اقتصادی

جعفری بروجنی: مدیریت آب کشور راهی جز افزایش بهره وری و کنترل مصرف ندارد

به گفته یکی از اعضای کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس شورای اسلامی، تا زمانی که به سمت افزایش بهره وری در حوزه مدیریت منابع آب حرکت نکنیم، در اقداماتی مانند انتقال آب که در گذشته درمان می کردیم، موفق نخواهیم شد. . کمبود ما و وضعیت روز به روز بدتر می شود.

امیر قلی جعفری بروجنی در گفت وگو با دانا نیوز، به تشریح وضعیت منابع آبی کشور پرداخت. وی با بیان اینکه در برخی مناطق از جمله تهران نسبت به سال گذشته با کمبود بارندگی مواجه بوده ایم، گفت: در فصل پاییز منابع آبی ما به شدت کاهش می یابد و مخازن خالی می شوند. دلیل این امر مصرف بی رویه ما در هر سه بخش شرب، صنعت و کشاورزی است.

علاوه بر این، بیشترین مصرف در بخش کشاورزی است که در همه جای دنیا دیده می شود، اما تا زمانی که به سمت افزایش بهره وری حرکت نکنیم با اقداماتی مانند انحراف آب که در گذشته از آن استفاده کرده ایم، نمی توانیم بهره وری را افزایش دهیم. کمبودهایمان را درمان کنیم او موفق می شود و اوضاع روز به روز بدتر می شود و بدتر می شود. این طرح های انتقال آب نه تنها در مبدا مشکل ایجاد کرده است بلکه تشنگی تقاضا را در مقصد افزایش داده است.

این عضو کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس گفت: برای مدیریت آب کشور راهی جز بحث بهره وری و کنترل مصرف در هر سه حوزه وجود ندارد. صنایع نیاز به اصلاح دارند و در جایی که آب نباشد، صنایع تولید آب راه اندازی کردیم. همچنین گسترش کشاورزی در مناطق اقلیمی که قابلیت چنین گسترشی را ندارند اشتباه است، پس باید این موضوع را بپذیریم و در حوزه کشاورزی از آن دفاع کنیم.

جعفری بروجنی با تاکید بر اینکه ضایعات ما در حوزه کشاورزی 30 درصد است که معادل آب مصرفی 17 میلیون نفر است، افزود: شیوه کشاورزی را نمی توان به عنوان دستورالعمل اعمال کرد، بلکه باید محصولات و بازارهای پایدار برای کشاورز اعمال شود. ” دولت آقای رئیسی در بحث مدل مزرعه قدم اول را برداشته است و امیدوارم قدم بعدی را هم بردارد.

علاوه بر این، اگر کشور بیشترین میزان آب را در بخش کشاورزی مصرف کند، یکی از راه‌های بهره‌وری بیشتر، حرکت به سمت مدل کشت است. قطعا می تواند تاثیر داشته باشد. اگر بتوانیم نیشکر خوزستان را ساماندهی و مدیریت کنیم و از منابع آبی استفاده مجدد کنیم و تولید شکر ما تا حدی از چغندرقند باشد، می توانیم حداقل در آن یک واحد بیش از یک متر مکعب آب صرفه جویی کنیم.

این نماینده مجلس در ادامه سخنان خود گفت: بزرگترین کاری که می توانیم انجام دهیم حفظ منابع آب و جریان آب در کشور است. برخی از این آب ها در جنوب و غرب کشور در حال از بین رفتن هستند. بنابراین یکی از راه های حفاظت از این آب اجرای طرح های آبخیزداری و آبخیزداری است و دیگری استفاده درست در زمین و اقلیم و محاسبه سهم خودمان از این آب ها.

جعفری بروجنی تاکید کرد: هنوز موفق به مهار و پخش سیل نشده ایم و در جنوب کشور بیشتر بارندگی ها و بارندگی های بهاری نه تنها از کنترل ما خارج است بلکه به سیل تبدیل می شود و هر ساله شاهد سیل و سیل هستیم. پیامدهای آنها در جنوب کشور.

تشریح فعالیت های شورای اسلامی در این حوزه: – از این نظر نیازی به درخواست تصویب شورا از نظر مدیریت منابع آب نیست زیرا قانون کافی وجود دارد. تاکنون مدیریت ما در حوزه آب کشور که یکی از حوزه های اصلی است اشتباه است. بدون آب توسعه وجود ندارد و آب مانع توسعه است. حکمرانی ما در بخش آب اشتباه بود. امیدوارم وزیر نیرو در جلسه رای اعتماد، مدیریت حوزه آب را مطابق وعده خود تنظیم کند و وزارت نیرو علاوه بر مدیریت تقاضا، مدیریت عرضه را نیز بر عهده بگیرد. و نه تنها آب را برای تصفیه انتقال دهید، بلکه اقداماتی را برای افزایش بهره وری انجام دهید.

این عضو کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس در پایان تاکید کرد: در مدیریت منابع مشکل قانونی وجود ندارد، اما نگرش نادرستی نسبت به حوزه آب کشور وجود دارد. یک رویکرد مهندسی و ساختاری در بخش آب کشور وجود دارد. یعنی هر جا که آب کم است از جای دیگر تامین می شود.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا