بین الملل

بورل: غزه دیگر«زندان باز» نیست،«قبرستان باز» است/ «گرسنگی» سلاح جنگی اسرائیل علیه غزه شده است

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا گفت رژیم صهیونیستی از گرسنگی به عنوان سلاح جنگی در نوار غزه استفاده می‌کند.

به گزارش دانا نیوز، «جوزپ بورل» مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا روز دوشنبه گفت رژیم صهیونیستی موجب قحطی در نوار غزه شده و از گرسنه نگه داشتن به عنوان سلاح جنگی استفاده می‌کند.

دیپلمات ارشد اتحادیه اروپا، بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی را به دلیل ایجاد آنچه که به گفته او «قحطی انسان‌ساز» در غزه است، محکوم کرد و از تل‌آویو خواست فوراً اجازه تحویل مواد غذایی را بدهد.

وی هنگام ورود به نشست وزرای خارجه در بروکسل گفت که رهبران اروپایی به نخست وزیر اسرائیل گفته‌اند که نمی‌توانند کنار ایستاده و شاهد مرگ فلسطینیان از گرسنگی باشند.

او گفت: در غزه ما دیگر در آستانه قحطی نیستیم، ما در وضعیت قحطی هستیم که هزاران نفر را تحت تأثیر قرار می‌دهد. صدراعظم آلمان اولاف شولتس به بنیامین نتانیاهو گفت: «ما نمی توانیم کنار بایستیم و شاهد گرسنگی فلسطینیان باشیم». این قحطی یک بلای طبیعی نیست. زلزله نیست. کاملاً ساخته دست بشر است.

صدراعظم شولتس گفته است اروپایی‌ها نمی‌توانند بنشینند و گرسنگی فلسطینی‌ها را تماشا کنند، در حالی که در آن سوی مرز، ماه‌ها غذا در انبارها انباشته شده است، در حالی که در سمت دیگر جاده افرادی هستند که از گرسنگی می‌میرند. این نیاز به اقداماتی دارد.

بورل افزود: «قبل از جنگ، غزه بزرگترین زندان فضای باز بود. امروز بزرگترین قبرستان در فضای باز است.

او گفت غزه در حال تبدیل شدن به مکانی بدون نظام است که ساکنانش را در برابر ۲ گزینه ترک این مکان یا خشونت قرار می‌دهد.

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا عنوان داشت: «اسرائیل قحطی را در غزه بوجود می‌آورد و آنچه در حال رخ دادن است، کار کسانی است که مانع ورود کمک‌ها به نوار غزه شده و کنترل مرزها را در اختیار دارند».

بورل افزود: «بیایید صریح باشیم و آشکارا بگوییم که قحطی به عنوان یک سلاح جنگی استفاده می‌شود. ما حمایت‌های هوایی را در حالی ارسال می‌کنیم که یک ساعت دورتر از محل دریافت هستند».

بورل همچنین اشاره کرد که «برخی از کشورهای اتحادیه اروپا پیشنهاد تعلیق جزئی بخشی از توافقنامه همکاری میان اتحادیه اروپا و اسرائیل را  به دلیل اوضاع غزه مطرح کرده‌اند.»

در همین راستا، «ایمن الصفدی» وزیر خارجه اردن گفت «آنچه در غزه رخ می‌دهد جنایت جنگی است و باید فورا متوقف شود.»

او ادامه داد: «گرسنه‌نگهداشتن کودکان جنایت انسانی است و کشتن فلسطینیان دفاع از خود نیست و ما این توجیه را نمی‌پذیریم.»

الصفدی گفت، باید به راه حلی برای مسئله فلسطین بر اساس راهکار دو دولتی دست یافت.

انتهای پیام
 

کارگروه خبری مطالب بین المللی

تحلیلگر اخبار بین‌المللی با رویکردی متفاوت. از طریق تحلیل دقیق و عمیق رویدادهای جهانی، تاثیرات آن‌ها را بر جوامع مورد بررسی قرار می‌دهم. با استفاده از شیوه‌ای قابل فهم و با جزئیات، به شما نقشه‌ای واضح از اتفاقات جهانی ارائه می‌دهم.
دکمه بازگشت به بالا