عمومی

بررسی مزایا و معایب لوله پلی پروپیلن

یکی از کاربردی ترین لوله‌های استفاده شده در شبکه آبرسانی ساختمان، لوله پلی پروپیلن است. این لوله‌ها نسل بعدی لوله‌های فلزی به حساب می‌آیند که مزایای بسیاری نسبت به نسل قبلی دارند. اغلب برای آب آشامیدنی در منازل و ساختمان‌های اداری است. در این مطلب قصد داریم تا با این لوله بیشتر آشنا شده و مزایا و معایب لوله پلی پروپیلن را بررسی کنیم.

لوله پلی پروپیلن چیست؟

، به لوله‌های پلاستیکی که مخصوص آب شرب داخل ساختمان استفاده می‌شود، گفته می‌شود. این لوله‌ها اغلب به رنگ سفید و یا سبز تولید می‌شوند که به جای لوله‌های فلزی 5 لایه قدیمی به کار می‌روند. این لوله‌ها به وسیله اتوی حرارتی مخصوص لوله به یکدیگر جوش می‌خورند. ماده تشکیل دهنده این لوله پلیمر است که از مشتقات نفتی و پلاستیک به دست می‌آید.

مزایای لوله پلی پروپیلن چیست؟

مزایای لوله پلی پروپیلن نسبت به لوله‌های پلاستیکی بسیار زیاد است. به همین دلیل، این لوله‌ها به سرعت جایگزین لوله‌های فلزی شدند. در بخش زیر می‌توانید درباره مزایای این لوله‌ها اطلاعات فراوانی کسب کنید.

1- پوسیدگی بسیار کمتر

مهم ترین مشکل لوله‌های فلزی به کار رفته در ساختمان، پوسیدگی است. به دلیل خاصیت فلز، لوله فلزی با هر سطحی از محافظت در نهایت پوسیده می‌شود، اما لوله پلی پروپیلن این مشکل را ندارد. این لوله‌ها به دلیل استفاده از پلیمر درون ساختار خود، چه از خارج و چه از داخل به راحتی پوسیده نمی‌شوند.

این دوام بالا در برابر پوسیدگی به حدی است که عموما طول عمر آنها از طول عمر خود ساختمان بیشتر است.

2- قیمت ارزان و سهولت نصب

مهم ترین این نوع لوله، قیمت پایین و سهولت استفاده از آن است. بسیار کمتر از دیگر لوله‌های موجود در بازار است. این لوله‌ها به لطف پلیمری بودن، به راحتی می‌توانند با حرارت اندازه آنها را تغییر داد و یا به یکدیگر جوش بخورند.

به همین دلیل سرعت کار با آنها در هنگام نصب بسیار بالاست. این درحالی است که لوله‌های فلزی باید برش خورده، سپس دنده برای آنها تراش داده شده و بعد از تفلون کاری به یکدیگر متصل شوند.

3- عدم فرسایش و شکستگی

لوله پلی پروپیلن جزو یکی از مقاوم ترین لوله‌ها در برابر فرسایش به حساب می‌آید. عوامل طبیعی مانند دمای آب، فشار و ضربه بر روی این لوله ها به راحتی اثر ندارد. به همین دلیل است که این لوله‌ها در برابر عواملی مانند زلزله فوق العاده عمل می‌کنند.

معایب لوله پلی پروپیلن چیست؟

این نوع لوله در کنار مزایای فراوانی که دارد، معایبی نیز در خود دارد. هر چند این معایب بسیار کم و با صرف هزینه پایین قابل پوشش است، اما اطلاع داشتن از آنها خالی از لطف نیست. در ادامه با معایب لوله پلی پروپیلن آشنا خواهید شد.

1- آسیب پذیر بودن در برابر نور خورشید

مهم ترین آسیب پذیری لوله پلی پروپیلن، آسیب پذیر بودن در برابر نور آفتاب است. این نوع لوله در اثر تابش اشعه UV در برابر نور خورشید، ساختار خود را از دست می‌دهد. بنابراین در هنگام به کار بردن آن، باید دقت کنید که در معرض نور آفتاب نباشد. در صورتی که احتمال تابش اشعه UV وجود دارد، حتما از عایق استفاده کنید.

2- عبور نور و اکسیژن

یکی از خاصیت مواد پلیمری، عبور نور و اکسیژن هوا است. این مسئله می‌تواند باعث تغییر طعم آب شرب شود و یا جلبک‌ها رشد کنند. خوشبختانه پوشش این مسئله نیز به راحتی با قرار دادن لوله در مصالح ساختمانی و یا عایق کاری به راحتی برطرف می‌شود.

3- انبساط طولی لوله پلی پروپیلن

یکی از معایب این نوع لوله، انبساط طولی آن است. از آنجایی که این لوله لایه‌های مختلف ندارد، می‌تواند به صورت طولی منبسط شود. به همین دلیل، باید در هنگام نصب توسط مصالح ساختمانی به صورت طولی و یا به وسیله بسط محکم شود تا در اثر منبسط شدن جداره آن نازک نشود.

