فرهنگ و هنر

تجربه دفاع مقدس به ایجاد یک نظم جدید جهانی کمک کرد

دانا نیوز/مرکزی دستیار و مشاور عالی فرمانده کل قوا گفت: تجربه دفاع مقدس در مقیاس جهانی به ایجاد یک نظم جدید جهانی کمک کرد و در منطقه‌ی ما جبهه مقاومت را به وجود آورد.

سردار سرلشگر پاسدار سیدیحیی رحیم صفوی شامگاه پنجشنبه ۳۰ شهریورماه در دومین یادواره شهید شیخ فضل‌الله محلاتی، فرماندهان و یکصد شهید پاسدار شهرستان محلات که با حضور استاندار مرکزی، فرمانده سپاه روح‌الله استان، نماینده مردم محلات و دلیجان در مجلس شورای اسلامی و جمعی از مقامات استانی و شهرستانی در مرکز آموزشی شهید محلاتی شهرستان محلات برگزار شد، اظهار کرد: با گذشت ۳۴ سال از پایان جنگ تحمیلی هنوز هم صلابت در چهره خانواده شهدا موج می‌زند. به نمایندگی از مقام معظم رهبری، سلام ایشان را به خانواده شهدا و ایثارگران شهرستان محلات و استان مرکزی می‌رسانم.

وی ادامه داد: از ابتدای جنگ با بسیاری از شهدا، آزادگان و ایثارگران شهرستان محلات در دارخوین همرزم بوده و شاهد ایمان و فداکاری‌های آنها در جبهه بودم. خوشحالم که بسیاری از آنها را با همان روحیه، استقامت و صلابت اینجا مشاهده کردم. پاسداران، بسیجیان و رزمندگان شهرستان محلات و استان مرکزی از ابتدای جنگ تا پایان آن فداکاری‌های بسیاری کردند. پاسداران استان مرکزی در لشکر ۱۷ علی ابن ابیطالب در کنار شهید مهدی زین‌الدین، خط‌شکن و افتخارآفرین بودند.

وی افزود: از میان تمام ملت‌های زیر ستم، کمتر ملتی به انقلابی پیروز دست پیدا کرده و در میان تمام ملت‌هایی که انقلاب کردند، کمتر ملتی یافت می‌شود که پس از گذشت چند دهه از انقلابشان به تمام ارزش‌ها و آرمان‌های انقلابی خود وفادار باقی مانده و منحرف و خسته نشده باشند.

سردار رحیم‌صفوی گفت: انقلاب کبیر اسلامی به رهبری امام خمینی(ره) و ادامه آن به رهبری مقام معظم رهبری که بزرگترین و مردمی‌ترین انقلاب قرن بیستم بود، به فضل الهی ۴۵ سال بدون عقب‌نشینی و عقب‌گرد و خیانت به آرمان‌ها با حضور شما مردم از استقلال و آزادی خود پاسداری کرده است. به فضل الهی گام دوم انقلاب اسلامی برای جامعه‌پردازی و تمدن‌سازی آغاز شده است و به زمینه‌سازی برای ظهور حضرت ولیعصر(عج) به عنوان صاحب اصلی انقلاب اسلامی خواهد پرداخت.

وی اظهار کرد: ۴۳ سال پیش تمام شیاطین غرب و شرق در یک ائتلاف منطقه‌ای با حمایت از رژیم بعث عراق به رهبری صدام حسین با یک تهاجم همه جانبه از زمین، آسمان و دریا، کشور ایران و ملت آن را مورد تعدی تجاوز و ظلم قرار دادند. اکنون که در آستانه بازگشایی مدارس و هفته دفاع مقدس قرار داریم باید جوانان ما مطالعه و تحلیل کرده و در این یادواره‌ها شرکت کنند تا دستاورد فداکاری‌های شهیدان در انقلاب اسلامی و دفاع مقدس و همچنین جایگاه کنونی ما و دشمنان ما را مشاهده کنند.

وی ادامه داد: مردم باید ببینند که سرنوشت صدام و ستمگران و قدرتمندان شرق و غرب و برخی کشورهای منطقه که پشت صدام بودند چه شد. صدامی که آمده بود تا انقلاب اسلامی را سرنگون کند، خود سرنگون شد.

وی اظهار کرد: شوروی پانزده تکه شد و آمریکا با وجود بیش از ۷ تریلیون دلار هزینه و بیش از ۳۰ هزار کشته و زخمی در جنگ افغانستان شکست خورد و با فضاحت از آنجا فرار کرد. خون شهدای دفاع مقدس به مردم منطقه درس استقامت داد.

