اقتصادی

بهترین رشته دانشگاهی هم بدون مهارت آموزی بازار ندارد

یک فعال حوزه کار با تاکید بر حذف رشته های فاقد بازار کار و غیرضروری از دفترچه های دانشگاهی گفت: اگر دانشجویان در بهترین رشته دانشگاهی هم فارغ التحصیل شوند، تا زمانی که مهارت آموزی نکرده باشند و در کنار آموزشهای نظری، آموزشهای عملی و تجربی ندیده باشند، در ورود به بازار کار دچار مشکل خواهند شد.

فتح الله بیات در گفت و گو با دانا نیوز، با اشاره به حذف رشته های فاقد بازار کار از دفترچه های دانشگاه اظهار کرد: اقدامی که وزارت کار و وزارت علوم و سازمانهای ذیربط در خصوص پذیرش دانشجو در رشته های دارای بازار انجام می دهند، ارزشمند است و ما باید رشته هایی را در دفترچه های دانشگاهی بگنجانیم که دانشجویان با تحصیل در آنها بتوانند مسیر آینده شغلی خود را ترسیم کنند.

وی ادامه داد: دانشگاه ها باید در رشته هایی دانشجو بپذیرند که بازار کار به آن رشته ها نیاز دارد وگرنه صرف ارائه آموزش نظری و تئوری کمکی به راهیابی دانشجویان به بازار کار بعد از فارغ التحصیلی نمی کند.

این فعال حوزه کار با بیان اینکه باید روی رشته هایی متمرکز شویم که بازار کار نیاز دارد، افزود: اگر به دنبال تربیت نیروی ماهر و کارآمد هستیم باید مهارت افزایی دانشجویان در دستور کار قرار گیرد و به آنها آموزشهای مهارتی ارائه شود، از این رو در کنار آموزش نظری باید کارگاه های آموزش عملی در دانشگاه ها فعال شوند و متولیان این کار اعم از سازمان فنی و حرفه ای یا وزارت علوم باید این کار را به انجام برسانند.

بیات تصریح کرد: دانشگاه‌ها باید به شکلی عمل کنند که رشته‌هایی را که در حال حاضر فاقد بازار کار و غیرضروری هستند یا کاربردی ندارند از دفترچه ها حذف کنند یا در این رشته ها پذیرش کمتری داشته باشد تا بازار کار دچار مشکل نشود.

وی در پایان گفت: دانشجویان اگر در بهترین رشته دانشگاهی هم فارغ التحصیل شوند تا زمانی که مهارت آموزی نکرده باشند، در ورود به بازار کار دچار مشکل خواهند شد لذا توصیه این است که در کنار آموزش های نظری ، آموزش های عملی و تجربی نیز ارائه شود تا فارغ التحصیلان به عنوان نیروهای مفید در جامعه نقش آفرینی کنند.
انتهای پیام

کارگروه تحریریه اقتصادی

سلام! من یک خبرنگار اقتصادی با تجربه و تخصص در زمینه اخبار و تحلیل‌های اقتصادی هستم. با ارائه تحلیل‌های دقیق و به‌روز، سعی می‌کنم به شما نکات و دیدگاه‌های مهم را ارائه دهم تا شما بتوانید از این اطلاعات بهره‌برداری کنید.
دکمه بازگشت به بالا