بین الملل

واکنش کشورهای جهان به حمله تروریستی در مسکو

وزارت امور خارجه سریلانکا در بیانیه‌ای حمله تروریستی در روسیه که جان شهروندان این کشور را گرفت، محکوم کرد. این وزارتخانه گفت که چنین اقدامات خشونت آمیزی علیه شهروندان نفرت انگیر هستند و در جامعه متمدن جایگاهی ندارند.

به گزارش ایرنا به نقل از خبرگزاری الجزیره قطر، در این بیانیه آمده است: دولت و مردم سریلانکا از صمیم قلب به خانواده قربانیان، مردم و دولت روسیه تسلیت می‌گویند.

ونزوئلا

ایوان گیل وزیر امور خارجه ونزوئلا نیز در این خصوص گفت: ما حمله مسلحانه به شهروندان مسکو در تالار شهر کورکوس را شدیدا محکوم می‌کنیم. ما به خانواده قربانیان این حادثه تسلیت می‌گوییم و در این غم با دولت روسیه شریک هستیم.

مالزی

وزارت امور خارجه مالزی نیز با صدور بیانیه ای گفت: بار دیگر بر موضع خود در رد تروریسم و افراط گرایی خشونت آمیز در همه اشکال و نمودهای آن تاکید می‌کنیم.

در بیانیه این وزارتخانه آمده است: مالزی همچنان بر ضرورت تلاش‌های هماهنگ بین المللی برای از بین بردن آفت تروریسم به شکلی جامع و موثر تاکید می‌کند.

اسپانیا

دولت اسپانیا نیز با اعلام اینکه از این حمله «شوکه» شده است افزود: «هر نوع خشونت را محکوم می کنیم.»

وزارت امور خارجه اسپانیا در شبکه اجتماعی ایکس نوشت: ما در این غم با قربانیان، خانواده‌های آن‌ها و مردم روسیه شریک هستیم.

ترکیه

وزارت امور خارجه ترکیه «این حمله شنیع تروریستی به غیرنظامیان بی گناه» را محکوم کرد و به مردم و دولت روسیه تسلیت گفت.

سوریه

وزارت امور خارجه سوریه نیز «به شدت این حمله تروریستی بزدلانه را محکوم کرد». سوریه همچنین بر لزوم افزایش تلاش‌های جهانی برای مواجهه با چنین قتل‌عام ‌هایی و محاکمه عاملان آن‌ها تاکید کرد.

نروژ

وزارت امور خارجه نروژ نیز این «حمله هولناک تروریستی» را محکوم کرد. این وزارتخانه در شبکه اجتماعی ایکس نوشت: “ما با قربانیان و خانواده‌های آنها همدرد هستیم.”

سوئد

وزارت امور خارجه سوئد نیز در شبکه اجتماعی ایکس گفت که «هرگونه حمله به غیرنظامیان» را محکوم می کند.

دانمارک

دولت دانمارک در شبکه اجتماعی ایکس این «حمله هولناک» را محکوم کرد و تسلیت گفت.

در پیام دولت دانمارک در این شبکه آمده است: دانمارک حمله هولناک به مسکو را محکوم می کند و به قربانیان و عزیزان آن‌ها تسلیت می‌گوید.

لهستان

ولادیسلاو کوشینیاک کامیش وزیر دفاع ملی لهستان نیز در این خصوص گفت که ورشو به شکل مداوم وضعیت را زیر نظر دارد.

وی افزود:‌ من با ستاد عمومی ارتش لهستان، تمام خدمات و متحدان‌مان در تماس هستم. ما درحال تجزیه و تحلیل این وضعیت از نظر تاثیر احتمالی آن بر امنیت لهستان هستیم.

امارات متحده عربی

وزارت امور خارجه امارات متحده عربی هم گفت: امارات محکومیت شدید خود را نسبت به این اقدامات جنایی و رد دائمی هر نوع خشونت و تروریسم که هدف آن بی ثباتی امنیت و با قوانین بین المللی ناسازگار است را ابراز می کند.

عربستان سعودی

وزارت امور خارجه عربستان سعودی نیز گفت: محمد بن سلمان ولیعهد این کشور به ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه پیام تسلیت و ابراز همدردی ارسال کرده است.

محمد بن سلمان این عمل جنایتکارانه را به شدت محکوم کرد و به رئیس جمهوری، خانواده‌های قربانیان و مردم فدراسیون روسیه صمیمانه تسلیت گفت و نسبت به بهبودی هرچه زودتر مجروحان ابراز امیدواری کرد.

مصر

وزارت امور خارجه مصر نیز در باره گفت: مصر این حادثه مسلحانه را به شدت محکوم می کند.

در بیانیه وزارت خارجه مصر در این باره آمده است: دولت و مردم مصر در این فاجعه دردناک به دولت و مردم روسیه و خانواده قربانیان صمیمانه تسلیت گفته و ابراز همدردی می‌کنند و امیدوار هستند همه مجروحان به زودی بهبود پیدا کنند.

به گزارش ایرنا،‌ تیراندازی و آتش‌سوزی قبل از اجرای کنسرت در تالار شهر کروکوس در کراسنوگورسک در نزدیکی مسکو شامگاه جمعه سوم فروردین‌ ماه ۱۴۰۳ خبر ساز شد. آتش‌سوزی این محل بامداد جمعه مهار شد اما همچنان عملیات آواربرداری در محل این سالن ادامه دارد. بنا بر این گزارش، عوامل حمله تروریستی، از مواد قابل اشتعال برای آتش زدن سالن کنسرت استفاده کردند.

مارگاریتا سیمونیان سردبیر دانا نیوز تلوزیونی راشاتودی اعلام کرد شمار کشتگان حمله تروریستی در مسکو به ۱۴۳ نفر رسیده است.

بنا بر اعلام سرویس امنیت فدرال روسیه، تاکنون ۱۱ نفر از جمله چهار عامل تروریستی که به تالار شهر کروکوس مسکو حمله کردند، بازداشت شده‌اند. در این میان، خودروی حامل تروریست‌ها در ۱۰۰ کیلومتری مرز اوکراین و در حالی که با طرف مرتبط در آن کشور در تماس بود، متوقف شد. بنابر اطلاعات تکمیلی، چهار تروریست در این عملیات دستگیر شدند و در حال انتقال به مسکو هستند.

گروه تروریستی داعش مسئولیت حمله تروریستی به مسکو که ده‌ها کشته و زخمی برجای گذاشته را برعهده گرفته است.

310310

کارگروه خبری مطالب بین المللی

تحلیلگر اخبار بین‌المللی با رویکردی متفاوت. از طریق تحلیل دقیق و عمیق رویدادهای جهانی، تاثیرات آن‌ها را بر جوامع مورد بررسی قرار می‌دهم. با استفاده از شیوه‌ای قابل فهم و با جزئیات، به شما نقشه‌ای واضح از اتفاقات جهانی ارائه می‌دهم.
دکمه بازگشت به بالا