فرهنگ و هنر

آغاز به کار یک مکان هنری

تماشاخانه «خانه هنر دیوار» همزمان با روز سعدی و با اجرای چند برنامه هنری افتتاح شد.

به گزارش دانا نیوز، مراسم افتتاحیه این تماشاخانه خصوصی که در مجاورت آن کتابفروشی گیلگمش (نشر چشمه) نیز دایر شده، شامگاه شنبه یکم اردیبهشت ماه در قالب مراسمی خصوصی و با حضور هنرمندانی از تئاتر، ادبیات و سینما برگزار شد.

در آغاز این برنامه، مریم اسکویی که مدیریت این خانه را بر عهده دارد، طی سخنانی گفت: تئاتر برای ما یعنی حضور و عشق ما به آن‌ تمام نشدنی است. قرار است این تماشاخانه، خانه اهل تئاتر باشد و همه تلاش‌مان را کردیم که خانه‌ای امن باشد.

سپس کاوه کیائیان، مدیر این نشر در سخنان کوتاهی گفت: مجتمع‌های این چنینی می‌توانند پناهگاهی باشند در برابر زمختی روزگار و فضایی باشند برای کسانی که شبیه هم می‌اندیشند.

او با ارایه توضیحاتی درباره بخش «گیلگمش» نشر «چشمه» که ویژه کتاب‌های هنری است، خبر داد که کتابفروشی واقع در این تماشاخانه بر فروش کتاب‌های تئاتری تمرکز خواهد داشت.

بعد از اجرای قطعه‌ای موسیقی با حضور گروه تنبورنوازان و سماع‌گران، حافظ موسوی، شاعر و پژوهشگر ادبی یادداشتی را درباره سعدی و ادبیات نمایشی ارائه کرد.

او با ابراز خوشنودی از گشایش خانه هنر دیوار افزود: در روزگاری که فرهنگ به حاشیه رانده شده، افتتاح هر مکان هنری، یک رخداد ارزشمند است. 

موسوی در نوشتار خود با اشاره به تنوع و ویژگی‌های آثار سعدی ، از او به عنوان شاعری یاد کرد که به مفاهیم عینی و ملموس پرداخته تا موضوعات انتزاعی.

این شاعر افزود: سعدی در بوستان و گلستان نقش یک آموزگار صبور را بر عهده دارد که سعی در آموزش جامعه دارد. او نقش آموزگاری خود را در برابر پادشاهان و حاکمان نیز داشته است و در گلستان خود به کشورداری و سیاست نیز پرداخته و خواستار برقراری رابطه‌ای عادلانه بین پادشاه و مردم بوده است.

موسوی در بخش دیگری از از این یادداشت عنوان کرد که سعدی درباره شریعت و حکومت نیز آموزه‌هایی دارد و این دو نهاد را جدای از هم می‌داند و منظورش حکومت دینی نیست .

او در بخش پایانی این یادداشت توضیح داد که نثر شیوا و زبان بغایت زیبای سعدی، کار عظیمی است که او برای زبان فارسی انجام داده. همچنانکه با عرفان و تصوف نیز بیگانه نبود اما گره‌گشایی در کار مردم را بر عبادت و چله‌نشینی مقدم شمرده است.

اجرای یک قطعه کوتاه نمایشی با عنوان «در میان کاغذ پاره‌ها» به کارگردانی عباس غفاری ، بخش بعدی این برنامه بود.

در بخش پایانی این مراسم که با حضور هنرمندانی همچون مرتضی برزگر، مصطفی مستور، هرمز علیپور، عباس یاری، اصغر همت، حمیدرضا نعیمی، لیلی گلستان، محسن آزرم، سینا دادخواه، اسدالله امرایی، بانیپال شومون، وحید رهبانی، امیر مشهدی عباس و … برگزار شد، کاوه آفاق به اجرای قطعه‌ مشهور «شال سرخ» همراه با تکنوازی گیتار پرداخت.

گفتنی است این مجموعه نمایشی خود در بخش کافه کتاب خود میزبان خانواده فرهنگی نشر چشمه (گیلگمش) است که طبق گفته مدیر این نشر، کاوه کیاییان این کافه کتاب در بخش تئاتر و سینما فعال است و قرار است کتاب‌های نایاب این دو حوزه را در اختیار مخاطبان قرار بدهد.

همزمان با راه‌اندازی سالن «خانه هنر دیوار»، فراخوان همکاری این خانه با گروه‌های نمایشی اعلام شد.

همچنین بر اساس اعلام مدیر روابط عمومی این تماشاخانه، «خانه هنر دیوار» آماده همکاری و عقد قرارداد با گروه‌های تئاتری برای اجرای نمایش‌های صحنه‌ای، نمایشنامه‌خوانی، کارگاه‌های آموزشی و… است.

براین‌ اساس هنرمندانی که متقاضی اجرای نمایش خود در سال ۱۴۰۳ هستند، می‌توانند تقاضای خود را به دفتر این تماشاخانه ارائه کنند. از امکانات این تماشاخانه می‌توان به مواردی از جمله ۱۳ متر عمق،  ۸ متر عرض، ۶ متر ارتفاع، ۱۱۰ صندلی استاندارد، لاین نوری، ورودی و خروجی مستقل و همچنین اتاق‌های گریم و لباس مجزا برای خانم‌ها و آقایان و… اشاره کرد.
سالن نمایشی «خانه هنر دیوار» در خیابان عضدی (آبان)، نبش خیابان جعفر شهری (خیابان سپند سابق) قرار گرفته و آماده همکاری با گروه‌های نمایشی‌ است. 

انتهای پیام

تیم خبری مقالات فرهنگی

با احساس و زندگی، داستان‌هایی را بازگو می‌کنم که قلبتان را لرزاند.
دکمه بازگشت به بالا