فرهنگ و هنر

ایوان مدائن به زودی کاملاً فرو می‌ریزد/دیپلماسی فرهنگی ناجی کهن‌پایتخت ایرانی شود

ایسانا / یزد باستان شناس اردكانی با اشاره به كمبودهای موجود در وزارت میراث فرهنگی ، هشدار داده است كه تمام ایوان مدینه در حال خراب است: «موقعیت وزارت میراث فرهنگی به دلیل دامنه گسترده روابط ایران و عراق ، چالش برانگیز و خصمانه است. پیشنهاد به وزارت آثار باستانی عراق زمینه بازدید کارشناسان ایرانی از این مکان تاریخی را فراهم کرد.

محسن میرجانی در مصاحبه با دانا نیوز اظهار داشت: در جریان جنگ دوم خلیج فارس و حمله آمریکا به کاخ ، آسیب ها و شکستگی های زیادی در این منطقه دیده شده است. عرض دهانه این است که این اثرات مخرب هر روز و هر هفته تخریب کامل این اثر را تسریع می کند.

وی گفت: “تخریب بنای یادبود نشانه وضعیت وحشتناک امور است.” این نشان می دهد که دیگر چیزی از این طاق باقی نمانده است و چندی پیش بقیه کاخ تخریب خواهد شد. .

طی چند سال گذشته ، برخی از باستان شناسان در قالب انجمن های علمی و دانشگاهی و همچنین افراد و گروه هایی گفته اند که برای نجات کار ایران آماده هستند. استدلال آنها این است که این اثر در مرز عراق واقع شده و بخشی از میراث فرهنگی این کشور است و طرف عراقی باید با آماده سازی و اجازه این عملیات نجات به جلو حرکت کند.

کارشناسان ایرانی ، باستان شناسان در منطقه گفتند: “این می تواند توسط وزارت میراث فرهنگی به چالش کشیده و به چالش کشیده شود زیرا روابط گسترده ای بین دو کشور و روابط دیرینه دو ملت ، تعامل سازنده و ایده های وزارت عتیقه عراق وجود دارد.” و حضور پاسخ دهندگان.

وی گفت: “با این مرحله حداقل یک سری مطالعات و مطالعات امکان سنجی کارشناسان مانع از بین بردن کامل این میراث مهم از تمدن ایران-شهر شده است.”

وی گفت: اگر به اهمیت ایران سنتی فراتر از مرزهای سیاسی کشورمان اعتقاد داریم و به ایران فراتر از مرزهای فعلی کشور فکر می کنیم ، باید توجه ویژه ای به این مظاهر اولیه فرهنگی و شاخص های تمدن داشته باشیم. ایران نباید یکی یکی نابود شود.

به گفته وی ، این اثر تاریخی شاید به قول “کاهانی شیر روانی” ، شاعر مشهور ایرانی ، بازگشت به حج و یادداشت هدیه برای عراق بوده است. این باید آینه ای برای تمام جهل و بی تفاوتی ما باشد.

دولت ترکیه کنترل محل آرامگاه شاه سلیمان ، جد امپراتوری عثمانی را به دست گرفت. وی گفت ترکیه از آن به عنوان یک میراث تاریخی و فرهنگی ارزشمند محافظت خواهد کرد. اینکه ایران این همه تأثیرات و پیوندها را با عراق دارد و راه های زیادی برای نجات این اثر ایرانی وجود دارد ، اما تاکنون ما اقدامی قاطع درباره این میراث تاریخی و فرهنگی ارزشمند کشورمان انجام نداده ایم.

تعمید از نژادپرستی یکی از دلایل نادیده گرفتن آن در بالکن است

میرجانی با استناد به موقعیت ایوان مادن گفت: این بنای ارزشمند امروز در مرز عراق واقع شده و یکی از فعالیت های منطقه “پارک سلمان” است که منجر به تعیین “سلمان فارسی” توسط هیئت ایرانی شد. خلیفه خلیفه دوم (عمر) است.

وی افزود: متأسفانه از زمان آزادسازی عراق از امپراطوری عثمانی ، توجه خاصی به این کار نشده است و اصولاً تقویت نشده است.

باستان شناس اردكانی تاكید می كند: احتمالاً یكی از دلایل آن رژیم نژادپرست بعث عراق و موضع گیری آن در قبال این اثر كاملاً ایرانی و قابل توجه است.

