روز به روز افزایش دهد.

هدف اصلی سایپا و ایران خودرو جلب رضایت مشتریان و به ویژه رضایت خانواده های ایرانی است زیرا قشر بزرگی از جامعه را تشکیل می دهند. دو نمونه از خودروهای اقتصادی و راحت که خانواده های ایرانی برای خرید انتخاب می کنند، فست بک و تیبا هاچ بک هستند.

سل 2

  • انواع سل را بشناسید

بیایید در مورد تیبا 2 یا تیبا هاچ بک صحبت کنیم. سایپا سال ها وقت و هزینه خود را صرف ساخت خودروهای باکیفیت کرد و همین امر باعث شد تا مشتریان نسبت به سبد محصولات این شرکت انتقاد کنند. فراوانی و انتقادات این گروه خودروسازی باعث شده تا نارنجی پوشان به فکر تعویض خودروی خود باشند.

همانطور که گفتیم خودروی تیبا 2 نسخه هاچ بک تیبا صندوقدار است و از نظر ظاهری صندوق عقب آن حذف شده و ظاهری متفاوت خواهد داشت. خودرویی که از آن صحبت می کنیم در سال 1391 در کشور معرفی شد و با توجه به قیمت مناسب توانسته رضایت مشتریان را جلب کند.

همچنین این خودروی هاچ بک به دلیل طراحی اسپرت خود در بین جوانان بسیار محبوب است. البته برخی معتقدند خودروی تیبا 2 از نظر ظاهری تفاوتی با نسخه صندوقدار ندارد. این خودرو دارای موتور 1.5 لیتری 4 سیلندر در زیر کاپوت است و از این نظر مشابه سایر محصولات سایپا مانند سویفت، تیبا صندوقدار و ساینا است.

سریع

پنج سال پس از معرفی تیبا 2، یک خودروی سریع به وجود آمد. Fast در چهار سالی که از عرضه اش می گذرد طرفداران خود را پیدا کرده است و از نظر ظاهری و فنی بسیار شبیه به سینا است. در واقع تیم سایپا در مقایسه با ساینا ظرافت و دقت بیشتری در طراحی سریع به خرج داده است. Kwik همچنین امکانات رفاهی بیشتری نسبت به ساینا دارد و برخی معتقدند این هاچ بک جدید فیس لیفتی از ساینا است.

تمامی دلایل ذکر شده باعث جذابیت خرید یکی از این دو خودرو (کویک یا تیبا 2) می شود زیرا هر دو محصول سایپا هستند و در سگمنت هاچ بک تولید می شوند. زیر کاپوت یک موتور 4 سیلندر 16 سوپاپ سریع با حجم موتور 1.5 لیتر قرار دارد. در ادامه، Quick و TBA 2 را با هم مقایسه می کنیم.

طراحی تم سریع و تیبا 2

به عنوان اولین قسمت طراحی این دو خودرو، می توان گفت هر دو سوئیفت و تیبا 2 در سگمنت هاچ بک قرار دارند. این دو خودرو سایز کوچکی دارند و از محصولات سایپا هستند. متأسفانه پرتقال های جاده مخصوص نتوانستند هزینه زیادی برای زیبایی جلویی تیبا 2 بگذارند و به همین دلیل است که ما چیز زیادی از آن نمی بینیم.

سل 2

  • نقد و بررسی هاچ بک تیبا 2

همچنین چراغ های جلو به سادگی طراحی شده اند و جلوپنجره کوچک این خودرو از نظر بسیاری از مشتریان ساده و غیر جذاب است. به طور کلی TBA 2 نمی تواند نظر خریداران را در این زمینه جلب کند. برخلاف این محصول طراحی جلوی سریعی دارد و قادر است ظاهری شیک و اسپرت ارائه دهد.

از یک نمای جانبی، اگر به کوییک نگاه کنیم، مانند تیبا 2 است و هر دو هاچ بک عملکرد بدی داشته اند. نقطه ضعف این دو خودرو تایرهای کوچک و طراحی ساده کناری خواهد بود. اگرچه نمای عقب کویک و هاچ بک تیبا تقریباً یکسان است، اما کویک توانسته مشتریان بیشتری را جذب کند.

