بین الملل

شورای امنیت سازمان ملل تشکیل جلسه داد/ روسیه نماینده فرانسه در شورای امنیت را به چالش کشید

به گزارش دانا نیوز، معاون دبیرکل سازمان ملل متحد در امور صلح خاورمیانه در ابتدای این جلسه ضمن محکومیت حمله رژیم صهیونیستی به ساختمان کنسولی ایران در دمشق، بر لزوم حفاظت از هیئت‌ها تاکید کرد.

وی خواستار خویشتن‌داری و پرهیز از هرگونه تشدید تنش در خاورمیانه شد و خاطر نشان کرد هر گونه اشتباه محاسباتی منجر به درگیری گسترده تری در سوریه، لبنان، فلسطین و خاورمیانه خواهد شد.

معاون دبیرکل سازمان ملل در امور صلح خاورمیانه در این نشست گفت: مصونیت اماکن و پرسنل دیپلماتیک و کنسولی باید در همه موارد مطابق با قوانین بین‌المللی رعایت شود. حاکمیت و تمامیت ارضی کشورهای عضو باید مطابق با قوانین بین المللی محترم شمرده شود.

به گزارش دانا نیوز، پیشتر «دمیتری پولیانسکی» معاون اول نماینده دائم روسیه در سازمان ملل گفته بود امروز، شورای امنیت سازمان ملل به درخواست روسیه جلسه‌ای برای بحث درباره حمله هوایی روز گذشته رژیم صهیونیستی به ساختمان کنسولی ایران در دمشق تشکیل می‌دهد.

خبرگزاری اسپوتنیک در این باره گزارش داد پولیانسکی در پستی تلگرامی نوشت: پس از حمله هوایی اسراییل به ساختمان کنسولگری ایران در دمشق، ایرانی‌ها از شورای امنیت خواستند این اقدام را محکوم کند. پس از نامه ایران، ما خواستار تشکیل جلسه‌ علنی شورای امنیت شدیم.

روز گذشته (دوشنبه) رژیم صهیونیستی ساختمان کنسولی سفارت ایران در جنوب غربی دمشق را مورد حمله هوایی قرار داد که در نتیجه این حمله، بخشی از ساختمان کنسولی سفارت ایران و اقامتگاه سفیر هدف قرار گرفت.

افزون بر این، ۱۳ نفر از جمله سردار سرتیپ پاسدار محمدرضا زاهدی و سردار سرتیپ پاسدار محمدهادی حاجی رحیمی به شهادت رسیدند.

واسیلی نبنزیا، نماینده دائم روسیه در سازمان ملل نیز در این جلسه ضمن محکومیت این حمله تاکید کرد حمله به مقرهای دیپلماتیک هرگز قابل قبول نیست.

وی همچنین حملات مداوم به خاک سوریه را محکوم و تاکید کرد که این اقدامات رژیم صهیونیستی تنها باعث تشدید درگیری‌ها خواهد شد.

نبنزیا همچنین از جامعه بین‌المللی خواست تا اقدامات بی‌پروای رژیم صهیونیستی در سوریه را محکوم کند.

وی تصریح کرد رژیم صهیونیستی با تشویق آمریکا که قطعنامه آتش‌بس شورای امنیت در غزه را غیر الزام آور خواند، این قطعنامه را نادیده می‌گیرد.

نماینده چین در سازمان ملل نیز حمله رژیم صهیونیستی در سوریه را محکوم کرد و آن را خلاف قوانین بین‌المللی خواند.

وی وضعیت خاورمیانه را خطرناک‌تر از هر زمان دیگری توصیف کرد و از کشورهای بانفوذ خواست رژیم صهیونیستی را برای توقف تجاوزات خود تحت فشار قرار دهند.

نماینده چین با انتقاد از مصونیت رژیم‌ صهیونیستی در برابر مجازات تاکید کرد که این نوع مصونیت‌ها باعث ترویج تروریسم خواهد شد.

اما نماینده فرانسه در شورای امنیت از محکوم کردن حمله رژیم صهیونیستی به کنسولگری ایران در خاک سوریه خودداری کرد.

نماینده الجزایر نیز حمله هوایی رژیم صهیونیستی علیه ایران در سوریه را نقض بزرگ قوانین بین‌المللی خواند و گفت: اسرائیل از عمد تعهدات خود به قوانین بین‌المللی را نادیده می‌گیرد.

