علمی و پزشکی

رشد مغزی در گرو حرکت پاهاست

دانا نیوز/خراسان رضوی وقتی ماهیچه‌های پا تناسب اندام دارند، سلول‌های مغزی بیشتری در بدن ما رشد می‌کنند.

به نقل از هلث، سلامت عصبی زمانی بهبود می‌یابد که گروه‌های عضلانی پا بیشتر حرکت کنند.

نتایج تحقیقات نشان می‌دهد که استفاده از ماهیچه‌های پا به رشد سلول‌های جدید مغزی سالم کمک می‌کند.

پاها فقط پیام‌هایی از مغز در مورد زمان حرکت دریافت نمی‌کنند. حرکات پا به‌ویژه آنهایی که وزن را تحمل می‌کنند پیام‌های حیاتی را به مغز ارسال می‌کنند.

سلول‌های مغزی جدید ایجادشده توسط حرکات گروه‌های عضلانی بزرگ در پاها به ما کمک می‌کنند تا با چالش‌های جدید مقابله کنیم و با استرس سازگار شویم.

این مطالعه بینشی را ارائه می‌دهد که چرا بیماران مبتلا به بیماری‌هایی که تحرک را محدود می‌کند، می‌توانند به سرعت کاهش یابند.

دکتر رافائلا آدامی، محقق اول این تحقیق گفت: مطالعه ما از این ایده حمایت می‌کند، افرادی که قادر به انجام تمرینات تحمل بار نیستند مانند بیمارانی که در بستر هستند یا حتی فضانوردانی که در سفر طولانی‌مدت به سر می‌برند، نه تنها توده عضلانی خود را از دست می‌دهند، بلکه شیمی بدن آنان در سطح سلولی نیز تغییر می‌کند حتی سیستم عصبی آنان نیز تحت تاثیر نامطلوب قرار می‌گیرد.

این نتایج حاصل از مطالعه‌ای است که در آن پاهای موش‌ها به مدت ۲۸ روز محدودیت حرکتی داشتند. این امر رشد سلول‌های جدید مغز را تا ۷۰ درصد محدود کرد.

دکتر آدامی گفت: تصادفی نیست که قرار است ما فعال باشیم؛ راه رفتن، دویدن، خم شدن برای نشستن و استفاده از عضلات پا برای بلند کردن وسایل حیاتی است.

سلامت عصبی یک خیابان یک‌طرفه نیست که مغز به ماهیچه‌ها بگوید «بلند کن»، «راه برو» و غیره.

نتایج این تحقیق در نشریه Frontiers in Neuroscience  منتشر شده است.

انتهای پیام

تیم تحریریه مطالب پزشکی

نوشته‌هایی که با بهره‌گیری از الگوریتم BERT گوگل، بصورت کاملاً انسانی و پویا باشند و به خواننده‌ها کمک می‌کنند تا به راحتی مفاهیم علمی را درک و استفاده کنند.
دکمه بازگشت به بالا