اقتصادی

عزم جدی ایران و روسیه برای توسعه روابط اقتصادی

رئیس جمهور ایران سید ابراهیم رئیسی در اواخر دی ماه 1400 عازم روسیه شد. دو طرف در مورد توسعه تجارت و اقتصادی به ویژه در حوزه های راه و شهرسازی، حمل و نقل، انرژی و بانکی گفتگو کردند.

به گزارش دانا نیوز، سفر رئیس جمهور به مسکو به مذاکرات ایران و روسیه ختم نشد. در ادامه این گفتگوها مقرر شد بررسی کارشناسی بین دو طرف انجام شود و چارچوب هایی برای همکاری تدوین شود. سفر روسیه به ایران پیش نیاز مذاکرات بیشتر برای دستیابی به توافق بود.

وی همچنین از یک هیئت بلندپایه اقتصادی و تجاری به سرپرستی الکساندر نواک، معاون نخست وزیر این کشور خواست که روز چهارشنبه (4 ژوئن) به تهران سفر کرده و با مقامات ایرانی گفت وگو کنند. دیدار هیئت روسی با محمد موخرجی – معاون اول رئیس جمهور، جواد اوجی – وزیر نفت، سعید محمد – دبیر مجمع عمومی مناطق آزاد را می توان مقدمه ای برای رویدادهای این روز دانست.

در پایان این نشست، مقامات دو طرف در هشت بخش از جمله بازرگانی و اقتصاد، مالی و بانکی، حمل و نقل، لجستیک و گمرک، صنعت و معدن، کشاورزی، انرژی و بهداشت گفتگو کردند.

جواد اوجی – وزیر نفت و الکساندر نواک – رئیس کمیسیون مشترک همکاری های اقتصادی دو کشور بر موضوعات مختلف تاکید کردند. توسعه همکاری های مالی و بانکی دو کشور و استفاده از ارزهای ملی، تعریف نظام بانکی بین دو کشور برای تسهیل روابط اقتصادی، بهبود سیستم حمل و نقل و کریدور شمال – جنوب و تامین لجستیک مربوطه و حضور روسیه در هند. . ایران، افغانستان: «تقویت همکاری‌ها در زمینه محصولات کشاورزی و تامین مایحتاج اولیه بین دو کشور، همکاری‌های صلح‌آمیز هسته‌ای، همکاری‌های تجاری و بازرگانی، ایجاد مناطق آزاد تجاری و همکاری با کشورهای اوراسیا» «چهارمین ژوئن بود. “

به گزارش وزارت نفت، این دیدار روز چهارشنبه میان نهادها و مقامات خصوصی و دولتی دو کشور برگزار شد. بر این اساس، اسناد امضا شده بین آژانس‌های دو کشور از جمله بیانیه مشترک روسای کمیته دائمی همکاری‌های تجاری و اقتصادی دو کشور در نشست‌های مختلف مذاکرات تجاری و عمیق دو کشور تهیه شده است. مشاوره ها و هیئت های اقتصادی.

در این نشست همکاری های علمی- فناوری و نوآوری از جمله همکاری شرکت های دانش بنیان دو کشور، توسعه فناوری و برنامه های مشترک تحقیقاتی مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

اما وقتی به نشست‌های جانبی و دستاوردهای این همایش نگاه می‌کنیم، می‌توان به همایش‌های هسته‌ای، حمل‌ونقل، شهرداری، امور مالی و بانکی، توسعه و تجارت و بهداشت اشاره کرد که مهم‌ترین آنها را ارزیابی می‌کنیم.

اسپاشکی نیکولای، سرپرست معاونت اجرایی انرژی اتمی، و اسپاسکی نیکولای، مدیرکل روابط بین‌الملل شرکت انرژی اتمی روسیه و هیأت هیأت، فصل دوم و سوم بوش در مورد مدیریت مالی و توسعه را مورد بحث و بررسی قرار دادند. نیروگاه هسته ای.

نیکیتا معاون وزیر ساخت و ساز و مسکن روسیه در دیدار با همتایان خود در وزارت راه، مسکن و شهرسازی راه های بهبود تسهیل تجارت بین دو کشور را بررسی کرد.

ایسورف دیمیتری معاون وزیر حمل و نقل روسیه و علی اکبر صفایی مدیرکل بنادر و دریانوردی روسیه در خصوص توسعه توسعه نیروی دریایی دریای خزر بین دو کشور گفتگو کردند. سازمان.

دو کشور در مورد کوتاه کردن بنادر برای استفاده از کشتی‌های تجاری با ظرفیت بالا، از جمله ژیوف زکریا، معاون مدیر کل آژانس حمل‌ونقل دریایی و رودخانه‌ای روسیه، تبادل نظر کردند.

به گفته محسن کریمی، وزیر امور خارجه بانک مرکزی، نقش دلار در تجارت دوجانبه به 40 میلیارد دلار در سال کاهش یافته است. وی معاون وزیر توسعه اقتصادی ایران و نایب رئیس کمیسیون فدراسیون روسیه بود.

از نظر مالی و مالی، دو طرف همچنین توافق کردند که بخشی دیگر از وام 5 میلیارد دلاری روسیه را برای پروژه های انرژی، کشاورزی و حمل و نقل اختصاص دهند.

مرتضی شهمیرزایی در بخش انرژی با مقامات روسی درباره صادرات محصولات پتروشیمی، خدمات فنی و مهندسی و صادرات نفت و گاز گفتگو کرد.

شهمیرزایی در همین روز تفاهم نامه ای را بین شرکت ملی نفت و اتحادیه صنایع شیمیایی روسیه به منظور تبادل دانش فنی و همکاری با کارشناسان در زمینه تجهیزات صنعت پتروشیمی امضا کرد.

علیرضا زاکانی – شهردار تهران

سرانجام پروتکل دوازدهم حمل و نقل جمهوری اسلامی ایران و کارگروه همکاری حمل و نقل فدراسیون روسیه بین معاونت حمل و نقل وزارت حمل و نقل و شهرسازی جمهوری اسلامی امضا شد. ایران و دیمیتری زوریف – معاون وزیر حمل و نقل فدراسیون روسیه.

انتهای پیام/

دکمه بازگشت به بالا