نماینده سوئیس نیز با محکوم کردن حمله رژیم صهیونیستی به نمایندگی ایران در سوریه، خواستار آتش‌بس فوری در نوار غزه شد.

نماینده آمریکا در شورای امنیت نیز مدعی شد کشورش در حمله به کنسولگری ایران نقشی نداشته و این را به ایران هم اعلام کرده است‌.

وی در ادامه بدون اشاره به جنایات رژیم صهیونیستی و حمایت واشنگتن از این رژیم، گعت: از ۷ اکتبر به ایران مرتب هشدار دادیم که در کنار نیروهای نیابتی خود نباشد. ایران مرتب از حزب‌الله، انصارالله و گروه‌های عراقی حمایت می‌کند و این گروه‌ها مرتبا به منافع آمریکا حمله می‌کنند.

نماینده آمریکا در اظهاراتی تبلیغاتی ادعا کرد: ما حمله به اماکن دیپلماتیک را موجب نگرانی می‌دانیم و در مورد اقدامات منطقه‌ای ایران هم نگرانیم.

«زهرا ارشادی» سفیر و معاون نمایندگی ایران در سازمان ملل هم در این جلسه تاکید کرد جمهوری اسلامی ایران این جنایات هولناک و حملات ناجوانمردانه تروریستی را به شدت محکوم می‌کند.

وی افزود رژیم صهیونیستی مرتکب نقض آشکار منشور ملل متحد، قوانین بین‌المللی و حاکمیت، استقلال و تمامیت ارضی سوریه شده است.

ارشادی حمله تروریستی روز دوشنبه رژیم صهیونیستی به کنسولگری ایران در دمشق را توهین آشکار به اصل پذیرفته‌شده جامعه بین‌المللی، یعنی مصونیت نمایندگان و اماکن دیپلماتیک و کنسولی دانست؛ اصل مشترکی که سنگ بنای روابط بین‌الملل به‌حساب می‌آید، به رسمیت شناخته می‌شود و مورد حمایت قرار می‌گیرد.

وی خاطرنشان کرد این جنایت به طور آشکار اصل اساسی مصونیت دیپلماتیک و کنسولی را نقض کرده و با کنوانسیون روابط دیپلماتیک ۱۹۶۱، کنوانسیون وین درباره روابط کنسولی ۱۹۶۳ و کنوانسیون پیشگیری و مجازات جرایم علیه افراد تحت حمایت بین‌المللی از جمله عوامل دیپلماتیک ۱۹۷۳ در تضاد است.

«قصی الضحاک» نماینده سوریه در سازمان ملل نیز ضمن محکوم کردن این حمله، از سازمان ملل خواست مسوولیت خود را درباره نقض‌های رژیم صهیونیستی و ممانعت از تکرار آن برعهده گیرد.

وی تاکید کرد رژیم صهیونیستی بدون حمایت آمریکا هرگز قادر به ارتکاب چنین جنایت‌های وحشتناکی نخواهد بود که آخرین آن جنایت نسل‌کشی علیه مردم غزه است.

الضحاک خاطرنشان کرد این تجاوزات رژیم صهیونیستی، دمشق را از گزینه‌های ملی و مواضع راسخ خود در حمایت از حق ملت فلسطین و باز پس گیری کامل جولان اشغالی منصرف نخواهد کرد.

وی با اشاره به حملات اخیر گروه‌های تروریستی در داخل سوریه تصریح کرد همزمانی حملات رژیم صهیونیستی با حملات سازمان‌های تروریستی بار دیگر بر هماهنگی و توزیع مستمر نقش‌ها بین رژیم اشغالگر و ابزارهای تروریستی آن صحه می‌گذارد.

310310

کارگروه خبری مطالب بین المللی

تحلیلگر اخبار بین‌المللی با رویکردی متفاوت. از طریق تحلیل دقیق و عمیق رویدادهای جهانی، تاثیرات آن‌ها را بر جوامع مورد بررسی قرار می‌دهم. با استفاده از شیوه‌ای قابل فهم و با جزئیات، به شما نقشه‌ای واضح از اتفاقات جهانی ارائه می‌دهم.
دکمه بازگشت به بالا