اقتصادی

اوپک به خوش‌بینی از دورنمای نفت چسبید

اوپک در جدیدترین گزارش ماهانه خود، این پیش بینی که تقاضای جهانی برای نفت در سالهای ۲۰۲۳ و ۲۰۲۴، رشد نسبتا قوی خواهد داشت را بدون تغییر حفظ کرد.

به گزارش دانا نیوز، سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) در جدیدترین گزارش ماهانه خود اعلام کرد تقاضای جهانی برای نفت، به میزان ۲.۲۵ میلیون بشکه در روز در سال ۲۰۲۴، در مقایسه با ۲.۴۴  میلیون بشکه در روز در سال ۲۰۲۳، رشد خواهد کرد. هر دو پیش بینی نسبت به گزارش ماه پیش اوپک، تغییری نداشتند.

در گزارش اوپک آمده است: رشد اقتصادی جهانی قوی در سال ۲۰۲۴ در بحبوحه ادامه بهبود در چین، باعث تقویت بیشتر مصرف نفت می شود.

اوپک و متحدانش در گروه اوپک پلاس، عرضه نفت را با هدف تقویت قیمتها، محدود کرده اند و این محدودیت، تا پایان سال ۲۰۲۴ ادامه خواهد داشت.

در گزارش اوپک همچنین قید شده است که تقاضا تا پایان سال ۲۰۲۳ و در سال میلادی آینده ممکن است در بعضی از نقاط جهان، کاهش پیدا کند و در نتیجه، اوپک پیش بینی های خود از تقاضای جهانی برای نفت در سه ماهه چهارم سال ۲۰۲۳ و سه ماهه اول سال ۲۰۲۴ را کاهش داده است.

اوپک با اشاره به سازمان کشورهای توسعه و همکاری اقتصادی، اعلام کرد: با نگاهی به پیش رو و با وجود رشد فصلی غیرمعمول تقاضا برای نفت برای گرمایش، تداوم ابهامات و تحولات اقتصادی در اروپا و سایر مناطق، احتمالا روی تقاضا برای نفت در ادامه سال میلادی جاری و در سال ۲۰۲۴ تاثیر خواهد گذاشت.

بر اساس گزارش رویترز، تولید نفت اوپک در سپتامبر، با وجود تعهدات اعضای این گروه برای حفظ محدودیت عرضه اوپک پلاس، به دلیل افزایش تولید عربستان سعودی، نیجریه و کویت، بالاتر رفت.

انتهای پیام

کارگروه تحریریه اقتصادی

سلام! من یک خبرنگار اقتصادی با تجربه و تخصص در زمینه اخبار و تحلیل‌های اقتصادی هستم. با ارائه تحلیل‌های دقیق و به‌روز، سعی می‌کنم به شما نکات و دیدگاه‌های مهم را ارائه دهم تا شما بتوانید از این اطلاعات بهره‌برداری کنید.
دکمه بازگشت به بالا