اقتصادی

کدام کالای ایرانی در چین بیشترین طرفدار را دارد؟

اتاق بازرگانی تهران در گزارشی که اخیرا منتشر کرده است، وضعیت تجارت مشترک ایران و چین را مورد بررسی قرار داده است که از ثبات نسبی در آمار صادرات خبر می دهد.

به گزارش دانا نیوز، اقتصاد چین با تولید ناخالص داخلی حدود 18 تریلیون دلار، دومین اقتصاد بزرگ پس از آمریکا است. بر این اساس چین در سال 2021 حدود 3362 میلیارد دلار صادرات و 2675 میلیارد دلار واردات خواهد داشت و این کشور بزرگترین صادرکننده و دومین واردکننده در جهان است.

در طول سال‌ها، چین شریک تجاری اصلی ایران بوده است، با وجود آمار واردات و صادرات به امارات، چین همچنان بزرگترین شریک تجاری ایران در کل آمار است. بررسی آمار تجارت متقابل دو کشور در 5 ماهه نخست سال جاری نیز موید این موضوع است.

بر اساس برآوردها، ایران تا پایان مردادماه 12.3 میلیون تن محصول به ارزش حدود 6.7 میلیارد دلار به چین صادر کرد که در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته نیم درصد کاهش داشت. بیش از 22 درصد افزایش را نشان داد.

در این مدت متانول، پلی اتیلن، پروپان مایع، کاتد مس و ورق فولادی ضخیم عمده کالاهای ایرانی دریافتی چینی ها هستند.

همچنین بر اساس آمارها، ایران در پنج ماهه نخست امسال یک میلیون و 500 هزار تن محصول به ارزش 5.5 میلیارد دلار از چین وارد کرده که از نظر حجمی 24 درصد و از نظر ارزشی 43 درصد افزایش نشان می دهد. در طول سال گذشته این امر نشان می دهد.

واکسن‌های پزشکی، قطعات خودرو، قطعات تراکتور، ماژول‌های نمایشگر و ماشین‌های ریخته‌گری نیز از واردات عمده چین به ایران بودند.

به این ترتیب و با مقایسه آمار واردات و صادرات کشور با چین، ایران در سال جاری تراز تجاری مثبت 1.2 میلیارد دلاری با چین را به ثبت رساند.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا