ورزشی

دورهمی دختران بهار در جشن دخترانه

دورهمی دختران بهار در جشن دخترانه

جشن «دختران بهار» به مناسبت میلاد کریمه اهل‌بیت حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها و با هدف بزرگداشت روز دختر و تولد دختران بهاری واحدهای استان تهران دانشگاه آزاد اسلامی برگزار شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری علم و فناوری آنا، جشن «دختران بهار» به مناسبت میلاد کریمه اهل‌بیت حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها و با هدف بزرگداشت روز دختر و تولد دختران بهاری واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی استان تهران در سازمان مرکزی دانشگاه و با حضور مسئولان برگزار شد.

دختران دانشجو از واحد‌های مختلف دانشگاه آزاد، بعد از ورودشان به سالن شهید مطهری سازمان مرکزی دانشگاه آزاد اسلامی با یادداشت اسامی و دریافت شاخه‌ای گل، پذیرایی و سپس وارد محل برگزاری جشن می‌شوند.

صدای خنده نخستین چیزی است که به محض ورود به سالن توجه همگان را به خود جلب کرده و حتی صدای موسیقی را هم تحت‌الشعاع قرار داده و به نظر می‌رسد دخترانی که با جمع‌های دوستانه خود در جشن حاضر شده‌اند سهم زیادی از صدای خنده و شورونشاط داخل سالن را به خود اختصاص داده‌اند. برخی می‌گویند که به مناسبت روز دختر در این جشن شرکت کرده‌ایم و امیدواریم برنامه شاد باشد و بتوانیم از فضا لذت ببریم. چند نفر دیگر می‌گویند انتظار داریم از زمانی که گذاشته‌ایم و به اینجا آمده‌ایم نهایت استفاده به عمل آید و علاوه بر محتوای شاد دارای محتوای مفید درباره حضور ما در جامعه به‌عنوان دختر دانشجو هم باشد. به نظر می‌رسد اغلب دختران حاضر در جشن از متولدان اردیبهشت یا فصل بهار هستند.

دورهمی دختران بهار در جشن دخترانه

برنامه با قرائت آیاتی چند از کلام‌الله مجید آغاز و با خواندن سرود ملی و تشویق حضار ادامه می‌یابد و پس از دعوت مجری از مشاور رئیس دانشگاه در امور زنان‌وخانواده، وی به جایگاه رفته و ضمن خوشامدگویی به دختران دانشجو و تبریک دهه کرامت و روز دختر برای نقش‌آفرینی دختران دانشجو در جامعه و خانواده در آینده‌ای نزدیک ابراز امیدواری کردند.

با تشویق دختران و اعلام مجری گروه سرود آوای دستان شروع به اجرا کرده و با استفاده از حرکات مخصوص خود به نوعی اقدام به انتقال مفهوم سرود مورد نظر به حضار ناشنوا می‌کنند و در نهایت با تشویق بینندگان روبه‌رو می‌شوند. تشویقی که به نظر می‌رسد برنامه تا اینجا رضایت را برای مخاطبان خود به ارمغان آورده است.

دورهمی دختران بهار در جشن دخترانه

برنامه بعدی که برای دختران بهاری در نظر گرفته شده بود حضور سعید عزیزی روانشناس خانواده در این مراسم بود. اغلب حضار او را می‌شناختند و از حضور او استقبال کم‌نظیری به عمل آمد و با شروع صحبت مشخص شد رضایت از این برنامه به حد غایی خود رسیده به طوری که در انتهای مراسم دانشجو‌یان درخواست استمرار حضور ایشان در دانشگاه را داشتند.

عزیزی در صحبت‌های خود به نداشتن حس‌وحال خوب نسبت به زندگی اشاره کرد و گفت: گاهی در زندگی دچار سرماخوردگی روانی می‌شویم به طوری که دچار اختلال خواب، مملو از حس خستگی، بی‌انگیزگی، عدم نشاط و درگیر افکار منفی هستیم.

وی با تأکید بر توجه دختران به چند اصل برای داشتن حال خوب مطرح کرد: اصل اردک (اگر روی برکه اردکی می‌بینید که شنا می‌کند و آرامش دارد، اگر از آرامش اردک که نماد افراد موفق زندگی است حسرت بکشید دچار این سندروم هستید لکن توجه به دو نکته در مورد اردک اهمیت دارد اولاً غذای اردک که لجن است و ارزش حسرت خوردن ندارد و بعد پا‌های اردک که زیرآب است و دائم در حال تکان خوردن و پیام آن قیاس نکردن ظاهر زندگی دیگران با باطن زندگی خویش است.) همه افراد درگیری‌های خاص خود را دارند و نباید زندگی‌مان را با دیگران قیاس کنیم و علت ورود ما بحث قیاس گستردگی دایره دید ما است. روان‌شناسی می‌گوید هرچه بیشتر ببینیم ذهن ما بیشتر درگیر می‌شود، همان‌طور که در احکام دینی ما بر این بحث بسیار تأکید شده است. چشم یکی از عوامل عدم تمرکز و حواس‌پرتی هست و یکی از دلایل لذت نبردن دختران از زندگی نگاه کردن زیاد به صفحات بلا گر‌های اینستاگرامی است، زیرا هر آنچه اطراف او وجود دارد در کیفیت‌های بسیار بالا و غیرعادی در صفحات این افراد هم وجود دارد که زمینه‌ساز به وجود آمدن قیاس و لذت نبردن از داشته‌های خود فرد است.

