بین الملل

آغاز فصل جدید روابط تهران – آستانه با جهشی در مسیر تجارت دو کشور

مراسم جشن چهل و پنجمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی ایران و روز ملی کشورمان با حضور  علی‌اکبر جوکار سفیر ایران در جمهوری قزاقستان، آرمان شاکالیف وزیر تجارت و همگرایی، یرژان ارکینوف معاون وزیر گردشگری و ورزش، سفراء و دیپلمات های مقیم، مدیران وزارت خارجه محل، مدیران دستگاه‌های دولتی و غیردولتی جمهوری قزاقستان در محل هتل ریکسوس برگزار شد. 

به گزارش دانا نیوز، علی اکبر جوکار سفیر کشورمان در قزاقستان در مراسم جشن پیروزی انقلاب طی سخنانی با تبیین اهداف عالی انقلاب اسلامی ایران، برگزاری دو رفراندوم  تعیین نوع حکومت و همچنین قانون اساسی در کمتر از 2 ماه پس از پیروزی انقلاب اسلامی  را در تاریخ انقلاب‌های جهان بی‌نظیر دانست.

جوکار در بخش دیگری از سخنان خود  به کشتار بی‌رحمانه مردم غزه در 4 ماه گذشته از سوی رژیم خشونت‌طلب صهیونیستی اشاره، و بر ضرورت به کار گرفتن سازوکارهای بین‌المللی مؤثر برای جلوگیری از این‌گونه خشونت‌ها که نمونه  کامل نسل‌کشی و جنایت جنگی است تأکید کرد.

وی همچنین از اقدام کشور آفریقایی جنوبی در ارائه دادخواست به دیوان بین‌المللی دادگستری علیه اقدامات رژیم اسرائیل به دلیل نسل‌کشی مردم غزه، تقدیر کرد. 

سفیر کشورمان با اشاره به روابط دوستانه و برادرانه ایران و قزاقستان، افزود: مهم‌ترین پشتوانه مقامات دو کشور برای تقویت روابط دوجانبه ، علاوه بر پیوستگی جغرافیایی، اشتراکات تاریخی ، فرهنگی و تمدنی است که عمق پیوند دو ملت بزرگ ایران و قزاقستان را به اعماق تاریخ می‌برد. 

این دیپلمات کشورمان تصریح کرد: سفر متقابل روسای جمهور دو کشور در سال گذشته  به تهران و آستانه فصل جدیدی از روابط دو کشور گشوده که با برنامه‌ریزی به‌عمل‌آمده و تهیه نقشه راه افزایش تجارت دو کشور، انتظار می‌رود جهشی بزرگ در روابط تجاری ایران و قزاقستان به وجود آورد.

براساس این گزارش، آرمان شاکالیف وزیر تجارت و همگرایی جمهوری قزاقستان به عنوان مهمان ویژه مراسم، ضمن تبریک سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی و جشن ملی ایرانیان، به دستاوردهای بزرگ کنونی ایران در زمینه‌های سیاسی، اجتماعی و اقتصادی، فرهنگی و انسانی و جایگاه و اعتبار ایران در عرصه بین‌المللی اشاره کرد و افزود ایران شریک مهم و قابل‌اعتماد قزاقستان در منطقه خلیج‌فارس است.

وی افزود: امروز روابط دوجانبه ما با رسیدن به سطح جدید، به الگوی درخشان از همکاری‌های سودمند متقابل و گفتگوی سیاسی سازنده تبدیل‌شده است.

وی ضمن اشاره به تلاش‌هایی صورت گرفته برای افزایش حجم مبادلات تجاری فیمابین به میزان 3 میلیارد دلار، عنوان کرد: همکاری‌های حمل‌ونقل و لجستیک بین قزاقستان و ایران نیز به سرعت درحال‌توسعه است.
شاکالیف همچنین گفت: ما به‌طور مشترک درحال‌توسعه راه‌آهن قزاقستان-ترکمنستان-ایران هستیم که یکی از شاخه‌های مهم کریدور شمال-جنوب است. 
وزیر تجارت و همگرایی قزاقستان تأکید کرد که در آینده نیز همکاری ها بر اساس اعتماد متقابل در همه زمینه‌ها و در راستای منافع مردمان دو کشور ادامه خواهد داشت. 
همچنین نمایشگاه خوشنویسی نیز با حضور هنرمندان اعزامی از کشورمان در حاشیه مراسم برپا شد و مورد استقبال شرکت کنندگان در مراسم قرار گرفت. 

انتهای پیام 

کارگروه خبری مطالب بین المللی

تحلیلگر اخبار بین‌المللی با رویکردی متفاوت. از طریق تحلیل دقیق و عمیق رویدادهای جهانی، تاثیرات آن‌ها را بر جوامع مورد بررسی قرار می‌دهم. با استفاده از شیوه‌ای قابل فهم و با جزئیات، به شما نقشه‌ای واضح از اتفاقات جهانی ارائه می‌دهم.
دکمه بازگشت به بالا