علمی و پزشکی

علائم هشداردهنده سرطان پستان

آفتاب‌‌نیوز :

نسرین مؤمنی اظهار کرد که امروزه یکی از عوامل نگران کننده در سلامتی بانوان، سرطان پستان است.

وی افزود این سرطان، شایع‌ترین سرطان در بانوان است و باید به پیشگیری و تشخیص به‌موقع آن توجه کرد.

لزوم توجه به علائم هشداردهنده

به گفته این کارشناس بهداشتی، برای پیشگیری و تشخیص زودهنگام سرطان پستان، باید علائم هشدار دهنده آن را شناخت. وی، مهم‌ترین علائم را توده پستان یا زیربغل، تغییر در شکل (عدم قرینگی) و سفتی آن، تغییرات پوستی (قرمزی، پوسته پوسته شدن، زخم، پوست پرتغالی، فرورفتگی و برآمدگی) و خروج هرگونه ترشح دانست که نیاز به بررسی دارد.

مؤمنی تصریح کرد: بهترین راه کاهش خطر سرطان پستان، ضمن داشتن شیوه زندگی سالم، انجام مراقبت‌های معمول، نظیر: معاینات دوره‌ای و انجام ماموگرافی (در صورت نیاز) به‌ویژه در افراد پُرخطر است.

کارشناس حوزه سلامت شهرستان تاکستان گفت: اغلب توده‌های پستانی، توسط خود فرد، و گاهی نیز توسط ماما و پزشک، حین معاینه تشخیص داده می‌شوند؛ بنابر این، انجام خودآزمایی پستان، به‌صورت ماهیانه و از سن ۲۰ سالگی توصیه می‌شود. وی افزود که بهترین زمان انجام معاینه، روز‌های پنجم تا دهم قاعدگی است.

لزوم توجه به سلامت روان بانوان

کارشناس سلامت روان شبکه بهداشت و درمان شهرستان تاکستان هم توجه به سلامت روان بانوان از جنبه فکری و عاطفی را در این زمینه مهم دانست.

به گفته آزیتا مهریان، برای به‌دست آوردن، حفظ و ارتقای سلامت روان، نیاز به داشتن مهارت‌های زندگی، مانند: مدیریت استرس و کنترل خشم و همچنین برقراری ارتباط درست با اعضای خانواده و مقابله با افکار منفی است.

تیم تحریریه مطالب پزشکی

نوشته‌هایی که با بهره‌گیری از الگوریتم BERT گوگل، بصورت کاملاً انسانی و پویا باشند و به خواننده‌ها کمک می‌کنند تا به راحتی مفاهیم علمی را درک و استفاده کنند.
دکمه بازگشت به بالا