اقتصادی

هزینه سفر به ترکیه سر به فلک کشید

رفتن به تعطیلات در ترکیه حتی برای گردشگران خارجی بسیار گران شده است و مسافران خارجی در مواجهه با افزایش قیمت‌ها و تورم غیرقابل توقف در این کشور، توجه خود را به کشورهای دیگری مانند مصر و اسپانیا معطوف کرده‌اند.

با افزایش تورم، هزینه‌های هتل در ترکیه دوبرابر شد که این امر در قیمت اقامت منعکس شد و بنابر گزارش وب‌سایت ترکیه‌ای «Ekonomim»، هزینه رفتن به ترکیه در تعطیلات هم‌قیمت با یونان و گران‌تر از اسپانیا شده است.

در مواجهه با این قیمت‌ها، نمایندگان بخش گردشگری هشدار داده‌اند که ممکن است ترکیه در سال جاری تعداد قابل توجهی از گردشگران روسی را از دست بدهد؛ زیرا روس‌ها تمایل بیشتری به رزرو کردن خدمات سفر در آخرین لحظه دارند و این عادت با توجه به تورم ترکیه، هزینه تعطیلات آن‌ها را حتی بالاتر می‌برد.

«تاراس کوبیشچانوف» ـ معاون انجمن تورگردانان روسیه (ATOR) ـ، یکی از بزرگترین اپراتورهای سفر در روسیه می‌گوید: سال گذشته ۵.۲ میلیون گردشگر روس به ترکیه آمدند، اما ممکن است این تعداد امسال به ۴ میلیون نفر کاهش یابد.

طبق داده‌های شرکت تحلیلی «STR Global»، قیمت رزرو روزانه یک اتاق هتل در سال ۲۰۲۳ در جنوب آنتالیا ۳۷.۴ درصد افزایش یافته و به طور متوسط به ۱۱۰ یورو رسیده است. این عدد برای استانبول ۱۳۸ یورو ثبت شده است. از سوی دیگر میانگین نرخ اقامت در اروپا ۱۴۰ یورو است.

«هامیت کوک» ـ عضو هیأت اجرایی انجمن آژانس‌های مسافرتی ترکیه (TÜRSAB) ـ گفت: گردشگران روسی به تدریج مصر را برای سفر ترجیح می‌دهند. روبل نیز ارزش خود را از دست داده و مشکلات اقتصادی همچنان وجود دارد و گردشگران روس‌ در تورهای “لحظه آخر” دیگر نمی‌توانند قیمت‌هایی را که انتظار داشتند، پیدا کنند.

طبق داده‌های انجمن مصرف‌کنندگان بریتانیا، ارزان‌ترین بسته هفتگی هتل (در اروپا) در اسپانیا حدود ۶۳۹ پوند است، ترکیه با ۸۰۰ پوند در رده دوم این فهرست قرار دارد و یونان با ۸۶۷ پوند در رده سوم این جایگاه قرار گرفته است.

«هامیت کوک»، ‌ عضو تورساب در عین حال گفت: از آنجایی که گردشگران اروپایی قبلا هتل خود را رزرو کرده بودند، مشکل واقعی در تابستان امسال رخ نخواهد داد، بلکه مربوط به فصل تابستان ۲۰۲۴ خواهد بود؛ زیرا قراردادهای رزرو در سپتامبر هر سال امضا می‌شود.

شرکت هواپیمایی «Easyjet» با مرکزیت بریتانیا و «Wizz Air» مجارستان، پروازهای خود از بریتانیا به آنتالیا و دالامان را در فصل زمستان لغو کرده‌اند. گمان می‌رود این شرکت‌ها به دلیل تقاضای کم چنین تصمیمی گرفته‌اند.

«سونگول گوکتاش روساتی» ـ مدیر کمپانی «بنتور» آلمان ـ نیز در این‌باره گفت: این‌که مردم ۲۰۰۰ یورو بیشتر برای هتلی که سال گذشته در آن تعطیلات را گذرانده‌اند بپردازند، شوک بزرگی است. چنین افزایش قیمت‌هایی برای گردشگران آلمانی که تورم ۸ درصدی را تجربه کرده‌اند، بسیار بالاست.

