علمی و پزشکی

ارائه پروتزهای سفارشی جراحی‌های ارتوپدی و فک و صورت با پرینترهای سه‌بعدی

یکی از شرکت‌های دانش‌بنیان محصولات و خدمات خود را در حوزه ارتوپدی و فک و صورت به‌صورت بیمارمحور و سفارشی و با استفاده از فناوری‌های نوین تولید نظیر پرینترهای سه‌بعدی بر پایه لیزر ارائه می‌کند.

دکتر مراد کریم‌پور، مدیرعامل این شرکت دانش‌بنیان و عضو هیئت علمی دانشگاه تهران در گفت‌وگو با دانا نیوز اظهار کرد: در دکترین ارائه خدمات بیمارمحور، پزشک، طرحِ درمان ایده‌آل خود را با کارشناسان بالینی این شرکت مطرح می‌کند و پروتز و یا گاید سفارشی بر اساس هندسه اختصاصی اندام بیمار و با توجه به طرح درمان پیشنهادی طراحی و ساخته می‌شود.

عضو هیئت علمی گروه بیومکانیک دانشکده مهندسی مکانیک دانشگاه تهران، ادامه داد: هم‌چنین این امکان وجود دارد تا آنالیزها و تحلیل‌های دقیق بیومکانیکی بر اساس تصویربرداری‌های سه‌بعدی از اندام بیمار انجام شود و طرح درمان پیشنهادی پزشک، پیش از جراحی بر روی کامپیوتر به‌صورت مجازی شبیه‌سازی و در نهایت بهترین روش درمان در تعامل بین پزشک و مهندسین انتخاب شود و طی جراحی، پزشک با فراق خاطر روش بهینه جراحی را اجرا کند.

کریم‌پور افزود: محصولات این شرکت فناور عمدتا در دو حوزه جراحی‌های ارتوپدی و فک و صورت ارائه می‌شود و این شرکت توانسته طی مدت فعالیتش مورد اعتماد بسیاری از جراحان باشد و در مواردی که بیمار نیازمند طرح درمان‌های پیچیده بوده از خدمات و محصولات این شرکت استفاده شده است.

ارائه پروتزهای سفارشی جراحی‌های ارتوپدی و فک و صورت با پرینترهای سه‌بعدی

وی توضیح داد: به‌عنوان مثال در جراحی انواع تومورهای ارتوپدی و فک و صورت، پروتزهای سفارشی موجب می‌شوند تا ضمن انجام جراحی دقیق، زمان جراحی و نتیجه درمان به مراتب بهبود یابد و کیفیت درمان افزایش یابد.

مدیرعامل این شرکت دانش‌بنیان خاطرنشان کرد: در جراحی‌ای در زمستان سال ۱۴۰۱، بیماری از تومور بدخیم «کندروسارکوما» (یک نوع بدخیم تومور استخوانی که از یک سلول بافت غضروفی موجود در اسکلت انسان منشأ می‌گیرد) در ناحیه لگن رنج می‌برد، با استفاده از پروتز سفارشی ساخته شده از جنس تیتانیوم تحت عمل جراحی قرار گرفت و از قطع اندام بیمار جلوگیری شد. هم‌چنین در جراحی خارج‌سازی تومور «آملوبلاستوما» در ناحیه فک، استفاده از پروتز سفارشی «پارشیال مندیبل»، منجر به برگشت کامل هندسه صورت بیمار و امکان قرار دادن دندان پس از اتمام درمان خواهد شد.

ارائه پروتزهای سفارشی جراحی‌های ارتوپدی و فک و صورت با پرینترهای سه‌بعدی

کریم‌پور با بیان این‌که در موارد صدمات جمجمه استفاده از پروتزهای سفارشی Cranial (کرانیال) این امکان را فراهم می‌کند تا پروتز به‌صورت دقیق بر اساس شکل سر بیمار طراحی و ساخته شود و ضمن بازسازی هندسه اندام بیمار، بهترین نوع اتصال به استخوان برای Osseointegration  و استخوان‌گیری حداکثری انجام شود، ادامه داد: هم‌چنین با توجه به استفاده از ساخت به روش پرینت سه‌بعدی، ساختارهای متخلخل TPMS این امکان را فراهم می‌کند که پروتز ساخته‌شده جهت استخوان‌گیری حداکثری بهینه شود.

