علمی و پزشکی

کشف خارق‌العاده میکروب‌هایی که پلاستیک می‌خورند

به گزارش خبرگزاری دانا نیوز، تیمی از محققان انستیتو فدرال سوئیس WSL، در گرین لند، سوالبارد نروژ و سوئیس، زمانی که در حال تحقیق برروی میکروب‌ها بودند، متوجه شدند که برخی از این میکروب‌ها می توانند در دمای ۱۵ درجه سانتی‌گراد، پلاستیک را تجزیه کنند.

پیش از این، محققان تنها با میکروب‌هایی مواجه شده بودند که پلاستیک را در دماهای بالاتری، در حدود ۳۰ درجه سانتی گراد تجزیه می‌کردند. این بدان معنا بود که استفاده از میکروب‌ها در عملیات صنعتی تجزیه پلاستیک، به دلیل نیاز به حرارت بالا، هزینه هنگفتی را به همراه داشت.

Plastic.jpg

این در حالی است که پلاستیک از دهه ۱۹۵۰ به بعد به صورت گسترده در دنیا مورد استفاده قرار گرفت ولی حالا مشخص شده که به دلیل ساختارهای موجود در پلاستیک که در سلول‌های گیاهی یافت می‌شود و از آنجا که میکروب‌ها می‌توانند پلیمرها را تجزیه کنند، می‌توان روی آنها حساب ویژه ای باز کرد و دانشمندان بر این باورند که این تحقیق، تاثیر عظیمی بر پروسه بازیافت پلاستیک در آینده خواهد داشت.

بیشتر بخوانید:

طبق گفته یکی از محققان این پروژه، چالش بزرگ بعدی این است که آنزیم‌های تجزیه کننده پلاستیک که توسط میکروب‌ها تولید می‌شود، شناسایی شده و بدین‌ترتیب با بهینه‌سازی فرآیند، بتوان به حجم انبوهی از این آنزیم‌های پروتئینی دست یافت. به علاوه بهینه‌سازی برخی از خواص آنزیم‌ها نیز مورد بررسی قرار خواهد گرفت.

منبع: Guardian

۵۸۵۸

تحریریه دانا نیوز

مشی رسانه‌ای این سایت، تحلیلی - خبری و اقتصادی است و اعضای تحریریه این مجموعه می‌کوشند از قالب ظاهری خبرها فراتر رفته و به زوایای پنهان و آشکار حوادث سرک بکشند و با کندوکاو بیشتر، ناگفته‌ها و وجوه نامکشوف وقایع و حوادث را بیابند.
دکمه بازگشت به بالا