فرهنگ و هنر

گزارشی از دورهمی کانون تهیه کنندگان رسانه های دیداری

مراسم رونمایی از هفته نامه فرهنگی، هنری و رسانه ای “دیداری نو” با حضور مدیران و اهالی کانون تهیه کنندگان رسانه های دیداری بعد از ظهر دوشنبه (هشتم خرداد ماه) در موزه فرش ایران برگزار شد.

به گزارش دانا نیوز، در این مراسم افرادی همچون مهدی فرجی، امیرحسین خرم شاهی، حسین طاهری، سعید مقیسه، مجید قناد، فرشید شکیبا، جواد قارایی، مریم جلالی، ایمان شمسایی، مجتبی احمدی، الهام حاتمی، فیروزجایی-نماینده هیات رئیسه مجلس، محمود گبرلو، مجتبی رشوند، رضا رفیع، پیمان یوسفی، مسلم آقاجان زاده، حسین فرد رو و اهالی کانون تهیه کنندگان رسانه های دیداری حضور داشتند.

اجرای مراسم را بهروز تشکر و محسن زارعیان از اعضای کانون  تهیه کنندگان رسانه های دیداری برعهده داشتند.

زارعیان در ابتدای مراسم گفت: امسال بهانه ای شد برای رونمایی مجله دیداری نو کاری از کانون برای راه بلدی تهیه کنندگان و کسانی که در این وادی تلاش می کنند. بار گرفتن این کانون به مدد دوستان بسیاری از ارشاد، صدا و سیما و ساترا بوده است.

گزارشی از دورهمی کانون تهیه کنندگان رسانه های دیداری

مریم جلالی – مدیر مسئول مجله “دیداری نو” نیز در سخنانی گفت: نیاز تولیدکنندگان به مفهوم تولید جمعی از پیشکسوتان این عرصه را برآن داشت تا کانون رسانه های دیداری را تشکیل دهند که در عمر یک سال و چند ماهه خودش به حق با ورود افرادی همچون آقای مهدی فرجی، در این سال‌ها همگرا بودند.

وی افزود: شاید سوال برانگیز باشد که چطور یک رسانه پیشرویی به نام رسانه دیداری دور هم جمع می شود که از یک رسانه تازه ورود، پلتفرم جدید رونمایی کند. اینها همه بهانه ای برای تولید محتوا که پادشاه زمانه ما بوده و ایجاد زاویه جدیدی که ما به وقایع داریم بوده است.

وی افزود: تولید محتوا و ثبت تجربیات باعث شد تا مجله “دیداری نو” به عنوان برونداد محتوایی کانون رسانه های دیداری تشکیل شود.

او سپس بیان کرد: واقعیت این است که روزگار امروز ما روزگار تولید محتواست و هرکسی که تولید کننده باشد می ماند و محتوای هر کسی که مصرف کننده باشد از قافله تولید روایت عقب می ماند و می تواند کم کم تبدیل به یک مرداب شود. تمام تلاش دوستانمان در راه اندازی این مجله بر این بوده که تمام نقطه نظرات اهالی کانون تهیه کنندگان  را جمع کنند؛ به ویژه از پیشکسوتان این حوزه که تجربه های عمیق را به محتوای متنی صوتی و تصویری تبدیل کنند و از طرفی به جوان‌ترها انگیزه بدهند.

جلالی خاطرشان کرد: ما برای ارزیابی عملکرد سه رویکرد داریم؛ قابلیت، فرصت و انگیزه اما وقتی انگیزه نباشد قابل ترین آدم ها و طلایی ترین فرصت ها از بین می رود. کانون رسانه های دیداری به لطف حضور هیات مدیره شاداب و پرانگیزه و اعضای آن توانسته انگیزه اش را حفظ کند.

