برترین های کسب و کارعمومی

آشنایی با مزایا و معایب کانال پیش عایق پلی اورتان

کانال کشی پیش عایق یکی از فناوری های امروزی انتقال هوا است و می تواند به عنوان جایگزینی برای کانال های گالوانیزه تهویه مطبوع در شرایط و مکان های خاص مورد استفاده قرار گیرد. جنس این کانال ها فوم ضخامت 20 میلی متر است و در دو نوع PIR و فنولیک تولید می شوند که هر دو دارای پایه پلی اورتان و لایه نازکی از آلومینیوم دو طرف هستند. تفاوت بین نوع فنولیک و PIR در این است که فنولیک نسبت به PIR در برابر حرارت مقاوم تر است.

کانال‌های از پیش عایق شده، بسیار سبک می‌باشند و به دلیل داشتن روکش آلومینیومی مقاومت خوبی نسبت به رطوبت دارند. یکی دیگر از مزایای این کانال‌ها نداشتن سرو‌صدا هنگام ساخت و نصب آنها می‌باشد. تنها مشکل کانال‌های از پیش عایق شده، عدم استحکام لازم در مقابل ضربه و فشار می‌باشد و به همین علّت باید در جای مناسب خود و به‌طور صحیح مورد استفاده قرار بگیرند.

کانال پلی اورتان (PU: Polyurethane) و استفاده از آن به عنوان کانال از پیش عایق شده برای سیستم‌های تهویه مطبوع و داکت اسپلیت جهت بهینه شدن کارایی این سیستم‌ها امری بسیار موثر است. کانال از پیش عایق شده پلی اورتان حاوی فوم پلی اورتان (که به پلی یورتان نیز نامیده می‌شود) است که از هر دو طرف به وسیله روکش آلومینیومی بسته می‌شود.

کانال‌های پیش عایق شده پلی‌اورتان دارای ویژگی‌های بسیار مثبت و موثری هستند. در این مطلب به شش مزیت این نوع کانال‌ها نسبت به کانال‌های سنتی هوا (که معمولا از ورق گالوانیزه ساخته می‌شوند) می‌پردازیم. پس از مطالعه این مطلب درخواهید یافت که چرا کانال‌های از پیش عایق شده پلی اورتان به شکل گسترده‌ای برای سیستم‌های تهویه مطبوع و توزیع هوا از طریق سیستم مرکزی استفاده می‌شوند.

پیش از پرداختن به مزایای ویژه کانال‌های پیش عایق شده پلی اورتان، اجازه دهید ابتدا مروری بر مشخصات این نوع کانال‌ها داشته باشیم.