خرید و قیمت لوله پلی پروپیلن

لوله پلی پروپیلن نیز توسط شرکت‌های مختلف با کیفیت‌های متفاوتی برای خرید عرضه می‌شود. این لوله‌ها مزایایی مانند سهولت استفاده، قیمت کمتر و فرسودگی کند دارند. همچنین معایبی مانند نیاز به عایق کاری و یا نیاز به حفاظت در برابر تابش خورشید نیز دارند.

در هنگام خرید حتما دقت کنید که لوله استاندارد و با کیفیت را با بهترین قیمت خریداری کنید. مجموعه ما یکی از با سابقه ترین برند‌ها و معتبر ترین مراکز خرید انواع لوله‌های پلیمربه دلیل خواص و ویژگی‌های منحصر به فرد این لوله، بسیار زیاد می‌باشد. همان طور که از نام این لوله مشخص است از پلیمر پلی پروپیلن ساخته می‌شود. این پلیمر یکی از پرکاربردترین متریال‌های مصرفی دنیا است که به دو نوع تقسیم می‌شود.

معرفی لوله پلی پروپیلن

که به آن لوله PP هم می‌گویند یکی از باکیفیت ترین محصولات صنعت پتروشیمی است که از استحکام بالایی برخوردار می‌باشد. این لوله در بازار با نام‌های دیگری مثل لوله PP، لوله سفید آب و لوله تک لایه سفید نیز شناخته می‌شود.

صنعت پتروشیمی همواره تلاش می‌کند مستحکم ترین و بادوام ترین لوله ها و محصولات را برای صنعت آب و فاضلاب، طراحی و تولید کند که لوله PP یکی از بهترین آنها است.

از ویژگی‌های جالب توجه این لوله می‌توان به سبک وزن بودن، مقاومت بالا در برابر مواد شیمیایی خصوصا حلال‌های آلی و دوام بالا در برابر سایش و جوشکاری اشاره نمود. همچنین، سطوح داخلی و بیرونی این لوله، صاف و صیقلی است که سبب عبور راحت و سریع سیالات می‌شود.

عایق صدا و گرما بودن از دیگر ویژگی‌های لوله پلی پروپیلن است. کاربرد لوله پلی پروپیلن در صنعت ساختمان سازی از مهمترین کاربردهای این محصول است. چرا که این لوله به مانند لوله‌های فلزی، طعم و رنگ آب را تغییر نمی‌دهند. این خاصیت به دلیل ضد جلبک بودن لوله‌های پلی پروپیلن است.

از دیگر ویژگی‌ها این لوله، دوام و عمر طولانی است که به 50 سال می‌رسد. این ویژگی سبب می‌شود هزینه‌های تعمیر و نگهداری لوله‌های ساختمان، کاهش یابد.

لوله پلی پروپیلن در دو نوع لوله سبز و تولید می‌شود که هر کدام از آن ها خواص خاص خود را دارند. نکته مهم دیگر در مورد این لوله‌ها این است که استحکام لوله تیپ 1 پلی پروپیلن در قیاس با تیپ 2 بیشتر است اما مقاومت آن در برابر ضربه، کمتر از تیپ 2 لوله پلی پروپیلن می‌باشد.

بیشتر بخوانید:

کاربرد لوله‌های پلی پروپیلن

بدون شک، ویژگی های منحصر به فرد این لوله سبب می‌شود از آن در صنایع مختلفی استفاده شود. این موضوع سبب افزایش کاربرد لوله پلی پروپیلن شده است. از مهمترین کاربردهای این لوله عبارتند از:

  1. استفاده در سیستم‌های آب سرد و گرم ساختمان‌های مسکونی
  2. لوله کشی‌های آب آشامیدنی
  3. سیستم‌های انتقال آب
  4. سیستم‌های تخلیه مواد شیمیایی
  5. صنعت ساخت اسباب بازی
  6. شبکه‌های هوارسان
  7. صنایع غذایی
  8. تاسیسات شوفاژ حرارت مرکزی
  9. صنایع بهداشتی
  10. صنعت خودروسازی
  11. صنعت نساجی
  12. صنعت کشتی سازی
  13. سیستم های فاضلابی
  14. و

البته همانطور که اشاره نمودیم این لوله‌ها در دو نوع، تولید می‌شوند که به آن‌ها لوله های پلی پروپیلن سبز و سفید می‌گویند. کاربرد لوله‌های پلی پروپیلن، متفاوت است و هر کدام از آن‌ها کاربرد خاص خود را دارند. بر این اساس، کاربرد لوله‌های پلی پروپیلن سبز عبارتند از:

  1. صنایع کشتی سازی
  2. انواع ساختمان های عمومی مثل هتل ها، بیمارستان ها، فرودگاه ها و
  3. تاسیسات حرارتی ساختمان ها
  4. فاضلاب های صنعتی
  5. سیستم های لوله کشی انواع ساختمان ها

یکی از مهمترین دلایلی که سبب افزایش کاربرد لوله پلی پروپیلن شده، عایق حرارت و الکتریکی بودن این لوله‌ها است. خواص لوله‌های پلی پروپیلن به این صورت است که در مدت زمان طولانی می‌توانند دمای بالای 90 درجه سانتی گراد و در زمان‌های کوتاه، دمای بالای 110 درجه سانتی گراد را تحمل کنند.