وی گفت: پیوند نسلی و افزونی سرمایه ی اجتماعی زمانی محقق می شود که ما بتوانیم تجربیات گذشته را با لطف و طراوت نسل جدید در هم بیامیزیم. اگر بریده از پیشینه عمل کنیم میوه مصنوعی هستیم و اگر فقط به ریشه توجه کنیم و میوه ای نداشته باشیم باز هم فایده ای ندارد. امیدوارم در این جمعی که گرد هم آمدیم تا نو به نو دیداری داشته باشیم بتوانیم به تولید محتوا که گفتمان انقلاب اسلامی و سبک زندگی اسلامی است به مدد این اتفاق سر و سامان بگیرد.

گزارشی از دورهمی کانون تهیه کنندگان رسانه های دیداری

در ادامه مجید قارایی- سازنده برنامه ایرانگرد در سخنانی با اشاره به فعالیت ۱۳ ساله خود در سازمان صدا و سیما گفت: من هیچم و هر چه بوده لطف خداوند و همچنین آقای فرجی و بزرگان دیگر بوده که زحمت می کشند و من از آنها یاد گرفتم. امیدوارم پنجره ای پرنور و پرنگ از کانون باز شود برای کسانی که دغدغه رسانه دارند و امیدوارم با حضور اساتید محترم بتوانیم از این فرصت به بهترین شکل بهره ببریم.

این مستندساز با تاکید بر تاثیرگذاری مهم رسانه در دنیای امروز، گفت: با توجه به اینکه صنعت گردشگری حوزه تخصصی من بود و در این حوزه هم کار کردم، در آن سالها که از سال ۸۸ کار کردیم اغلب مردم معمولا برای سفر شمال می رفتند و حتی از جاذبه های تاریخی فرهنگی و مردم شناسی خود شمال هم استفاده نمی کردند و چیزی نمی دانستند اما خدارا شکر با حمایت عزیزان و اساتیدم یاد گرفتم رسانه یک دانشگاه است و وظیفه اش رشد عقل انسان است. اگر کارکرد رسانه غیر از این بود که هم جامعه و هم خودمان را به سمت بالندگی و رشد ببریم، من قطعا یک ماشین می گرفتم و در خیابان کار می کردم یا کارگری می کردم به دلیل اینکه احساسم این است که اگر ما رشدی در رسانه نداشته باشیم هیچ ارزشی ندارد و پول بیت المال را هدر داده ایم.  

قارایی همچنین با یادآوری اینکه ایران پنجمین کشور جاذبه های گردشگری در جهان محسوب می شود، گفت: اما ما آگاهی کمی داریم و در این حوزه کم کار کردیم. بنابراین وظیفه رسانه آموزش است و من در حوزه خودم سعی کردم با رونق صنعت گردشگری همه ملت ایران به بالندگی برسند و آموزش ببینند.

وی افزود: ما از طریق رسانه وظیفه داریم ایران را بشناسانیم؛ تاریخ و اتفاقاتی که در آن رخ داده را بگوییم. جوانان ما باید هویت ملی کشورمان را بدانند. کودکان ما وقتی برنامه هایی را از تلویزیون می بینند که هیچ ارتباطی به هویت ملی ما ندارند، درد بزرگی است. امیدوارم با کمک این کانون پرچم کشورمان را بالاتر ببریم.

سعید مقیسه -رئیس ساترا نیز که در این مراسم حضور داشت، در سخنانی گفت: صدا و سیما منزل همه شما بوده و هست ‌ و اگر بهانه ای برای آمدن باشد ما در ساترا در خدمتیم. 

