بین الملل

حسین مرتضی: بیداری جوانان آمریکایی دولت آمریکا را شوکه کرد

تحلیلگر لبنانی و مطرح جهان عرب انتفاضه دانشجویی اخیر در دانشگاه‌های آمریکا را که در اعتراض به سیاست‌های این کشور در حمایت از رژیم صهیونیستی صورت گرفته نوعی شوک برای واشنگتن دانست که به دنبال تطهیر این رژیم از جنایات شنیع آن در غزه است و این انتفاضه را اولین سنگ بنا در مسیر آگاهی جوانان آمریکایی عنوان کرد.

«حسین مرتضی» روزنامه نگار و تحلیلگر سیاسی لبنانی در گفت‌وگو با دانا نیوز با اشاره به خیزش دانشجویی اخیر در آمریکا گفت: طبیعتا آنچه به تازگی در ایالات متحده آمریکا و برخی کشورهای اروپایی از طریق تظاهرات و تحصن‌ها در دانشگاه‌های آمریکا رخ می‌دهد، مفاهیم بسیاری دارد؛ اولا، یک بیداری در سطح جوانان دانشگاهی است که این نقطه عطفی در ماهیت درگیری و اقدامات و تلاش‌های ایالات متحده آمریکا در حمایت مطلق از رژیم اشغالگر اسرائیل به شمار می‌رود.

این فعال رسانه‌ای عرب اظهار داشت: امروز ما با یک متغیر بزرگی روبرو هستیم، با بینش جدید این جوانان رو به رو هستیم، ما با یک انتفاضه دانشگاهی مواجه هستیم. صرف نظر از اینکه تا چه زمانی این انتفاضه ادامه خواهد داشت، اما می‌توان گفت اولین سنگ بنا در راه آگاهی جوانان آمریکایی و آگاهی جوامع در بسیاری از کشورها گذاشته شده است. 

وی تاکید کرد: این موضوع نوعی شوک برای دولت آمریکا بود که همچنان در تلاش است تا رژیم اشغالگر اسرائیل را تطهیر کند.

مرتضی خاطرنشان کرد: امروز ما با یک دیدگاه روشن از سوی این جوانان روبرو هستیم، مبنی بر اینکه این رژیم یک رژیم جنایتکار است و دیگر هیچ کسی نمی‌تواند بر جنایات رژیم اشغالگر اسرائیل سرپوش بگذارد و دیگر هیچ کس نمی‌تواند جوانانی که خواهان انتخابی بر خلاف سیاست‌های آمریکا هستند را در هیچ کشوری سرکوب کند و البته این امر باعث شد چنین پدیده‌ای در بسیاری از کشورهای دیگر نیز بروز یابد.

وی گفت: امروز ما واقعا آرزو داشتیم که این جنبش از برخی کشورهای عربی و سایر کشورها آغاز شود، اما متاسفانه جوانان اغلب کشورهای عربی اقدامی نکردند مگر پس از آنکه این پدیده در ایالات متحده آمریکا و در دانشگاه‌های آمریکا شکل گرفت تا اینکه این جنبش در بسیاری از کشورهای اسلامی و عربی گسترش یافته و اکنون در این روزها بسیاری از کشورهای عربی و اسلامی اولا شاهد همبستگی با فلسطین و غزه و همچنین همبستگی با دانشجویان در دانشگاه‌های آمریکا هستند.

تحلیلگر لبنانی ادامه داد: این اعتراضات ادامه داشت تا جاییکه دولت آمریکا، نیروهای آمریکایی، و پلیس آمریکا اقدام به سرکوب این دانشجویان نموده و کذب بسیاری از ادعاهای دولت آمریکا درباره آزادی بیان، آزادی تظاهرات و درباره اجازه داشتن دانشجویان برای بیان آرا و عقاید خود برملا شده است.

وی در پایان گفت: امروز، دولت آمریکا همچنین با مسئله سرنوشت‌سازی رو به رو است که با آزادی‌ها، آرا و عقاید و همچنین قدرت نفوذ و تاثیرگذاری این قشر حتی بر رای دهندگان آمریکایی در مرحله آتی ارتباط دارد.

انتهای پیام

کارگروه خبری مطالب بین المللی

تحلیلگر اخبار بین‌المللی با رویکردی متفاوت. از طریق تحلیل دقیق و عمیق رویدادهای جهانی، تاثیرات آن‌ها را بر جوامع مورد بررسی قرار می‌دهم. با استفاده از شیوه‌ای قابل فهم و با جزئیات، به شما نقشه‌ای واضح از اتفاقات جهانی ارائه می‌دهم.
دکمه بازگشت به بالا