بین الملل

آغاز نشست وزرای خارجه کشورهای ساحلی دریای خزر در مسکو

به گزارش خبرنگار گروه سیاست خارجی خبرگزاری آنلاین دانا نیوز، نشست سالانه وزرای خارجه کشورهای ساحلی دریای خزر به ریاست سرگئی لاوروف وزیر خارجه روسیه ظهر امروز (سه‌شنبه) ۱۴ آذر ماه در مسکو آغاز به کار کرد. این نشست در ابتدا به صورت خصوصی و با حضور پنج وزیر امور خارجه برگزار و پس از آن وزرای خارجه در نشست عمومی حضور خواهند یافت.

 

در این نشست یک روزه حسین امیرعبداللهیان، سرگئی لاوروف، جیحون بایراموف، مراد نورتلئو و رشید مردوف وزرای خارجه جمهوری اسلامی ایران، فدراسیون روسیه، جمهوری آذربایجان، قزاقستان و ترکمنستان حضور دارند.

حسین امیرعبداللهیان بامداد امروز در بدو ورود در جمع خبرنگاران در این باره گفت: ما بر موضوعاتی تمرکز داریم که همکاری‌های اقتصادی و تجاری را بین کشورهای ساحلی دریای خزر تقویت می‌کند. این یکی از موضوعاتی است که برای نیرومندسازی همکاری‌های اقتصادی پنج کشور ساحلی می‌تواند کمک کننده و موثر باشد.

امیرعبداللهیان در این سفر علاوه بر دیدار با وزیر امور خارجه روسیه سرگئی لاوروف، دیدارهای دوجانبه‌ای را با سایر وزرای امور خارجه شرکت کننده در نشست نیز خواهد داشت.

وزیر امور خارجه در جمع خبرنگاران گفت که موضوع فلسطین و جنایات رژیم اسرائیل علیه غزه یکی دیگر از موضوعات اساسی است که با شرکت کنندگان و به ویژه میزبان اصلی یعنی روسیه در خصوص راه‌های توقف فوری نسل‌کشی و جنایات جنگی علیه مردم نوار غزه و کرانه باختری فلسطین، گشایش معبر انسانی برای ارسال کمک‌های مستمر انسانی و جلوگیری از کوچ اجباری مردم غزه درباره آن گفت‌وگو خواهیم کرد.

پیش از این سخنگوی وزارت خارجه روسیه ماریا زاخارووا در نشستی خبری از برگزاری نشست مذکور در ۱۴ آذر ماه (پنجم دسامبر) در مسکو و به ریاست سرگئی لاوروف وزیر خارجه روسیه خبر داد و گفته بود که لاوروف در حاشیه این نشست، دیدارهای دوجانبه‌ای نیز با همتایان خود انجام خواهد داد.

سفیر ایران در مسکو کاظم جلالی هم درباره این باره عنوان کرده بود که در نشست مسکو، زمینه‌های توسعه همکاری‌ها در حوزه‌های مختلف مانند امنیت منطقه خزر، گسترش روابط اقتصادی، حمل و نقل دریایی، تجارت، انرژی، محیط زیست و موضوعات حقوقی مرتبط بررسی می‌شود.

به گفته سفیر ایران در نشست مسکو قرار است درباره دستور نشست آتی سران کشورهای ساحلی خزر رایزنی صورت گیرد.

امیرعبداللهیان اردیبهشت سال جاری به منظور شرکت در نخستین نشست چهارجانبه وزرای خارجه ایران، روسیه، سوریه و ترکیه درباره سوریه به مسکو سفر کرده بود.

پایان پیام/




این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

کارگروه خبری مطالب بین المللی

تحلیلگر اخبار بین‌المللی با رویکردی متفاوت. از طریق تحلیل دقیق و عمیق رویدادهای جهانی، تاثیرات آن‌ها را بر جوامع مورد بررسی قرار می‌دهم. با استفاده از شیوه‌ای قابل فهم و با جزئیات، به شما نقشه‌ای واضح از اتفاقات جهانی ارائه می‌دهم.
دکمه بازگشت به بالا