به گفته میرجانی ، این مکان توسط احزاب در مقابل شهر سلوکیا ساخته شده است: «در ساحل سمت چپ رود دجله ، این شهر ابتدا به عنوان یک اردوگاه نظامی توسعه یافت و در نهایت به یک نقشه دایره ای شکل گرفت. آنها پله ها و زمینه های مشترکی را برای محافظت و ایمنی ایجاد کردند.

وی افزود: “این شهر در دوره ساسانی همچنان به اهمیت خود ادامه می دهد و این موقعیت خاص را تا زمان آخرین پادشاه آخرین ساسانی ، یزدگر سوم حفظ می کند.

اردشیر بابکان ، بنیانگذار سلسله ساسانی ، که پس از شکست اردوان پنجم در این شهر تاجگذاری کرد ، گفت: “این مهم است زیرا مرز ایران و استان استاکر منشأ اسقف اعظم است که به قدرت رسید.” اردوان ام در برابر ساخت یک سری قلعه ها مانند قلعه دکتر و گسترش شهر فیروزآباد و ساخت کاخ و آبادی شورش کرد.

وی گفت که شاید مهمترین دلیل این اقدام این واقعیت باشد که شهر تیسفون سنگر امپراتوری روم در برابر امپراتوری روم و ساسانیان بوده است.

ویرانی بعد از سقوط ساسان

میرجانی همچنین درباره پیچیدگی ایوان مدینه توضیح داد: قلعه باقیمانده مجموعه پیچیده هفت شهر که به زبان عربی “مادن” نامیده می شود توسط شفور اول ساخته خواهد شد که اندکی پس از سقوط ساسانیان فرو ریخت. .

وی افزود: “جلوی ساختمان دارای چهار طبقه است که از فاصله زیادی تا ستون ها و نیم ستون امتداد دارد. یک طاق بزرگ ایوانی هنوز در مرکز ساختمان ایستاده است.

این باستان شناس ویژگی های این بنا را بیان کرد: ایوان دارای 37 متر ارتفاع ، 43 متر طول و یک سالن مستطیل شکل در پشت آن بود.

سرانجام ، این باستان شناس یکی از مهمترین تزئینات این کاخ را گچ متفاوت و متنوع دانست: 18 سبک مختلف در یک بالکن از این کاخ ذکر شده است که شاید یکی از اصلی ترین الگوهای نقاشی شده در قلعه تیفانی باشد. روی یک جفت بال پهن یک کتیبه کوتاه پهلوی وجود دارد ، شاید کتیبه پهلوی را ایران بنامند ، اما بعداً این نقش به عنوان نماد دانشگاه تهران ، اولین مرکز علمی و علمی کشور در نظر گرفته شد.

تبادلات فرهنگی در توسعه و بهبود روابط بین دولتها و ملتها در مجامع بین المللی از اهمیت زیادی برخوردار است. در واقع ، شیوه دیپلماسی سنتی ترویج چهره و ارزشهای واقعی یک کشور و به دست آوردن همین رده از سایر کشورها و ملتها است که از طریق ابزارها و ابزارهای صلح صلح و دوستی بین ملت ها را تسهیل می کند و همکاری های مشترک فرهنگی را توسعه می دهد. همچنین زمینه توسعه روابط اقتصادی و روابط بین کشورها را فراهم می کند.

البته به نظر می رسد روابط دوستانه ایران و عراق نه تنها از نظر سیاسی بلکه از نظر فرهنگی ، اقتصادی و اجتماعی گسترش یافته است و به نظر می رسد برای دو موضوع جداگانه برای ایران و عراق فقط مرزهای سیاسی وجود دارد ، بنابراین “ایوان مادین” بهترین فرصت است. عمق این دوستی ها برای جهانیان آشکار شده است به طوری که همه می دانند که بازسازی ساختمان ایرانی در قلب این کشور تنها به کلمات و شعارها محدود نمی شود.

انتهای پیام

تحریریه دانا نیوز

مشی رسانه‌ای این سایت، تحلیلی - خبری و اقتصادی است و اعضای تحریریه این مجموعه می‌کوشند از قالب ظاهری خبرها فراتر رفته و به زوایای پنهان و آشکار حوادث سرک بکشند و با کندوکاو بیشتر، ناگفته‌ها و وجوه نامکشوف وقایع و حوادث را بیابند.
دکمه بازگشت به بالا