به همین دلیل، انواع مواد شیمیایی، قلیایی، اسیدی و .. بر روی این لوله‌ها تاثیری ندارند.

مزایا و ویژگی لوله‌های پلی پروپیلن

افزایش کاربرد لوله پلی پروپیلن سبب شد، آشنایی با یکی از مهمترین دغدغه‌های کاربران علاقه مند به استفاده از این نوع لوله‌ها باشد. در این راستا باید بگوییم لوله‌های پلی پروپیلن به مانند هر محصول دیگری، در کنار مزیت‌ها، معایبی هم دارد. اما به دلیل مزایای زیادش، معایب این لوله، آنچنان به چشم نمی‌آید.

با این حال، ما در این قسمت از محتوا به بررسی مزایا و معایب لوله پلی پروپیلن می‌پردازیم.

از جمله مزایای و ویژگی های لوله پلی پروپیلن عبارتند از:

  1. داشتن دوام و عمر طولانی
  2. سبک وزن و حمل و نقل سریع و آسان
  3. انعطاف پذیری بسیار بالا و قابل استفاده در انواع مکان‌ها
  4. مقاومت حرارتی بالا و تحمل حرارت بالای 110 درجه سانتی گراد
  5. مقاومت بالا در برابر تنش و فشار و شکننده نبودن
  6. داشتن سطوح داخلی و بیرونی صاف و صیقلی و ممانعت از ایجاد رسوب
  7. قیمت پایین تر در مقایسه با لوله‌های فلزی و سایر لوله‌های پلیمری
  8. مقاومت بالا در برابر اسید و باز
  9. چگالی کم
  10. مقاوم بودن در برابر خوردگی و پوسیدگی
  11. عایق صدا و نشنیدن صدای سیالات، حین حرکت در لوله
  12. مقاومت بالا در برابر قارچ، جلبک و

بدون شک، تمام محصولات، از معایبی هم برخوردار هستند و لوله پلی پروپیلن نیز از این قاعده مستثنی نمی‌باشد. در این راستا باید بگوییم، این لوله، تنها یک عیب بزرگ دارد و آن هم، عدم مقاومت در برابر اشعه خورشید است. به همین دلیل، در صورتی که در مقابل نور مستقیم خورشید قرار گیرند بعد از مدتی، شکسته می‌شوند.

خواص لوله‌های پلی پروپیلن

از جمله دلایلی که سبب شد موارد استفاده لوله پلی پروپیلن، افزایش یابد خواص شگفت انگیز این محصول است که از جمله آن می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  1. نیمه سخت و نیمه شفاف است.
  2. مقاومت بالایی در برابر مواد شیمیایی دارد.
  3. نقطه ذوب بالا و انعطاف پذیری مناسب از دیگر خواص جالب این لوله می‌باشد که سبب متمایز شدن آن از سایر پلاستیک‌ها شده است. به همین دلیل در برابر تنش و ضربه، مقاوم است.
  4. در برابر حرارت و سایش، مقاوم است.

مقاومت بالا در برابر مواد شیمیایی یکی از مهمترین خواص این لوله است که سبب شده، از این لوله در صنایع مختلف، استفاده شود. از دیگر دلایل افزایش کاربرد لوله پلی پروپیلن، قابلیت بازیافت و سازگاری با محیط زیست است. به همین دلیل، روز به روز بر موارد استفاده لوله پلی پروپیلن افزوده می‌شود.

خرید و قیمت لوله پلی پروپیلن

با توجه به مزایا، خواص و موارد استفاده لوله پلی پروپیلن، افراد زیادی علاقه مند خرید این محصول هستند. مطمئنا یکی از مهمترین سوالات این افراد در مورد ، است. قیمت یکی از مهمترین فاکتورهای خریداران در زمان خرید است و لوله پلی پروپیلن نیز از این قاعده مستثنی نمی‌باشد.

در این راستا باید بگوییم عوامل مختلفی بر قیمت لوله پلی پروپیلن تاثیر می‌گذارد که از جمله آن می‌توان به سایز، ابعاد، نوع و … اشاره کرد. ولی با این حال، قیمت آن از سایر محصولات مشابه، کمتر است. به همین دلیل، به سرعت جایگزین لوله‌های فلزی و چدن شده است.

جهت استعلام و قیمت به نمایندگی اصلی نیوپایپ تماس بگیرید

دکمه بازگشت به بالا