از دیگر اجزا و ویژگی هایی که باعث جذابیت بیشتر فست در مقایسه با تیبا 2 می شود، می توان به بند پلاستیکی و کابل گلیگرز اشاره کرد. به نظر ما سایپا قصد دارد ارتفاع این هاچ بک را افزایش دهد و این ویژگی ها را برای جذابیت بیشتر ظاهر خودرو به آن اضافه کند. شاید هدف آنها قرار دادن Fast در کراس اوورهای بازار بود، اما نامیدن آن به عنوان یک کراس اوور سریع منصفانه نیست.

سریع

ما گفتیم که ظاهر کلی سوئیفت از تیبا 2 چشمگیرتر است، اما در مورد فضای داخلی کابین چه کسی برنده است؟ متاسفانه سایپا اکثر محصولات خود را از نظر کابینت داخلی با استاندارد و اندازه یکسان طراحی می کند و تفاوت چندانی بین نسخه های مختلف وجود ندارد. ویژگی اصلی خودروهای تیبا 2 و فستر سادگی است، اما مشتریان بر این باورند که طراحی کابین داخلی فاستر بهتر است.

جزئیات فنی سریع و آسان 2

از نظر فنی، این دو خودرو نسبتا مشابه هستند. تنها تفاوت مهمی که می توان برای این دو خودرو در نظر گرفت طراحی بیرونی است اما در قسمت فنی هر دو در یک سطح هستند. البته کارشناسان خودرو معتقدند موتور سریعتر به دلیل تغییرات نرم افزاری قویتر از موتور رقیب است.

با این حال، زیر کاپوت سایپا فست یک موتور 4 سیلندر خطی M15 با دریچه گاز برقی قرار دارد. حجم این موتور 1.5 لیتر است و می تواند حداکثر قدرت 87 اسب بخار و 128 نیوتن متر گشتاور تولید کند. نیروی محرکه این خودرو از طریق گیربکس 5 سرعته دستی یا CVT اتوماتیک به محور جلو منتقل می شود. این خودرو به سرعت حدود 7.14 لیتر سوخت در هر 100 کیلومتر مصرف می کند و در 13.6 ثانیه از صفر به 100 کیلومتر در ساعت می رسد.

سل 2

  • نقد و بررسی سایپا کوئیک آر

در نمای جلو، با تیبا 2 روبرو هستیم که مجهز به موتور 4 سیلندر خطی 1.5 لیتری است که حداکثر قدرت 87 اسب بخار و گشتاور 128 نیوتن متر را تولید می کند. گشتاور این موتور از طریق یک گیربکس 5 سرعته دستی به محور جلو منتقل می شود. همچنین هاچ بک تیبا در هر 100 کیلومتر حدود 6.53 لیتر بنزین مصرف می کند و شتاب صفر تا 100 کیلومتر تنها 13 ثانیه زمان می برد.

تیبا 2 و امکانات سریع

سوئیفت و تیبا 2 علاوه بر طراحی، از نظر امکانات و آپشن کاملاً متفاوت هستند. از آنجایی که خودروی سریع‌تر، مدرن‌تر و جدید به حساب می‌آید، امکانات و آپشن‌های زیادی دارد. برای مثال می توان به فرمان هیدرولیک و برقی از جمله ویژگی های این خودرو اشاره کرد.

اما دارای امکانات سریعی مانند چراغ های هالوژن، چراغ های مه شکن جلو و عقب، قابلیت تنظیم ارتفاع چراغ های جلو، چراغ های روشنایی در روز، چراغ های عقب در حالت اتوماتیک، سیستم چندرسانه ای 4 بلندگو و قابلیت پشتیبانی از CD و USB می باشد. ، صفحه نمایش لمسی 7 اینچی، قاب های آلومینیومی 14 اینچی، آینه های جانبی قابل تنظیم برقی، تهویه مطبوع اتوماتیک، صندلی راننده 6 جهته و صندلی دستی سرنشین جلو در 4 جهت، صندلی عقب تاشو و:

سریع

شیشه های برقی عقب و جلو، سیستم هشدار کمربند راننده، سنسور پارک دنده عقب، سنسور فشار باد لاستیک و دزدگیر با بوق خودرو در مدل اتوماتیک، دکمه های کنترلی روی فرمان، ناوبری، دوربین عقب در مدل اتوماتیک، باز شدن اتوماتیک درب ها در رویداد تصادف، نمایش دمای بیرون، درب کابین با ریموت کنترل، کروز کنترل و سیستم ورود خودرو بدون سوئیچ در مدل اتوماتیک.