مشاور عالی مقام معظم رهبری گفت: بیش از ۴ میلیون نفر از ایران در مراسم اربعین شرکت کردند و بیش از ۲۲ میلیون نفر از ۳۷ کشور جهان در این همایش حضور یافتند و این حضور  محصول خون شهداست که راه کربلا را باز کرد. خون شهدای مدافع حرم همچون شهید حاج قاسم سلیمانی راه قدس را باز خواهد کرد. محصول تجربه دفاع مقدس در مقیاس جهانی به ایجاد یک نظم جدید جهانی کمک کرد و در منطقه ما جبهه مقاومت را به وجود آورد.

وی اظهار کرد: شهید محلاتی از اوایل جنگ تا زمان شهادت، نماینده امام خمینی(ره) در جبهه بود. زمانی که هواپیمای شهید محلاتی به دزفول رسید، دو هواپیمای جنگنده عراقی که در منطقه العماره حضور داشتند، در فاصله دزفول تا اهواز هواپیما را ساقط کرده و او و همراهانش قطعه قطعه شد. شهید محلاتی یک انسان تمام عیار و یک انقلابی بود.

وی ادامه داد: شهید محلاتی در منطقه دارخوین در تمام عملیات‌ها حضور داشت و در برخی از آنها همراه با آیت الله اشرفی اصفهانی و آیت الله شهید سید اسدالله مدنی، لباس پاسداری به تن می‌کرد. شهید محلاتی بسیار مومن و شجاع بود. بنی صدر حاضر نبود که شهید رجایی را به عنوان نخست وزیر به مجلس معرفی کند اما شهید محلاتی وی را برای این مسئله قانع کرد که ناشی از نفوذ شهید محلاتی بود.

وی با اشاره به همراهی خود با تعدادی از شهدای شهرستان محلات در دارخوین، افزود: تعدادی از آنها در عملیات فرماندهی کل قوا که در شب عزل بنی صدر انجام شد حضور داشتند و به شهادت رسیدند. بیست و سوم خرداد سال ۱۳۶۰ با حدود ۳۴۰ نفر پاسدار و بسیجی که بسیاری از آنها از اهالی شهرستان محلات بودند، به خط لشکر ۳ زرهی عراقی‌ها حمله کردیم. در حدود ۹ روز جنگ پی در پی در این منطقه حدود ۱۰۰ نفر به شهادت رسیده و بیش از ۱۰۰ نفر زخمی شدند. همین عملیات مقدمه‌ای شد که چند ماه بعد شکستن حصر آبادان را برنامه‌ریزی کنیم.

دستیار مقام معظم رهبری گفت: شهدای شهرستان محلات در عملیات فتح‌المبین نیز همچون سایر عملیات‌ها درخشیدند. با گذشت ۳۴ سال از اتمام جنگ باید به این سوالات پاسخ دهیم که چه نسبتی با شهدا داریم. باید در مورد اندیشه، تفکر، اخلاق و رفتار آنها بیندیشیم. بهترین فرزندان هر خانواده، بهترین فرزندان هر محله و مدرسه، بهترین دانشجویان و بهترین معلمان به شهادت رسیدند.

وی اظهار کرد: حدود ۲ میلیون نفر به شکل داوطلبانه در جبهه حضور پیدا کردند که حدود ۵۰۰ هزار نفر از آنان از اقشار فرهنگی بودند و از حدود ۲۰۰ هزار شهید ما بیش از ۳۶ هزار نفر از آنان دانش‌آموز و بیش از ۸ هزارنفر از شهدا، دانشجو هستند. اگر مادران در پشت جبهه‌ها از رزمندگان و بسیجیان حمایت نمی‌کردند به پیروزی دست پیدا نمی‌کردیم.

وی ادامه داد: تمام ایران جبهه بود چرا که برای جنگ صنعت ایجاد کرده بوده و به پشتیبانی از جنگ می‌پرداختند. در زمان جنگ عده‌ای جان می‌دادند و عده‌ای هر آنچه داشتند در اختیار جبهه‌ها قرار می‌دادند و همه به دنبال خدا بودند. حال و هوای دفاع مقدس و مولفه‌هایی که ما را به پیروزی رساند، اکنون نیز می‌تواند ما را به پیروزی برساند. همه ملت از امام اطاعت کرده و گوش به فرمان او بودند و این همان رمز پیروزی ما بود.

