ورزشی

سد زاینده‌رود چقدر آب دارد؟

آفتاب‌‌نیوز :

بررسی آخرین آمار رسمی شرکت مدیریت منابع آب ایران نشان می‌دهد که ذخیره سد مخزنی زاینده‌رود تا ۱۳ فروردین ماه به ۳۳۲ میلیون مترمکعب رسیده است.

پیش‌تر در پنجم فروردین ماه نیز شرکت مدیریت منابع آب ایران ذخیره سد زاینده‌رود را ۳۳۱ میلیون مترمکعب اعلام کرده بود. خروجی سد زاینده‌رود با هدف توزیع نوبت دوم آب برای اراضی کشاورزی شرق و غرب اصفهان از بامداد سوم فروردین امسال افزایش یافت و از آن زمان تاکنون با توجه به بارندگی‌های دهه نخست فروردین و جاری شدن روان‌آب اگرچه ذخیره سد در این بازه افزایش داشته است، اما آخرین آمار اعلام شده از سوی شرکت مدیریت منابع آب ایران ۳۳۲ میلیون مترمکعب است که تغییر چندانی نسبت به یک هفته گذشته ندارد.

ذخیره کنونی سد زاینده رود نسبت به مدت مشابه سال آبی گذشته ۲۰ درصد کاهش نشان می‌دهد و حدود ۲۶ درصد از ظرفیت مخزن آن آب دارد.

همچنین بنا بر آمار سازمان هواشناسی میانگین بارش‌ها در کوهرنگ سرشاخه اصلی حوضه آبریز زاینده‌رود از ابتدای سال آبی (یکم آنلاین ۱۴۰۲) تا ۱۴ فروردین ۱۴۰۳ حدود ۹۸۰ میلیمتر اعلام شده و ارتفاع برفی گزارش نشده است.

سد زاینده‌رود به‌عنوان یکی از اصلی‌ترین سد‌های مرکز کشور و تأمین‌کننده آب شرب، محیط‌زیست، کشاورزی و صنعت در منطقه مرکزی ایران با ظرفیت افزون بر یک میلیارد و ۲۳۹ میلیون مترمکعب در سال ۱۳۴۹ بهره‌برداری شد، این سد قوسی شکل در ۱۱۰ کیلومتری غرب اصفهان در شهرستان چادگان قرار دارد.

انتشارات علوم ورزشی

نویسنده‌ی ورزشی با تمرکز بر روند تکامل و تاریخچه‌ی ورزش. با ارائه‌ی اطلاعات و تحلیل‌های دقیق، هدفمندی خود را در آشنایی خوانندگان با مراحل تکاملی و تغییرات بزرگ در دنیای ورزش قرار می‌دهم. با من همراه شوید و به دنیای جذاب و پویای تکامل ورزش پیوندید.
دکمه بازگشت به بالا