بین الملل

روسیه درباره ماجراجویی ناتو هشدار داد

به گزارش دانا نیوز الکساندر گروشکو در مصاحبه با خبرگزاری اسپوتنیک گفت: اظهارات امانوئل مکرون رئیس جمهوری فرانسه درباره احتمال اعزام نیروی فرانسوی به اوکراین به ویژه در شرایط تشدید تنش های نظامی و سیاسی در اروپا غیرقابل قبول است.

وی ادامه داد: وزارت امور خارجه روسیه بارها درباره اظهارات اخیر رئیس جمهوری فرانسه در خصوص امکان اعزام نیروی نظامی کشورهای عضو ائتلاف ناتو به منطقه مورد مخاصمه اظهار نظر کرده است.

به نقل از ایرنا این ایده ها بی‌درنگ با مخالفت (مقامات) مقر ناتو در بروکسل، واشنگتن و کشورهای عضو ناتو و اکثر پایتخت های دیگر کشورهای این ائتلاف مواجه شده است.

این مقام روس افزود: بی تردید چنین اظهاراتی، آمادگی برای دنبال کردن مسیر تشدید تنش ها را آن هم در شرایطی نشان می دهد که غرب با شکست راهبردی در جنگ مواجه است.

وی ادامه داد: چنین «ادعاهای» صرف نظر از اهداف سیاسی داخلی یا خارجی آن به ویژه در شرایط تشدید وخامت اوضاع سیاسی و نظامی در اروپا پذیرفتنی نیست.

گروشکو یادآوری کرد که ینس استولتنبرگ دبیرکل ناتو بارها گفته است که این ائتلاف در جنگ با روسیه یا طرف درگیری اوکراین نیست.

معاون وزیر امور خارجه روسیه اظهار داشت: درگیری در اوکراین ممکن است در نتیجه اقدامات «ماجراجویانه» حتی یک کشور ناتو، از مرزهای جغرافیایی این کشور فراتر رود.

به گفته وی، اظهارات مکرون درباره امکان اعزام نیرو به اوکراین نشان دهنده آمادگی برای دنبال کردن «مسیر تشدید تنش ها» است.

این دیپلمات روس افزود: روابط روسیه و ناتو «به طور قابل پیش بینی و به شکل عمدی» وخیم تر شده و این در حالیست که کانال های ارتباطی دو طرف به پایین ترین سطح رسیده است.

گروشکو با این حال تاکید کرد که کشورش قصد درگیری نظامی با ناتو و هیچ یک از اعضای این ائتلاف را ندارد.

معاون وزیر امور خارجه روسیه همچنین تاکید کرد تا وقتی که ناتو روسیه را یک تهدید مستقیم قلمداد می کند امکان بحث درباره توافقات امنیتی با غرب وجود ندارد.

گروشکو در این مصاحبه گفت: آینده معماری امنیتی در اروپا باید منافع روسیه را تامین کند. ناتو نمی تواند آن را علیه مسکو طراحی کند.

به گزارش ایرنا، سرگئی شویگو وزیر دفاع روسیه نیز در یک تماس تلفنی کم‌سابقه با همتای فرانسوی خود به سباستین لکورنو هشدار داد و گفت که پاریس در صورت اعزام نیرو به اوکراین، مشکلاتی برای خود ایجاد خواهد کرد.

مکرون به تازگی پس از میزبانی نشستی که با حضور سران و مقام‌های بلندپایه ۲۰ کشور در پاریس برگزار شد، اظهار کرد: در حال حاضر، اجماعی برای اعزام نیرو به میدان نبرد وجود ندارد.

وی افزود: اما هیچ چیزی را نمی‌شود، رد کرد. ما هر کاری که لازم باشد، انجام می‌دهیم تا روسیه پیروز نشود.

311311

کارگروه خبری مطالب بین المللی

تحلیلگر اخبار بین‌المللی با رویکردی متفاوت. از طریق تحلیل دقیق و عمیق رویدادهای جهانی، تاثیرات آن‌ها را بر جوامع مورد بررسی قرار می‌دهم. با استفاده از شیوه‌ای قابل فهم و با جزئیات، به شما نقشه‌ای واضح از اتفاقات جهانی ارائه می‌دهم.
دکمه بازگشت به بالا