با وجود این هشدار، اما موسسه آماری ترک‌استات (TurkStat) اخیرا گزارش داده که درآمد گردشگری ترکیه در بازه زمانی ماه‌های ژانویه تا مارس ۲۰۲۳ با رشد ۳۲.۳ درصد نسبت به مدت مشابه سال گذشته، به ۸.۶۹ میلیارد دلار رسیده است و باید منتظر ماند و دید افزایش قیمت‌ها و تورم در ترکیه در طولانی‌مدت چه تاثیری بر روند گردشگری این کشور در مقابل رقبای قدرتمند منطقه‌ای و جهانی خواهد داشت.

در سال ۲۰۲۲، درآمدهای گردشگری ترکیه ۵۳.۴ درصد نسبت به سال قبل افزایش یافت و به رکورد ۴۶.۳ میلیارد دلار رسید، زیرا اثرات همه‌گیری طولانی‌مدت کرونا از بین رفت و پیامدهای جنگ اوکراین باعث افزایش تعداد مسافران روسیه شد که این امر تا حدی به دلیل محدودیت‌های پروازی اعمال‌شده توسط کشورهای غربی به روسیه مرتبط است.

تقاضای فزاینده از سوی کشورهای اروپایی نیز از رشد ورودی‌ها به ترکیه حمایت کرد که در رأس آن‌ها آلمان و بریتانیا قرار دارند و بسیاری از روس‌ها نیز پس از جنگ اوکراین، ترکیه را به عنوان مقصد گردشگری انتخاب و حتی از سرمایه‌گذاری در بخش املاک و دیگر دارایی‌ها استقبال بسیار زیادی کرده‌اند.

درآمدهای ترکیه از محل گردشگری در سال ۲۰۲۲ از بالاترین رقم قبلی، یعنی ۳۸.۴ میلیارد دلار در سال ۲۰۱۹ گذشت. این رقم در سال ۲۰۲۱ پس از شیوع کرونا به بیش از نصف آن، یعنی ۱۴.۸ میلیارد دلار و در سال ۲۰۲۰ به ۳۰.۲ میلیارد دلار رسیده بود.

داده‌های مؤسسه ترک‌استات همچنین نشان می‌دهد بیش از یک‌پنجم یا ۲۰.۸ درصد از درآمد گردشگری ترکیه در سه‌ماهه نخست سال جاری توسط بازدید اتباع ترک مقیم خارج از کشور ایجاد شده است.

این مؤسسه همچین گزارش داده که ترکیه در ژانویه تا مارس ۲۰۲۳ از ۸.۲ میلیون بازدیدکننده استقبال کرده است که افزایش ۲۶.۸ درصدی نسبت به سال گذشته را نشان می‌دهد و حدود ۲۰.۴ درصد یا ۱.۷ میلیون نفر شهروندان ترکیه بودند که در کشورهای دیگر زندگی می‌کردند.

شمار بازدیدکنندگان خارجی از ترکیه نسبت به سال گذشته آن ۸۰.۳۳ درصد افزایش یافته و به ۴۴.۶ میلیون نفر در سال ۲۰۲۲ رسیده است، که فقط کمی با رکورد ۴۵.۱ میلیون نفر در سال ۲۰۱۹ فاصله دارد. این رقم با ۲۴.۷۱ میلیون ورودی در سال ۲۰۲۱ و ۱۲.۷۳ میلیون در سال ۲۰۲۰ مقایسه شده است.

دولت ترکیه اعلام کرده که انتظار می‌رود تعداد ورودی‌های خارجی در سال ۲۰۲۳ به ۶۰ میلیون نفر برسد و انتظار دارد این رقم در سال ۲۰۲۸ به ۹۰ میلیون نفر برسد و از حیث درآمد نیز پیش‌بینی شده در سال جاری ۵۶ میلیارد دلار و در پنج سال آینده ۱۰۰ میلیارد دلار از محل گردشگری برای ترکیه کسب شود که البته باید دید با توجه به افزایش هزینه‌های سفر به این کشور ناشی از شرایط نامناسب اقتصادی و تورم، این اعداد تا چه حدی محقق می‌شوند.

۲۲۰۲۲۳

کارگروه تحریریه اقتصادی

سلام! من یک خبرنگار اقتصادی با تجربه و تخصص در زمینه اخبار و تحلیل‌های اقتصادی هستم. با ارائه تحلیل‌های دقیق و به‌روز، سعی می‌کنم به شما نکات و دیدگاه‌های مهم را ارائه دهم تا شما بتوانید از این اطلاعات بهره‌برداری کنید.
دکمه بازگشت به بالا