وی افزود: در زمان جنگ در مواجهه با مشکلات داخلی، تمام ملت ما منسجم و متحد بودند. برای مواجهه با جنگ اقتصادی و رسانه‌ای که اکنون سخت‌تر از جنگ تحمیلی است، نیازمند وحدت و انسجام هستیم. آستانه تحمل ملت ما در زمان جنگ بسیار بالا بود و اکنون نیز باید با همان توان و به کارگیری جوانان متدین متخصص و کارآمد رو به جلو حرکت کنیم.

سرلشگر رحیم صفوی گفت: امیدواریم بتوانیم با همان صبر و استقامت با کمک به دولت از مشکلات داخلی عبور کنیم. امروز باید با همان دل‌های مهربان به مستضعفان کمک کنیم. در مقایسه با زمان جنگ حدود ۵۰ میلیون نفر به جمعیت کشور اضافه شده و بیش از ۵۰ درصد جمعیت ما زیر ۴۰ سال هستند. اگر این جمعیت در فضای مجازی زندگی کنند و نتوانیم برای آنها اشتغال ایجاد کنیم و اگر نتوانیم وسایل زندگی، ازدواج و مسکن آنها را فراهم کنیم مشکل آفرین خواهد بود.

وی اظهار کرد: امیدواریم با رهبری خردمند، شجاع، رئوف و مهربان و انسجام سیاسی موجود، از شرایط فعلی عبور کرده به شرایط مطلوبی که مردم ما نسبت به حکومت رضایت داشته و پیوستگی ملت و دولت و استحکام ملی موجود تقویت شود، دست پیدا کنیم و از مشکلات که همان مسائل داخلی است، عبور کرده و مسیر نورانی شهدا را ادامه دهیم.

معنویت، ایمان، جهاد و شهادت ما را به پیروزی رساند

سردار محسن کریمی فرمانده روح‌الله استان مرکزی، نیز اظهار کرد: همه امت اسلامی به خوبی می‌دانند که ایران اسلامی یک جنگ بزرگ، طولانی، مستمر و به تعبیر مقام معظم رهبری، یک جنگ جهانی را پیش روی خود داشت. جنگی که نابرابری‌های فراوانی در تمام مولفه‌های قدرت آن وجود داشت.

تجربه دفاع مقدس به ایجاد یک نظم جدید جهانی کمک کرد

وی ادامه داد: مولفه‌های قدرت شامل سرزمین، تکنولوژی، نیروهای مسلح و تجهیزات است. در ابتدای انقلاب از بسیاری از این مولفه‌ها بی‌بهره بودیم. هرچه بیشتر با دشمن درگیر شدیم، قدرتمندتر شده و توانستیم با دست خالی در این جنگ نابرابر اراده خود را تحمیل کنیم. این جنگ همچنان ادامه دارد اما مانند دوران دفاع مقدس، آنچنان قابل لمس نیست.

وی افزود: ما با راهبردهای استکبار جهانی در تقابل هستیم. اکنون دشمن در یک جنگ ترکیبی، همه چیز را یکجا به میدان آورده، اما ما پیروز میدان هستیم زیرا شهدا مظهر قدرت این انقلاب هستند. در دفاع مقدس، پس از آن و هم‌اکنون نیز از قدرتی برخوردار هستیم که دشمن فاقد آن است.

کریمی گفت: آن چیزی که ما را به پیروزی رساند، معنویت، ایمان، جهاد و شهادت است. به اعتراف دشمن، ایران به دست امام خمینی(ره) توانست پارادایم جدیدی را به مولفه‌های قدرت اضافه کند که آن معنویت بود. این مولفه، تمام محدودیت‌ها را پوشش می‌دهد و این معنویت امت اسلامی، دستاورد رزمندگان و شهدای عزیز ما است، شهدایی که معرفت، همت و استقامت را سرلوحه کار خود قرار دادند.

وی اظهار کرد: شهدا در پایان دو رکعت نماز عشق خواندند که کسی موفق به خواندن آن نشده و نمی‌شود. نمازی که وضوی آن خون است، رکعت اول آن مجروحیت و رکعت دوم آن پر کشیدن است. هدف شهدا رسیدن به کمال، رضا و قرب الهی بود. برای رسیدن به آن باید زندگی را آگاهانه آغاز کرده، عارفانه ادامه داد و عاشقانه به پایان رساند.

تجربه دفاع مقدس به ایجاد یک نظم جدید جهانی کمک کرد

با حضور سردار سرلشگر رحیم‌صفوی، نمایشگاه ادوات و تجهیزات نظامی افتتاح شد.

انتهای پیام

تیم خبری مقالات فرهنگی

با احساس و زندگی، داستان‌هایی را بازگو می‌کنم که قلبتان را لرزاند.
دکمه بازگشت به بالا