اقتصادی

شغلی که هنوز شغل نیست!

در آستانه فرارسیدن روز جهانی راهنمایان گردشگری، تثبیت جایگاه رسمی این شغل و به رسمیت شناختن راهنمای تور با وضع قوانین رسمی از جمله بیمه، یکی از اصلی‌ترین مطالبه‌های راهنمایان گردشگری به شمار می‌آید؛ خواسته‌ای که بیش از دو دهه است روی اجرای آن تاکید می‌شود.

به گزارش دانا نیوز، برگزاری گردهمایی راهنمایان گردشگری ایران پس از چهار سال وقفه، بهانه‌ای است تا برخی مشکلات و مطالبات راهنمایان گردشگری یادآوری شود، حرفه‌ای که هنوز به رسمیت شناخته نمی‌شود و در سال‌های اخیر نیز به دلیل رکود گردشگری با چالش جدی خروج متخصصان آن مواجه شده است.

مینا علیزاده، نایب‌رئیس انجمن صنفی راهنمایان گردشگری استان گیلان در تحلیل مشکلات راهنمایان گردشگری، اظهار کرد: اولین گام این است که مشکلات را در چند سطح خارجی، خارجی با اثرپذیری از قوانین داخلی، داخلی و استانی تفکیک کنیم و برای هر سطح، راهکارهای جداگانه‌ای بیندیشیم. مهم‌ترین خواسته‌های راهنمایان گردشگری ایران نیز بر هیچ‌کس پوشیده نیست و در یک نگاه کلی شامل این موارد است: امنیت شغلی، بیمه راهنمایان، یافتن راهکاری برای حل مشکل عوارض خروج از کشور راهنمایان گردشگری با در نظر گرفتن شرایط شغلی، استفاده از فرصت آزاد شدن تقاضاهای سفر سرکوب‌شده باقی‌مانده از کووید ۱۹ برای بهبود شرایط راهنمایان و معرفی ایران به‌عنوان مقصد امن گردشگری در سطح منطقه و جهان.

این راهنمای گردشگری ادامه داد: بر اساس اولین گزارش منتشرشده (UN Tourism) در سال ۲۰۲۴، گردشگری بین‌المللی در حال نزدیک‌شدن به سطح پیش از شیوع کووید ۱۹ قرار گرفته است. برگزاری پانزدهمین گردهمایی راهنمایان گردشگری ایران نیز در راستای یک مناسبت جهانی و به‌عنوان یک رویداد مهم، بعد از حدود چهار سال وقفه، فرصت مناسبی نه برای تثبیت و معرفی شغل راهنمایان (زیرا نیازسنجی و تدوین برنامه‌ عملیاتی، پیش‌نیازهای تثبیت و معرفی شغل راهنمایان است)، بلکه شاید فرصت مناسبی برای دیدار دوباره راهنمایان سراسر کشور با یکدیگر پس از تاب‌آوری در بحران‌های چند سال اخیر، امیدبخشی برای ادامه‌دادن و هم‌افزایی و تعامل برای گام‌های بعدی راهنمایان گردشگری، به‌عنوان یکی از کلیدی‌ترین مهره‌های زنجیره ارزش گردشگری، باشد که از این‌رو، حائز اهمیت است.

او در تحلیل شرایط پیش‌ روی گردشگری ایران و مشکلات راهنمایان گردشگری نیز گفت: شاید بهتر باشد این موضوع را جداگانه و در سطوح مختلف بررسی کنیم؛ چرا که بخشی از شرایط پیش ‌روی گردشگری ایران، شاید تنها مختص به ایران نباشد، مانند تقاضاهای انباشته‌شده سفر به‌ علت شیوع کووید ۱۹، مسائل اجتماعی، اقتصادی، سیاسی و … ، ‌اما بخشی که مختص ایران است، علاوه‌بر عوامل بیان‌شده می‌تواند متأثر از شرایط کشور از آبان سال ۱۳۹۸ باشد.

