علمی و پزشکی

تبعات نمک‌های رنگی و سنگ نمک برای سلامت

مدیرکل دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت ضمن هشدار درخصوص مصرف نمک‌های رنگی و سنگ نمک، گفت: در مورد مصرف نمک رنگی یا سنگ نمک، فریب تبلیغات سودجویانه را نخورید.

به گزارش دانا نیوز، دکتر احمد اسماعیل زاده، مدیرکل دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت با بیان اینکه نمک های رنگی (صورتی، آبی، بنفش و سنگ نمک) سلامتی شما را به خطر می اندازند، افزود: نمک از معدن‌های سنگ نمک با حفر زمین توسط ماشین‌ها و سپس انفجار و خرد کردن سنگ‌های نمک به دست می‌آید. سنگ نمک بیشتر برای یخ‌ زدایی به کار می ‌رود و این نوع نمک برای مصرف خوراکی مناسب نیست.

وی با اشاره به تبلیغات استفاده از نمک‌های رنگی و سنگ نمک، بیان کرد: امروزه درخصوص مصرف نمک های رنگی و سنگ نمک، شاهد تبلیغات گسترده از سوی افراد شیاد و ناآگاه هستیم، در تبلیغات، این افراد عنوان می کنند که به جای مصرف نمک های تصفیه شده یُددار از نمک های رنگی و سنگ نمک استفاده کنید و دلیلشان این است که این نمک ها طبیعی بوده و فشار خون را بالا نمی برند و حاوی عناصری مانند آهن و منیزیم هستند که برای بدن مفید است! در حالیکه نمک های رنگی و سنگ نمک به دلیل اینکه از معادن و دریاچه‌ها و کوه‌ها استخراج می‌شوند، حاوی ناخالصی‌های متعدد و ذرات شیمیایی همچون فلزات سنگین سرطان‌زا هستند که برای سلامت مصرف کننده مضر بوده و می تواند زمینه ابتلا به سرطان را در فرد ایجاد کند.

مدیرکل دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت تصریح کرد: همچنین به دلیل وجود گچ و شن و خاک در این نمک‌ها به دلیل تصفیه نشدن، اینگونه نمک ها می تواند در فرد مصرف کننده احتمال ایجاد سنگ کلیه را ایجاد کند. بنابراین آگاه باشید و فریب تبلیغات این افراد ناآگاه و سودجو را نخورید و برای سلامتی خودتان از نمک تصفیه شده یُددار استفاده کنید.

بنابر اعلام معاونت بهداشت وزارت بهداشت، پویش ملی اطلاع رسانی تغذیه سالم با هدف آگاهی بخشی آحاد جامعه درخصوص مصرف نمک تصفیه شده یُددار و افزایش مصرف لبنیات با شعار “انتخاب همه، نمک کم اما تصفیه شده یُد دار” برای هفته اول و شعار “از کودکی تا پیری، لبنیات دوست سلامتی” برای هفته دوم، از تاریخ ۱ بهمن ماه آغاز شده و تا ۱۵ بهمن ماه سال جاری ادامه دارد.

انتهای پیام

تیم تحریریه مطالب پزشکی

نوشته‌هایی که با بهره‌گیری از الگوریتم BERT گوگل، بصورت کاملاً انسانی و پویا باشند و به خواننده‌ها کمک می‌کنند تا به راحتی مفاهیم علمی را درک و استفاده کنند.
دکمه بازگشت به بالا