وی افزود: اصل میمون و ماهی (درس درخت با میمون سازگار بود ولی ماهی به دلیل استعداد متفاوتی که داشت نتوانست علی رغم تلاش و زحمات فراوان به نتیجه مورد نظر برسد.) افراد به دلیل انتخاب‌های اشتباه مانند انتخاب غلط در زمان انتخاب رشته به دلایل مختلف مثل همراهی با دوستان، نگرش نامناسب جامعه نسبت به برخی رشته‌ها و … مانند ماهی تلاشگری هستند که مسیر زندگی را به درستی انتخاب نکرده است. وی ضمن تأکید بر تفاوت افراد با یکدیگر گفت: همه انسان‌ها خوب‌اند ولی در انتخاب دچار مشکل هستند برای مثل ازدواج یک فرد کمال‌گرا و واقع‌گرا می‌تواند برای آنها مشکلات متعدد ایجاد کند.

 روانشناس خانواده اضافه کرد:‌ اصل هویت شامل هویت چهره، هویت جنسیت (در جوامعی که جنس مرد جنس یک و جنس زن جنس دوم شود دختران برای انسان شدن تلاش نمی‌کنند و برای پسر شدن تلاش می‌کنند درحالی‌که هیچ عاملی به‌جز انسانیت و ایمان نشان برتری نیست.) و هویت پدرومادر که به معنای پذیرفتن آنها و ارج نهادن به این دو مقام گران‌قدر است.

دورهمی دختران بهار در جشن دخترانه

استقبالی که در حین و انتهای مراسم از صحبت‌های عزیزی شد، نشان‌دهنده نیاز شدید دختران دانشجو به مطالب کاربردی و مفیدی بود که در جهت حس مثبت دختران نسبت به خود و حضورشان در جامعه بیان شد و همان‌طور که از خودشان شنیده می‌شد به دنبال برنامه‌ای بودند که ضمن تزریق شادی به آنها دارای محتوای مفید هم باشد. دانشجویان با شور و شوقی که از خود نشان می‌دادند ثابت می‌کردند که تا چه حد به دنبال شنیدن مطالبی هستند که برای آنها روشن‌کننده مسیر یا دست‌کم چراغ‌راهنما باشد.

دکتر محمدمهدی طهرانچی رئیس دانشگاه آزاد اسلامی نیز به بیان نکاتی درباره زوجیت و اثرات آن بر روند نظام هستی پرداخت و گفت: نظام خلقت براین مبنا استوار شده که به صورت زوج باشد، برای مثال در مقابل الکترون که عنصر تشکیل‌دهنده‌ اتم و دارای بار منفی است، پوزیترونی وجود دارد که دارای بار مثبت است و در این میان جاذبه و دافعه‌ای وجود دارد که اگر نباشد، جهان هستی تشکیل نمی‌شود و این در حالی است که غرب در برنامه جدیدش قصد دارد از هویت عبور کند و به همین دلیل است که ادعا می‌کند جنسیت فضیلت و هویت نیست، بلکه امری نسبی است و با انکار اصل جنسیت جامعه به انحطاط کشیده خواهد شد.

وی ادامه داد: غرب با استفاده از فضای مجازی و با عبور از چهار ارزش خانواده، دین، ملیت و هویت در حال ورود به لایه‌هایی است که در آن انسان‌ها دیگر ریشه نداشته باشند. به همین دلیل است که در فضای اجتماعی هرکسی می‌تواند نام، جنسیت، هویت، ملیت و … را انکار کرده و از خود هویتی جدید بسازد و در معرض نمایش قرار دهد.

دورهمی دختران بهار در جشن دخترانه

طهرانچی خطاب به دختران دانشجو بیان کرد: دختران من؛ مانند پر کاه نباشید که با نسیم کوچکی به پرواز درمی‌آید و به هر سمتی می‌رود. قدر و منزلت خود را بدانید؛ چراکه خداوند متعال به شما کرامت داده است و می‌فرماید «وَ لَقَدْ کَرَّمْنا بنی‌آدم» یعنی ما به فرزندان آدم برتری بخشیدیم.

مراسم بعد از اجرای موسیقی زنده و اهدای یادبود به دختران به انتها رسید و به نظر می‌رسید شورونشاط انتهای مراسم دست‌کمی از آغاز آن ندارد.

الهه مزید، روابط عمومی امور زنان و خانواده دانشگاه آزاد

انتشارات علوم ورزشی

نویسنده‌ی ورزشی با تمرکز بر روند تکامل و تاریخچه‌ی ورزش. با ارائه‌ی اطلاعات و تحلیل‌های دقیق، هدفمندی خود را در آشنایی خوانندگان با مراحل تکاملی و تغییرات بزرگ در دنیای ورزش قرار می‌دهم. با من همراه شوید و به دنیای جذاب و پویای تکامل ورزش پیوندید.
دکمه بازگشت به بالا