ارائه پروتزهای سفارشی جراحی‌های ارتوپدی و فک و صورت با پرینترهای سه‌بعدی

این عضو هیئت علمی گروه بیومکانیک دانشکده مهندسی مکانیک دانشگاه تهران تصریح کرد: از دیگر موارد استفاده از پروتزهای سفارشی متخلخل می‌توان به کیج‌های جراحی فیوژن مچ پا اشاره کرد که استفاده از ساختارهای متخلخل ساخته‌شده از جنس تیتانیوم موجب رشد استخوان داخل پروتز شده و استحکام بسیار زیادی بین پروتز و استخوان بیمار ایجاد می‌شود.

کریم‌پور گفت: با توجه به عضویت من در گروه بیومکانیک دانشکده مهندسی مکانیک دانشگاه تهران، عمده پروژه‌های پژوهشی و موضوعات پایان‌نامه‌های دانشجویان مقطع تحصیلات تکمیلی آن‌ها در راستای نیازهای واقعی پزشکان، تعاملات و تجربیات شکل گرفته طی فعالیت شرکت ما تعریف می‌شود.

وی یادآور شد: این مهم سبب می‌شود دانشجویان به‌صورت مستقیم با موضوعات و نیازهای واقعی کادر درمان و جراحان آشنا شوند و به‌صورت عملی در خصوص نحوه تعامل با پزشکان و توسعه محصول و یا ارائه انواع خدمات به پزشکان آموزش ببینند.

مدیرعامل این شرکت دانش‌بنیان افزود: همکاری نزدیک بین پزشکان و گروه پژوهشی این شرکت به تولید مقالات مشترک بین گروه‌های پزشکی و مهندسی منجر شده است که در مجلات معتبر بین‌المللی و انجمن‌های تخصصی منتشر شده است.

کریم‌پور تصریح کرد: این شرکت یکی از نخستین شرکت‌های فعال در زمینه راهکارهای سفارشی در جراحی، با هدف وارد کردن مهندسین پزشکی به فرایند درمان و حضور دوشادوش در کنار پزشک جراح در اتاق عمل، از سال ۱۳۹۲ فعالیت خود را آغاز کرده و خیلی سریع در زمره شرکت‌های دانش‌بنیان نوع یک قرار گرفت.

وی ادامه داد: حضور مهندسین پزشکی در کنار پزشکان، از حلقه‌‍‌های مفقوده درمان در کشور بوده است و شرکت ما فلسفه وجودی خود را در درک صحیح نیازهای پزشکان و تلاش در جهت برطرف کردن آن می‌دانست.

عضو هیئت علمی گروه بیومکانیک دانشکده مهندسی مکانیک دانشگاه تهران گفت: حضور مهندسین بیومکانیک در اتاق عمل و همکاری تنگاتنگ، طی ۱۰ سال فعالیت این شرکت، به شناخت عمیق از واقعیت‌ها، مشکلات و محدودیت‌های جراحان و ارائه خدمات بهتر و با کیفیت بالاتر و در حد استانداردهای جهانی منجر شده است.

کریم‌پور یادآور شد: همه کارشناسان بالینی این شرکت از میان فارغ‌التحصیلان رشته بیومکانیک دانشگاه‌های برتر کشور هستند و این شرکت توانسته بستری فراهم کند که فارغ‌التحصیلان بتوانند در رشته تخصصی بیومکانیک، فعالیت و در راستای بهبود هرچه بیشتر کیفیت درمان تلاش کنند.

انتهای پیام

تیم تحریریه مطالب پزشکی

نوشته‌هایی که با بهره‌گیری از الگوریتم BERT گوگل، بصورت کاملاً انسانی و پویا باشند و به خواننده‌ها کمک می‌کنند تا به راحتی مفاهیم علمی را درک و استفاده کنند.
دکمه بازگشت به بالا