اقتصادی

ابَر پروژه فرآوری روی خاورمیانه در ایران راه‌اندازی می‌شود

ابَر پروژه فرآوری روی ایران، این روزها در حال برداشتن گام‌های نهایی در جهت راه‌اندازی است؛ کارخانه‌ای که بر اساس میزان تولید در فاز اول، بزرگ‌ترین در ایران و خاورمیانه خواهد بود.

به گزارش دانا نیوز، طبق اعلام سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران (ایمیدرو)، به مناسبت هفته دولت، معدن سرب و روی و باریت مهدی‌آباد در استان یزد، با دارا بودن بیش از ۷۰۰ میلیون تن ذخیره زمین‌شناسی سرب و روی و حدود ۱۷۰ میلیون تن ذخیره قابل استخراج، دومین ذخیره جهان محسوب می‌شود و با این پشتوانه توانسته بزرگ‌ترین پروژه تولید کنسانتره روی خاورمیانه را در دل خود جای دهد.

معدن مهدی آباد قرار است در سه فاز در مجموع به ظرفیت تولید ۸۰۰ هزار تن کنسانتره روی به همراه ۸۰ هزار تن کنسانتره سرب-نقره دست یابد که اکنون فاز نخست آن مراحل انتهایی را طی می‌کند. با راه‌اندازی تنها فاز نخست این پروژه عظیم، بزرگترین کارخانه فرآوری سرب و روی کشور متولد خواهد شد. در این مرحله، سالانه با ورودی دو میلیون تن خاک معدن، ۲۰۰ هزار تن کنسانتره سولفیدی با عیار۳۵ درصد روی تولید می شود.

حمیدرضا حمایت- مدیر مجتمع سرب و روی و باریت مهدی آباد و مجری طرح جامع سرب و روی کشور- ضمن اشاره به قرارگیری ۷۵ درصد از ذخایر قابل استخراج سرب و روی کشور در مهدی‌آباد گفت: در حال حاضر ظرفیت کارخانه‌های تولید شمش روی کشور ۴۹۰ هزار تن و تولید واقعی شمش حدود ۲۲۰ هزار تن است که با ورود مهدی آباد به عرصه تولید و بهره‌برداری از فازهای سولفیدی مهدی آباد، بخش اعظم ظرفیت خالی کارخانه‌های تولید شمش روی کشور (حدود ۱۴۰ هزار تن) پوشش داده خواهد شد.

وی در خصوص تامین زیرساخت های اصلی این پروژه افزود: اجرای طرح تأمین آب کارخانه مهدی‌آباد با احداث خط لوله‌ای به طول ١٠٠ کیلومتر از محل تصفیه خانه شهر یزد چندی پیش راه‌اندازی شد، که بزرگترین طرح انتقال پساب کشور به صنعت محسوب می‌شود. درخصوص تامین برق کارخانه‌های فرآوری؛ با احداث پست برق ۳۳/۱۳۲/۴۰۰ کیلو ولت و خط انتقال  ۱۳۲ کیلوولت به طول ۲۷ کیلومتر با ظرفیت انتقال ۸۰ مگاوات، برق کارخانه‌های فرآوری مهدی‌آباد تامین شده است. این در حالی است که به منظور دسترسی به ماده معدنی اصلی مهدی‌آباد، بیش از ۹۵ میلیون تن باطله برداری نیز انجام شده است.

حمایت در ادامه با اشاره به اهمیت استفاده از تولیدات ملی تصریح کرد: در همین راستا در این واحد صنعتی و معدنی حتی الامکان از تجهیزات بومی و ساخت داخل استفاده شده است، به طوری که ۶۰ درصد از کل تجهیزات استفاده شده در این طرح از تولیدات داخلی بوده و همچنین تجهیزات خارجی تامین شده از بهترین برندهای مطرح در دنیا هستند.