وی در ادامه گفت: تغییری که اخیرا در ساترا انجام شده و متناسب با فعالیت دوستان است مبنی بر این است که ما در یک سال گذاشته فقط با رسانه ها حرف می زدیم و این رویه بود، اگر فردی به ما مراجعه می کرد و می گفت من تهیه کننده و نویسنده و مدیرتولید هستم و طرح دارم می گفتیم که باید از طرق رسانه ای مرجعیت داشته باشی. در واقع ما در مجوز هایی که می دهیم سه مجوز اصلی می دهیم که یکی رسانه است. کسی که می خواهد پلتفرمی راه اندازی کند، کسی که طرح دارد و سپس مجوز انتشار. ما مجوز انتشار را نگه داشته ایم تا بگوییم نیاز است رسانه منتشر کننده معرفی شود اما در موارد دیگر گفته ایم نیاز نیست شما رسانه داشته باشید، لذا طرح و ایده را از رسانه نمی گیریم.  از کسی که ارایه می کند به عنوان طرح می گیریم. طرح و برنامه و فیلمنامه را از نویسنده می گیریم. مجوز تولید را به تهیه کننده می دهیم و انتشار را به رسانه می دهیم. یعنی یک تغییر فرایند جدی رخ داده که به ما فرصت داده تا بتوانیم در خدمت برنامه سازان باشیم.

رییس ساترا با اشاره به مبحث تنظیم گری نیز یاداور شد: تنطیم گر به واسطه ی ماموریتی که به او سپرده شده باید سه هدف اصلی را دنبال کند که یکی تببین مقررات نظارت تنطیم گری برای منافع مخاطب، یکی برای منافع و حقوق ذی نفعان صنعت تولید و انتشار و یکی هم برای منافع ملی. برای منافع ملی ما یک مجمع تحلیل گران راه انداختیم برای همه کسانی که حرفی و تحلیلی دارند. برای بعد صنعت رسانه هم یک مجمع رصتا تنظیم کردیم و برای بعد مخاطب هم یک مجموعه مردمی طراحی کرده ایم.

وی با اشاره با رویکرد رصتا نیز گفت: فعلا مجمع رصتا بر رسانه ها ناظر است و در تلاشیم این به عوامل تولید تعمیم پیدا کند از جمله کانون های حرفه ای و کانون تهیه کنندگان و در این راستا می توانیم موارد مربوط به تایید صلاحیت ها را از کانون و کارشناسی های ویژه استفاده کنیم. حتی برگزاری جشنواره ها و رتبه بندی آثار را بتوانیم به عزیزان واگذار کنیم که صحبت های اولیه هم انجام شده و مابقی مراحل پیش خواهد رفت. 

مقیسه در پایان گفت: فضای مجازی ناگهان فرصت های بی شماری رابرای شکوفایی رسانه ها ایجاد کرده که جذب همه فرصت ها و تبدیل آنها به فرصت و جلوگیری از تبدیل آن به تهدید در توان افراد اندک نیست. نهضت تولید محتوا نیازمند بسیج همگان است. حضور بخش خصوصی در رسانه به عنوان نمایش خانگی و… حتما در تبدیل ظرفیت ها به فرصت برای ما مغتنم است و البته باید مراقب باشیم این ظرفیت ها تبدیل به تهدید نشود.

همچنین مهدی فرجی- رئیس کانون تهیه کنندگان رسانه های دیداری، رضا رفیع، محمود گبرلو، ایمان شمسایی- مدیرکل مطبوعات و خبرگزاری های داخلی از دیگر سخنرانان این مراسم بودند.

در بخشی از این مراسم از تهیه کنندگان با سابقه تقدیر به عمل آمد.  

عصمت شاکری به عنوان یکی از تهیه کننده کنندگان باسابقه تقدیر شد. مجید قناد در زمره این تقدیر شدگان بود. همچنین از علیرضا اسکندری، فتح الله حداد، فاطمه زهرا بازاری، محمدرضا رحمتیان نیز تقدیر به عمل آمد.

ادامه دارد…

تحریریه دانا نیوز

مشی رسانه‌ای این سایت، تحلیلی - خبری و اقتصادی است و اعضای تحریریه این مجموعه می‌کوشند از قالب ظاهری خبرها فراتر رفته و به زوایای پنهان و آشکار حوادث سرک بکشند و با کندوکاو بیشتر، ناگفته‌ها و وجوه نامکشوف وقایع و حوادث را بیابند.
دکمه بازگشت به بالا