همچنین از امکانات رفاهی تیبا 2 می توان به تنظیم زاویه چراغ جلو، چراغ های مه شکن جلو و عقب، چراغ های هالوژن، بلندگوهای جلو و عقب و قابلیت پشتیبانی از CD، USB و MP3، رینگ های آلومینیومی 13 اینچی، آینه های جانبی تاشو قابل تنظیم اشاره کرد. داخل، سیستم تهویه مطبوع دستی، تنظیم صندلی راننده در 6 جهت و صندلی سرنشین جلو در 4 جهت، جلو پنجره برقی، چراغ هشدار تشخیص عیب موتور، صندلی راننده با قابلیت تنظیم ارتفاع، سنسور پارک در مدل آپشنال.

ابزارهای امنیتی سریع و آسان 2

متاسفانه خودروهای داخلی از ایمنی مناسبی برخوردار نیستند و تجهیزات ایمنی آنها به دل نمی نشیند. یکی از نقاط ضعف مهم تولیدات خودروسازان ملی نبود تجهیزات ایمنی است. در واقع سریعتر تقریبا بهتر از تیبا 2 است.

سل 2

سیستم ضد سرقت یا ایموبلایزر، هشدار ضد سرقت با بوق خودرو، 2 ایربگ راننده و سرنشین، سیستم ترمز ABS، EBD، سیستم کمکی ترمز BS، ترمزهای دیسکی جلو و درپوش عقب از جمله تجهیزات ایمنی پیشرفته هستند. همچنین تیبا 2 دارای تجهیزاتی مانند سیستم ضد سرقت ایموبلایزر، کیسه هوای راننده و سرنشین جلو، سیستم ترمز ABS و ترمزهای کلاهک عقب است.

حال بیایید در مورد تجربه رانندگی و هندلینگ این دو محصول هاچ بک سایپا صحبت کنیم. هر دو خودروی فست و تیبا 2 به موتورهای ضعیفی مجهز هستند و به همین دلیل نمی توانند در جاده های صعب العبور همگام با راننده حرکت کنند و مهارت و توانایی چندانی از خود نشان نمی دهند.

متاسفانه به دلیل عایق بندی نامناسب و سیستم تعلیق نه چندان خوب، صدای موتور و ضربات به وضوح در داخل کابین شنیده می شود. از نظر مصرف سوخت، این دو خودرو در یک سطح هستند، اما همچنان مصرف سوخت بیشتری نسبت به تیبا 2 سریعتر دارند. هم تیبا هاچ بک و هم سوئیفت خودروهای خوبی برای مسیرهای درون شهری محسوب می شوند.

پس با تجربه رانندگی و رانندگی متوجه می شویم که این دو خودروی سایپا هیچ تفاوتی با یکدیگر ندارند و حتی ساینا از این نظر شباهت زیادی به کوئیک و تیبا 2 دارد. البته 2 نسخه مختلف از راپید پلاس وجود دارد که مجهز به گیربکس اتوماتیک، کروز کنترل و سیستم چندرسانه ای برای رانندگی بهتر راننده هستند.

سریع یا TBA 2

آخرین کلمه

در این مقاله سعی شده است دو خودروی مقرون به صرفه با یکدیگر مقایسه شده و راهنمای کلی خرید خودروهای سریع و ارزان ارائه شود. برنده این نبرد سریعتر است و ارزش بیشتری در بازار دارد. تفاوت قیمت این خودرو با تیبا 2 در بازار آزاد 20 تا 30 میلیون تومان است.

از نظر سطح راحتی و گزینه های راحتی، سوئیفت در مقایسه با تیبا هاچ بهتر عمل می کند و طراحی شیک و اسپرت تر به نظر می رسد. در نهایت بسته به بودجه و سلیقه هرکس می توان گفت که هر دو محصول هاچ بک سایپا جذاب به نظر می رسند. امیدواریم از این مقایسه راضی بوده باشید.

227227 سال

دکمه بازگشت به بالا