مزایای استفاده از کانال پیش عایق شده پلی اورتان برای سیستم‌های تهویه مطبوع

  1.  عایق حرارتی کانال پلی‌اورتان با حداقل از دست دادن حرارت (کمتر از 0.022 وات بر متر – کلوین) باعث مي‌شود که بیشترین کارایی در زمینه حرارتی را بتوانیم برای این نوع کانال در نظر بگیریم. به همین دلیل است که امروزه نصب کانال‌های پلی اورتان برای کانال‌کشی داکت اسپلیت و سیستم‌های تهویه مطبوع بسیار فراگیر شده است.
  2. در زمان استفاده از کانال‌های پلی اورتان، نشتی هوا به حداقل ممکن تقلیل پیدا می‌کند. به این ترتیب، صرفه‌جویی قابل‌توجهی در مصرف برق را خواهیم داشت. این اتفاق به دلیل کمتر کار کردن سیستم تهویه مطبوع برای کاهش دما و خنک کردن محیط است و مصرف انرژی فن سیستم به حداقل می‌رسد.
  3. وزن کانال پیش عایق شده پلی‌اورتان تا 72 درصد از کانال‌های هوای گالوانیزه سبک‌تر است! همین مسئله باعث می‌شود که این نوع کانال برای پروژه‌های بازسازی در ساختمان‌های قدیمی که توان مقاومت در برابر وزن‌های بالا را ندارند، ایده‌آل باشد. به‌همین‌دلیل است که ساخت کانال پلی‌اورتان در این پروژه‌ها باعث صرفه‌جویی در هزینه و ایمنی در کار می‌شود.
  4. در ساخت کانال پلی‌اورتان از پوشش آلومینیومی آنتی‌باکتریال استفاده می‌شود. به این ترتیب، این نوع کانال‌های پیش عایق شده در برابر میکروب و زنگ‌زدگی مقاومت بسیار بالایی دارند. در نتیجه، هم سلامتی مصرف‌کنندگان با این نوع کانال‌ها حفظ می‌شود و هم طول عمر کانال‌های استفاده شده بسیار بیشتر از کانال‌های گالوانیزه خواهد بود.
  5. کانال‌های پلی اورتان در هنگام ساخت عایق‌بندی می‌شوند. به این ترتیب، مرحله دوم عملیات نصب در کانال‌های سنتی برای عایق‌بندی کانال در این‌جا حذف می‌شود. علاوه بر این، قطعات این کانال‌ها در سایزهای استاندارد و با اتصالات و پیچ و بست‌های مشخص ارائه می‌شود. همچنین، وزن این کانال‌ها نسبت به کانال‌های سنتی هوا بسیار کمتر است. همه این عوامل در مجموع باعث می‌شوند که عملیات نصب تنها در یک مرحله و با سرعت بالا انجام شود. در نتیجه، اجرای پروژه‌های این‌چنینی از نظر زمانی هم‌به‌صرفه هستند.
  6.  کانال‌های پیش عایق شده پلی‌اورتان بسیار محکم و مقاوم هستند. طول عمر مفید این نوع کانال‌ها بیش از 20 سال برآورد می‌شود. از همین رو، این کانال‌ها برای ساختمان‌های نوساز نیز بسیار مفید و مقرون به‌صرفه هستند و گاهی هم‌پای خود ساختمان و بدون نیاز به هزینه تغییر و تعویض، عمر خواهند کرد.

معایب کانال های پلی اورتان

  • حساس در مقابل برخورد اجسام
  • برخلاف باور عموم و توصیه ی فروشندگان و مجریان کانال‌های پیش عایق(پلی اورتان)قیمت تمام شده حداقل 20درصد بیشتر از کانال‌های گالوانیزه به همراه عایق الاستومری می‌باشد.
  • عدم صلاحیت برای اجرا در فضای خارج از ساختمان که در صورت اجرا حتما باید با ورق گالوانیزه فلزی کاور شود.
  • و….

قیمت کانال‌های پلی‌اورتان pir فنولیک پلی‌یورتان

کانال‌های پلی‌اورتان الموت جهت قیمت‌گذاری دارای پارامترها و متغیرهای متفاوتی هستند که عبارتند از :

  • ضخامت و نوع چسب آلومینیومی 
  • ضخامت واقعی ورق پلی‌اورتان یا همان پلی‌یورتان
  • نوع چسب مایع که می‌تواند چسب مخصوص پلی‌اورتان باشد و یا چسب کفاشی.که تغییر قیمت بسیار بالایی دارد.
  • کیفیت و نوع فلنج و بند کشو کانال‌های پلی‌اورتان می‌تواند تاثیر مستقیمی در قیمت‌گذاری داشته باشند.
  • و … 

برای اطلاع دقیق از قیمت کانال پلی اورتان می توانید با کارشناسان ما در وب سایت الموت تهویه مشورت نمایید.

تحریریه دانا نیوز

مشی رسانه‌ای این سایت، تحلیلی - خبری و اقتصادی است و اعضای تحریریه این مجموعه می‌کوشند از قالب ظاهری خبرها فراتر رفته و به زوایای پنهان و آشکار حوادث سرک بکشند و با کندوکاو بیشتر، ناگفته‌ها و وجوه نامکشوف وقایع و حوادث را بیابند.
دکمه بازگشت به بالا