فرهنگ و هنر

نمایشگاهی برای سالگرد رمزگشایی «هیروگلیف»

یکی از مشهورترین آثار جهان و شاید مشهورترین آنها در موزه بریتانیا، سنگ روزتا، نماد اصلی نمایشگاه جدید در زمان رمزگشایی مصریان باستان خواهد بود. هیروگلیف.

به گزارش دانا نیوز، به نقل از سرود ملی، «تزیینات هیدروگلیف مصر باستان» نام نمایشگاهی است که از 22 مرداد آغاز به کار می کند و بیش از 240 اثر را به نمایش می گذارد. برخی از این آثار از مجموعه های ملی و بین المللی به عاریت گرفته شده و برخی برای اولین بار به نمایش گذاشته می شوند.

این نمایشگاه به مناسبت دویستمین سالگرد اعلامیه توسط محقق فرانسوی مصری هیروگلیف برگزار شد.

نوشته های روی سنگ روزتا به سه سبک مختلف نوشته شده است: دموکراسی مصری، یونانی باستان و هیروگلیف. محققان با کمک این اثر تاریخی توانستند بسیاری از بقایای مصر باستان را کشف کنند.

نمایش سالانه رمزگشایی هیروگلیف

“سنگ روزتا”

هارتویگ فیشر، مدیر موزه بریتانیا، گفت: «برای اولین بار در هزاران سال، مصریان باستان توانستند مستقیماً با ما صحبت کنند. به لطف رمزگشایی (هیروگلیف)، درک ما از این تمدن شگفت‌انگیز، درها را به سطح بی‌سابقه‌ای برای مردم باستان و شیوه زندگی آنها باز کرده است.

سنگ روزتا، یک سنگ گرانیت سیاه، در واقع بخشی از یک صخره بزرگ بود که مدت ها جدا شده بود. تسبیح در سال 1799 در نزدیکی شهر باستانی روزتا در دلتای نیل کشف شد. گفته می شود که نیروهای ناپلئون این شغل را در زمان حمله فرانسه به مصر بدست آوردند.

آگهی. پس از شکست ناپلئون در سال 1801، این سنگ بر اساس “پیمان اسکندریه” به ملک بریتانیا تبدیل شد. این سنگ در فوریه 1802 به انگلستان منتقل شد و در جولای همان سال توسط جورج سوم به موزه بریتانیا داده شد.

در سال 1814، فیزیکدان انگلیسی توماس یانگ شروع به مطالعه کتیبه های روی سنگ روزتا کرد. او نمادهای بیضی شکل مرتبط با نام های سلطنتی را دریافت کرد.

اما در سال 1822، پس از بررسی دقیق سنگ روزتا و متون دیگر، سرانجام یک فرهنگ لغت فرانسوی ژان فرانسیس چاپول بود که توانست فهرست کاملی از نمادهای هیروگلیف و همتایان یونانی آنها را ارائه دهد.

Champoleon اولین محقق مصری بود که متوجه شد برخی از این نمادهای هیروگلیف حروف، برخی هجایی و برخی مربوط به اسم هستند.

کتیبه های روی سنگ روزتا فرمانی است که در سال 1966 توسط روحانیون ممفیس و به دستور بطلمیوس پنجم، یکی از پادشاهان سلسله یونانی زبان مصر باستان صادر شد. این فرمان شامل بسیاری از اقدامات مثبت فرعون بود و در این زمان بیان شد که این متن باید در معابد سراسر مصر نگهداری شود.

در واقع، سنگ روزتا متنی مربوط به قرن سوم قبل از میلاد است.

ایلونا رگالسکی، مدیر موزه فرهنگ ادبی مصر در موزه بریتانیا، می‌نویسد: زمان برای 200 سال تکرار شده است.

البته مالکیت فعلی سنگ روزتا نیز بحث برانگیز است، زیرا محقق مشهور مصری زاهی حواس مدعی شده است که سنگ روزتا در دوران استعمار به سرقت رفته است. از سال 2003

“سنگ روزتا مهم است زیرا نمادی از هویت مصری در نظر گرفته می شود و به دلیل این سنگ از هیروگلیف های مصر باستان کپی شده است… من می خواهم. هر بنای تاریخی. نمی دانم که آیا آنها در موزه نگهداری خواهند شد.” من می‌خواهم آثار تاریخی خاص و دزدیده شده نگهداری شود.»

با این حال، ریگالسکی گفت که هیچ درخواست رسمی از دولت مصر برای بازگرداندن تسبیح دریافت نکرده است.

نمایش سالانه رمزگشایی هیروگلیف

نسخه ای از نوشته های ساردیس «ژان فرانسیس قهرمان» و «سنگ روزتا» در موزه مصر در قاهره.

به گفته رگالسکی، قدیمی ترین و دست نخورده ترین نسخه خطی روی سنگ رستا در ورودی موزه مصر در قاهره است.

حدود یک چهارم از نمایشگاه ها از مجموعه های مختلف است.

مومیای نابجای بی سابقه در بریتانیا یکی از وام دهندگان این نمایشگاه است.

یادداشت های شخصی چمبرز از جوانان کتابخانه ملی فرانسه و کتابخانه بریتانیا نیز در موزه بریتانیا به نمایش گذاشته شده است.

نمایش سالانه رمزگشایی هیروگلیف

تابوت گرانیتی

600 قبل از میلاد در این نمایشگاه یک تابوت بزرگ گرانیتی مشکی، که با متن هیروگلیف حکاکی شده است، به نمایش گذاشته شده است.

نمایش سالانه رمزگشایی هیروگلیف

کتاب ملکه مرده «نجمت»

«کتاب مردگان» با قدمت 3 هزار ساله و 4 متری متعلق به «ملکه نجمت» یکی از این نمایشگاه است.

البته موزه بریتانیا تنها جشن دویستمین سالگرد رمزگشایی هیروگلیف های مصر باستان نیست. به همین مناسبت کتابخانه ملی فرانسه نمایشگاهی با عنوان «ماجراهای قهرمان» تا 24 جولای برگزار می کند.

انتهای پیام/

دکمه بازگشت به بالا