فرهنگ و هنر

آخرین دعای کمیل ایرانی‌ها در مدینه؛ سال آینده احتمالا در بین‌الحرمین

همزمان با پایان مناسک حج، آخرین دعای کمیل زائران ایرانی در شهر مدینه برگزار شد.

به گزارش دانا نیوز، آخرین دعای کمیل حج ۱۴۰۲ پنجشنبه شب، ۲۹ تیرماه ۱۴۰۲ با حضور جمعی از زائران ایرانی و با همراهی رییس سازمان حج و زیارت در یکی از هتل‌های محل اسکان زائران در شهر مدینه برگزار شد.

این مراسم تا حج ۱۳۹۵ در توافق با عربستان در محدوده بین‌الحرمین در مدینه برگزار می‌شد، اما با قطع روابط دیپلماتیک دو کشور، هر سال در یکی از هتل‌های محل اسکان زائران ایرانی برگزار شده است. با از سرگیری روابط دو کشور، نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت از عربستان خواسته است شرایط را برای بازگشت رویکرد پیشین در برگزاری مراسم دعای کمیل در بین‌الحرمین از حج آینده فراهم کند و این موضوع را یکی از مطالبات جدی ایران در جریان حج دانسته است.

حج ۱۴۰۲ درحالی رو به پایان است که هم‌اینک نزدیک به هشت هزار زائر ایرانی در شهر مدینه حضور دارند. بنابر آنچه سازمان حج و زیارت اعلام کرده است زائران ایرانی تا سوم مردادماه به طور کامل به ایران بازگردانده می‌شوند.

در حج امسال ۸۷ هزار و ۵۴۱ زائر ایرانی حضور داشتند. عربستان اعلام کرده که امسال نزدیک به یک میلیون و ۸۰۰ هزار زائر خارجی در مناسک حج حضور داشتند. این حج پس از سه سال محدودیت همه‌گیری کرونا، با اجتماع بزرگی از زائرانی از سراسر جهان برگزار شده است.

انتهای پیام

تیم خبری مقالات فرهنگی

با احساس و زندگی، داستان‌هایی را بازگو می‌کنم که قلبتان را لرزاند.
دکمه بازگشت به بالا