برترین های کسب و کارعمومی

کاربرد گیربکس خورشیدی یا سیاره ای

در این مقاله تخصصی به بررسی جامع مشخصات فنی، طرزکار، اجزای مهم تشکیل دهنده، انواع، کاربرد گیربکس خورشیدی و بسیاری از سوالات دیگر در مورد گیربکس های خورشیدی یا سیاره ای می پردازیم.

گیربکس خورشیدی دارای چرخ دنده های خورشیدی است که 3 یا چند چرخ دنده خورشیدی به یک چرخ دنده مرکزی متصل هستند و توسط یک چرخ دنده رینگی احاطه شده اند. به دلیل همین طراحی چرخ دنده ها که شباهت زیادی به چرخش سیاره ها به دور خورشید دارند، این گیربکس صنعتی با نام گیربکس خورشیدی یا سیاره ای شناخته شده است. به دلیل عملکرد ظریف و هر یک از اجزای آن، از طیف وسیع و دقیقی از گشتاور و نسبت تبدیل  پشتیبانی می کند که باعث شده است به عنوان دقیق ترین و پرقدرت ترین گیربکس صنعتی به شمار می رود.

کاربرد گیربکس خورشیدی یا سیاره ای

مشخصات فنی

طی تحقیق های انجام شده و به گزارش کارشناسان، گیربکس های خورشیدی در حدود 95 درصد راندمان کاری دارند که این یک مزیت بسیار عالی محسوب می شود.

همچنین محدوده دور خروجی گیربکس خورشیدی چیزی در حدود 3 تا 800 دور خروجی است.

لق خوردن گیربکس های صنعتی به مرور مشکل افراد زیادی بوده که راه حل در گیربکس های خورشیدی است که  لقی بسیار کمی دارد که مزیت بسیار عالی تلقی می شود.

گیربکس های خورشیدی قابلیت دوام و استحکام بسیار بالایی دارند و قابلیت تحمل دور ورودی تا مرز 3500 دور در دقیقه را دارند. همچنین گشتاور آن ها بین 650 تا 500,000 دور هست.

انواع گیربکس خورشیدی

گیربکس های خورشیدی بر اساس نوع ورودی و خروجی به چند دسته متفاوت تقسیم می شوند.

ورودی گیربکس های خورشیدی شامل: ورودی فلنج، ورودی شافت و ورودی هالو شافت می باشد.

همینطور خروجی گیربکس های خورشیدی به سه دسته تقسیم می شوند: شافت های تک خاری، هزار خاری و فلنج.

تنوع در نوع ورودی و خروجی گیربکس خورشیدی باعث شده است که نصب گیربکس صنعتی خورشیدی برای انواع کاربردها امکان پذیر باشد.

همچنین در صنعت هایی که نیازمند ابزارهای دقیقی مانند دستگاه های برش CNC هستند، از گیربکس های خورشیدی به نام استفاده می شود، این گیربکس در این صنایع بسیار پر کاربرد است.

برای ها نیز از گیربکس خورشیدی استفاده می شود. هیدرو موتور ها احتیاج دارند که ورودی گیربکسی که با آن کوپل می شوند، با خروجی هیدروموتور مطابقت داشته باشد.

کاربرد های گیربکس خورشیدی

این گیربکس ها که اکثرا به صورت شافت مستقیم طراحی می شوند، در اکثر صنایع مانند فولاد، غذایی، کشاورزی، نفت و گاز، پتروشیمی، آب و فاضلاب، شیمیایی، پلاستیک، مکانیک، توربین بادی، معدن، سیمان، بسته بندی، کانوایر و بچینگ، حمل و نقل و باربری، شیشه، سرامیک، چوب و … کاربردی هستند.

اگر بخواهیم پیشرفته بودن این گیربکس ها را مثال بزنیم، لازم به ذکر است که برخی از کاربرد های خاص هستند که گیربکس های خورشیدی بهترین گزینه برای بر طرف کردن نیاز آن ها است. برای مثال چند نمونه از آن ها در زیر برای شما لیست می کنیم:

تفاوت گیربکس خورشیدی و حلزونی چیست؟

در گیربکس حلزونی، جهت گیری شافت خروجی و ورودی به حالت عمود بر یکدیگر است. همین امر باعث شده که این گیربکس کارایی بالایی داشته و بتوان در شش حالت مختلف آن را نصب کرد.

گیربکس های خورشیدی نیز دارای یک چرخ دنده خورشیدی در مرکز و چند دنده خورشیدی به دور آن است که مانند یک منظومه کاملا به هم متصل که به دور آن می چرخند، هستند.

طراحی خورشیدی نسبت به حلزونی دارای راندمان بالاتری می باشد.

چرخ دنده های حلزونی از طریق یک ماردون تعبیه شده در میان شفت حرکت می کند که در بالای آن به صورت 90 درجه قگیربکس خورشیدی در قلب مهندسی مدرن گیربکس های صنعتی قرار دارد. می توان این نوع از گیربکس ها را در ماشین آلات اولیه کارخانه گرفته تا وسایل الکتریکی پیشرفته به کار گیری کرد.