نایب‌رئیس انجمن صنفی راهنمایان گردشگری استان گیلان ادامه داد: بارومتر سازمان گردشگری سازمان ملل متحد (UN Tourism) در پایان سال ۲۰۲۳ عوامل زیر را برای رشد خارق‌العاده گردشگری خاورمیانه بیان کرده است که می‌تواند الگویی برای حل مشکلات پیش‌ روی گردشگری ایران نیز باشد: تسهیل روادید، توسعه مقاصد جدید، سرمایه‌گذاری در پروژه‌های جدید مرتبط با گردشگری و میزبانی رویدادهای بزرگ.

رزا مصطفوی، رئیس هیأت مدیره انجمن حرفه‌ای راهنمایان گردشگری استان آذربایجان غربی نیز با اشاره به برگزاری پانزدهمین گردهمایی راهنمایان گردشگری ایران به عنوان یک رویداد صنفی برای تثبیت و معرفی شغل راهنمایان، اظهار کرد: با توجه به اینکه هدف از گردهمایی‌ها پاسداشت روز جهانی راهنمایان بوده است، قطعاً اقدامی مؤثر برای شناخت و اعتلای جایگاه این شغل است، لذا ازسرگیری و برگزاری این رویداد بعد از وقفه چهارساله برای تثبیت و نشان دادن همبستگی بسیار ارزشمند و مهم است و قطعاً سرآغاز جدیدی برای دریافت مطالبات فعالیت این صنف.

او در تحلیل شرایط پیش روی گردشگری ایران و مشکلاتی که راهنمایان با آن مواجه هستند، اظهار کرد: این موضوع به‌دلیل آسیب‌پذیر بودن صنعت گردشگری به‌خصوص در ایران با توجه به شرایط سیاسی و اقتصادی بسیار قابل تأمل است. از طرفی، با توجه به وسعت کشور ایران و پراکندگی جاذبه‌های آن، باید تدابیری برای معرفی تمامی استان‌ها بویژه استان‌های مرزی صورت بگیرد؛ چرا که دروازه‌های ورود توریست به کشور هستند، اما از تأثیر رشد اقتصادی و مهم‌تر شاغل بودن راهنمایان استان‌ها بهره آنچنانی نمی‌بینند.

این راهنمای گردشگری نیز مهمترین خواسته راهنمایان گردشگری ایران را تثبیت جایگاه رسمی این شغل و به رسمیت شناختن آن با حمایت و وضع قوانین رسمی از جمله بیمه راهنمایان برشمرد.

رئیس هیأت مدیره انجمن حرفه‌ای راهنمایان گردشگری استان آذربایجان غربی در ادامه برنامه‌ریزی آژانس‌های گردشگری برای جذب توریست ورودی به کشور که باعث جان دوباره گرفتن این صنعت می‌شود و مهم‌تر فعالیت راهنمایان گردشگری و برخورد قاطع با تورهای غیرمجاز، اعم از تورهای بدون مجوز و مهم‌تر تورهای بدون راهنمای کارت‌دار را از دیگر مطالباتی برشمرد که بیشتر راهنماها تحقق آن را درخواست دارند.

از سال ۱۹۹۰ میلادی به پیشنهاد رئیس وقت فدراسیون جهانی راهنمایان، ۲۱ فوریه به عنوان روز جهانی راهنمایان گردشگری انتخاب و در تقویم ثبت شد. این روز هر سال دوم اسفندماه برابر با تقویم جهانی، با اجتماع راهنمایان گردشگری در ایران گرامی داشته می‌شود. امسال پانزدهمین گردهمایی راهنمایان گردشگری قرار است ۲۷ بهمن‌ماه برگزار شود. 

انتهای پیام

کارگروه تحریریه اقتصادی

سلام! من یک خبرنگار اقتصادی با تجربه و تخصص در زمینه اخبار و تحلیل‌های اقتصادی هستم. با ارائه تحلیل‌های دقیق و به‌روز، سعی می‌کنم به شما نکات و دیدگاه‌های مهم را ارائه دهم تا شما بتوانید از این اطلاعات بهره‌برداری کنید.
دکمه بازگشت به بالا