بین الملل

برگزاری انتخابات سراسری شوراهای استانی عراق با مشارکت چهره‌های سیاسی

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری آنلاین دانا نیوز، خبرگزاری رسمی عراق (واع)، امروز (دوشنبه، ۱۸ دسامبر)، از آغاز رأی‌گیری برای انتخابات شوراهای استانی این کشور در سراسر استانهای عراقی (به غیر از استان‌های منطقه کردستان) خبر داد. 

روز شنبه گذشته (۱۶ دسامبر)، نخستین مرحله این انتخابات با رأی‌گیری ویژه نیروهای امنیتی و نظامی عراق برگزار شد که به اعلام کمیساریای عالی مستقل انتخابات نسبت مشارکت در آن ۶۷ درصد بود.

صبح امروز برخی چهره‌های شاخص سیاسی عراق از جمله «محمد شیاع السودانی» نخست‌وزیر، «قیس الخزعلی» دبیرکل عصائب اهل الحق، «عادل عبدالمهدی» نخست‌وزیر پیشین، «سید عمار الحکیم» رئیس جریان حکمت ملی، «محمد الحلبوسی» رئیس سابق پارلمان، «نوری المالکی» نخست‌وزیر پیشین و رئیس ائتلاف «دوله القانون» پای صندوق‌های رأی رفتند.

 

مردم عراق برای نخستین بار از سال ۲۰۱۳ تاکنون برای شرکت در انتخابات شوراهای استانی، به پای صندوق رای رفتند. پیش از این انتخابات شوراهای استانی در سال ۲۰۰۹ در عراق برگزار شده بود، در سال ۲۰۱۸ و همزمان با انتخابات پارلمانی نیز قرار بود برگزار شود اما بارها به تعویق افتاد.

این انتخابات در ۱۵ استان از ۱۸ استان عراق برگزار شد و ۳ استان منطقه کردستان عراق طبق قانون دولت فدرال این کشور، مشمول این انتخابات نشد.

طبق قانون اساسی عراق، شوراهای استانداری اختیارات وسیعی دارند، تا جایی که حق صدور قوانین محلی را دارا هستند و همانند یک دولت کوچک، امور استان و مسئولیت رصد بودجه بخش بهداشت، حمل و نقل و آموزش بر عهده آن‌هاست.

انتخابات پیش رو در حالی برگزار می‌شود که یکی از خواسته‌های اصلی تظاهرات اکتبر ۲۰۱۹ که به استعفای دولت وقت عراق منجر شد، انحلال شوراهای استانداری و برگزاری انتخابات بود، به گفته گروه‌های معترض شوراهای استانداری به دلیل عدم برگزاری انتخابات دچار فسادهای کلانی شده‌اند.

نخست‌وزیر عراق، امروز، پس از انداختن رأی به صندوق، در جمع خبرنگاران از رسانه‌ها برای پوشش اخبار انتخابات تشکر و تأکید کرد که انتخابات یک حق مهم قانونی است و شوراهای استانی از ارکان مهم دستگاه اجرایی حکومت به شمار می‌روند و از مردم می‌خواهد که حضوری موثر در انتخابات کنونی داشته باشند. 

وی همچنین از دستگاه‌های امنیتی کشور برای تأمین امنیت انتخابات و نیز از کمیساریای عالی مستقل انتخابات قدردانی کرد.

پایان پیام/




این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

کارگروه خبری مطالب بین المللی

تحلیلگر اخبار بین‌المللی با رویکردی متفاوت. از طریق تحلیل دقیق و عمیق رویدادهای جهانی، تاثیرات آن‌ها را بر جوامع مورد بررسی قرار می‌دهم. با استفاده از شیوه‌ای قابل فهم و با جزئیات، به شما نقشه‌ای واضح از اتفاقات جهانی ارائه می‌دهم.
دکمه بازگشت به بالا