بزرگترین آسیا صنعت روی کشور

مدیر مجتمع سرب و روی و باریت مهدی آباد اعلام کرد: مدار سنگ‌شکن نصب شده با ظرفیت ۷۵۰ تن بر ساعت پاسخگوی فازهای ۱ و ۲ طرح بوده و آسیای بال میل نصب شده با توان ۵.۵ مگاوات و با طول ۱۱ و قطر ۵.۵ متر که ظرفیت ۲۵۰ تن بر ساعت را داراست، بزرگترین آسیای صنعت سرب و روی کشور محسوب می‌شود. در فاز نخست طرح، ۱۱۰۰ متر نوار نقاله نصب و در مدار فلوتاسیون این کارخانه برای اولین بار در صنعت سرب و روی کشور از سلول های تانک سل استفاده شده است.

مجری طرح جامع سرب و روی کشور افزود: همچنین با به کارگیری آسیای ریگراند قابلیت خردایش مجدد ذرات ۵۰ میکرونی تا ابعاد ۱۰ میکرون انجام می‌شود که تاثیر قابل توجهی در افزایش عیار کنسانتره و محصولات مورد نظر ایجاد می‌کند و با استفاده از دستگاه‌های فیلترپرس مجهز به تکنولوژی پیشرفته و به روز دنیا، شرایط آبگیری ذرات تا ابعاد ۱۰ الی ۱۵ میکرون در فشار عملیاتی بیش از ۲۰ بار، مهیا شده است.

یک میلیارد دلار سرمایه‌گذاری در سه گام

حمایت ضمن اشاره به سرمایه گذاری یک میلیارد دلاری لازم برای بهره برداری از کلیه فازهای این طرح عظیم، تصریح کرد: هم اکنون سرمایه گذاری انجام شده برای فاز نخست به مرز ۳۰۰ میلیون دلار رسیده است. در همین حال، نکته قابل توجه این است که برای نخستین مرتبه، قرارداد سرمایه گذاری در مقیاس جهانی با اعتماد دولت (سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران _ ایمیدرو) به بخش خصوصی (شرکت پیشگامان صنعت سرب و روی) به منظور استخراج و آماده سازی معدن، تامین زیرساخت های لازم و تولید کنسانتره واگذار شده است.

مدیر مجتمع مهدی آباد با اشاره به مشکلات اولیه پروژه اظهار کرد: در گذشته مهدی آباد دچار چالش‌های متعددی از جمله، نبود زیرساخت لازم ( آب – برق ) برای راه‌اندازی کارخانه‌های فرآوری، فقدان دانش فنی مرتبط با فرآوری مواد معدنی کم عیار، نیاز به سرمایه‌گذاری کلان، حجم عظیم باطله‌برداری به منظور دسترسی به ماده معدنی اصلی معدن مهدی آباد (سولفید روی) و همچنین اخذ مجوزهای محیط زیست در خصوص احداث کارخانه ها و کنترل پسماند آن با توجه به قرارگیری دومین ذخیره سرب و روی جهان در منطقه حفاظت شده کالمند بوده است که با همراهی ایمیدرو و سازمان‌های دولتی ذی‌ربط، مرتفع شده و هم اکنون فاز اول طرح با پیشرفت ۹۲ درصد در آستانه افتتاح و بهره‌برداری قرار دارد.

گفتنی است که در حال حاضر بیش از ۶۰۰ نفر به طور مستقیم در طرح مشغول به فعالیت هستند که پیش‌بینی می‌شود پس از راه‌اندازی فاز نخست، این عدد به ۱۰۰۰ نفر افزایش پیدا کند. طرح سرمایه‌گذاری احداث کارخانه‌های فرآوری سرب و روی مهدی، در حال حاضر وارد دوره جدیدی شده و پس از ۷۰ سال از شناسایی اولیه معدن، در حال سر برآوردن است و نویدبخش طلوعی خیره کننده در صنعت روی ایران خواهد بود.

انتهای پیام

کارگروه تحریریه اقتصادی

سلام! من یک خبرنگار اقتصادی با تجربه و تخصص در زمینه اخبار و تحلیل‌های اقتصادی هستم. با ارائه تحلیل‌های دقیق و به‌روز، سعی می‌کنم به شما نکات و دیدگاه‌های مهم را ارائه دهم تا شما بتوانید از این اطلاعات بهره‌برداری کنید.
دکمه بازگشت به بالا