اقتصادی

ترکیه هشت برابر ایران به سوریه صادرات دارد!

اتاق بازرگانی تهران در گزارشی که اخیرا منتشر کرده است، وضعیت تجارت ایران و ترکیه با سوریه را مورد بررسی قرار داده و بر تفاوت های قابل توجه آمار صادرات دو کشور تاکید کرده است.

به گزارش دانا نیوز، صادرات نفت ایران به سوریه در هفت ماهه امسال به 106 میلیون دلار رسید و ایران بیش از 79 هزار تن کالا به سوریه صادر کرده است.

از سوی دیگر سوریه 195 هزار تن کالا به ارزش 17 میلیون دلار به ایران ارسال کرده است. صادرات ایران به سوریه نسبت به سال گذشته 42 درصد افزایش داشته است. اما این رقم نسبت به سال 2009 و کرونا تغییر چندانی ندارد.

در این مدت تراز تجاری ایران و سوریه برای ایران 89 میلیون دلار بوده است که این رقم نسبت به عملکرد دو سال قبل با تراز مثبت 83 میلیون دلاری تغییر چندانی نداشته است.

میانگین صادرات ایران به سوریه در سال جاری 1333 دلار در هر تن بوده که نسبت به سال گذشته 422 دلار افزایش داشته است. همچنین عمده صادرات ایران به سوریه را کالاهای با ارزش و سرمایه ای تشکیل می دهد.

بر اساس آمار منتشر شده، عمده صادرات ایران به سوریه طی هفت ماهه امسال توربین بخار، دارو، ماکارونی، کنسروها و لبنیات بوده است.

بر اساس مطالعه انجام شده بر روی تجارت ترکیه و سوریه در 9 ماهه نخست سال جاری، صادرات ترکیه از مرز یک میلیارد و 100 میلیون دلار فراتر رفته است در حالی که این رقم برای سوریه 99 میلیون دلار بوده است. صادرات ترکیه به سوریه در سال جاری 43 درصد افزایش یافته است.

عمده صادرات ترکیه به سوریه شامل لوازم خانگی، روغن حیوانی و گیاهی، روغن، شکر و شیرینی است.

بر اساس آمار صادرات ایران و ترکیه به سوریه، ایران در هفت ماهه امسال به طور متوسط ​​15.2 میلیون دلار کالا به سوریه صادر کرده است، در حالی که ترکیه در 9 ماهه امسال به طور متوسط ​​131 میلیون دلار کالا صادر کرده است. در ماه های امسال هر ماه میلیون ها دلار به سوریه ارسال می کند. در نتیجه ترکیه بیش از هشت برابر صادرات ایران به سوریه صادر می کند.

انتهای پیام/

دکمه بازگشت به بالا