گیربکس خورشیدی چیست و چه کاربردی دارد؟

گیربکس خورشیدی یا در زبان انگلیسی سیاره‌ای جعبه دنده‌ای است که شافت ورودی و شافت خروجی در یک راستا قرار دارند. یک گیربکس خورشیدی برای انتقال یک گشتاور بزرگ در فشرده ترین شکل ممکن استفاده می‌شود. امروزه مهندسان از این نوع گیبکس در کاربردهایی که نیازمند چگالی گشتاور بالا، راندمان و دوام زیاد است، بهره می برند. مخترع گیربکس خورشیدی هنوز مشخص نیست اما از نظر عملکردی عده‌ ای از مهندسان بر این باورند که لئوناردو داوینچی در سال 1490 این نوع گیربکس را اختراع کرده است. بنابراین گیربکس خورشیدی قرن هاست که مورد استفاده قرار گرفته است.

از سه جزء اصلی تشکیل می شود:

  • چرخ دنده خورشیدی که در مرکز قرار دارد. (دنده مرکزی)
  • چرخ دنده های سیاره ای
  • چرخ دنده ماهواره ای یا بیرونی.

این سه جزء یک طبقه از گیربکس خورشیدی را تشکیل می دهند. برای نسبت های بالاتر از طبقات بیشتری استفاده می کنند. این نوع از گیربکس ها با موتورهای الکتریکی، موتورهای هیدرولیک و سایر موتور های محرک کار می کنند.

طراحی ساده یک راه بسیار کارآمد و موثر برای انتقال نیرو از موتور به خروجی است. تقریبا 97 درصد از انرژی ورودی در این گیربکس به عنوان خروجی تحویل داده می شود.

چرا گیربکس خورشیدی نامگذاری شده است؟

گیربکس خورشیدی نام خود را به دلیل نحوه حرکت چرخ دنده های مختلف با هم گرفته است. در یک گیربکس خورشیدی ما یک چرخ دنده خورشیدی، چرخ دنده ماهواره ای یا حلقه ای و دو یا چند چرخ دنده سیاره ای می بینیم. به طور معمول، دنده خورشیدی حرکت می کند و بنابراین چرخ دنده های دیگر را هم به حرکت در می آورد و شافت خروجی را تشکیل می دهد. چرخ دنده های ماهواره ای موقعیت ثابتی نسبت به سایر دارند. این دقیقا شبیه به منظومه شمسی می باشد و نام گیربکس خورشیدی از آنجا سر چشمه گرفته است.

سه نوع اصلی از گیربکس های خورشیدی بر اساس عملکرد آن ها موجود است. از جمله چرخ محرک، خروجی شفت و خروجی اسپیندل. در اینجا آنچه لازم است در مورد انواع مختلف این گیربکس ها و نحوه عملکردشان را توضیح می دهیم.

چرخ محرک

چرخ دنده خورشیدی، چرخ دنده های سیاره ای اطراف را که به یک حامل در جعبه دنده سیاره ای متحرک متصل شده اند، به حرکت در می آورد. هنگامی که چرخ دنده خورشیدی حرکت می کند، چرخ دنده های سیاره ای چرخ دنده ماهواره ای را به حرکت در می آورند. چرخ ها را می توان روی محفظه سیستم ترکیب کرد. با اتصال مستقیم چرخ به گیربکس می توان اندازه سیستم را بهینه کرد. گیربکس خورشیدی دیفرانسیل در مواردی تا گشتاور 332 هزار نیوتن بر متر قابل استفاده است.

خروجی شافت

در این نوع گیربکس خورشیدی، چرخ دنده خورشیدی بخش های سیاره ای اطراف را که به یک حامل کرمی محرک شافت متصل هستند، اجرا می کند. قسمت ماهواره ای با حامل چرخشی که درایو را به شفت می رساند، ثابت نگه داشته می شود. قسمت محفظه سیستم مستقیما روی دستگاه ثابت می شود و خروجی آن یک شافت چرخشی است. این گیربکس می تواند 113 هزار نیوتن بر متر مورد استفاده قرار گیرد.

خروجی اسپیندل

این گیربکس خورشیدی تقریبا مشابه به نوع خروجی شافت عمل می کند اگر چه خروجی به صورت فلنج ارائه می گردد. این نوع گیربکس در کاربردهایی تا گشتاور 113 هزار نیوتن بر متر مورد استفاده قرار می گیرد.

در هنگام خرید گیربکس خورشیدی باید به چه نکاتی توجه نماییم:

معیارهای خرید و فروش گیربکس خورشیدی چیست؟ پاسخ به این سوال دشوار است زیرا بستگی زیادی به محل استفاده دقیق گیربکس دارد. اول از همه مشخصات اولیه مانند «گشتاور، بَکلَش، نسبت» باید مشخص شود سپس مشخصات ثانویه مهم می باشند مانند: «مقاومت در برابر خوردگی و نوع ساخت و طراحی» و در پایان هم زمان تحویل و قیمت گیربکس خورشیدی و همینطور در دسترس بودن و خدمات مورد بررسی قرار می گیرد. گروه صنعتی نقش جهان نمایندگی فروش در کشور می تواند شما را در روند خرید گیربکس موردنظر خود یاری نماید.

منبع

دکمه بازگشت به بالا