فرهنگ و هنر

آن‌چه در مراسم پایانی جایزه علی‌اکبر دهخدا گذشت

مراسم افتتاحیه جایزه علی اکبر دهکده توسط کتاب و پژوهشگر برگزیده اهدا و توسط علامه دهکودا قدردانی شد.

بر اساس گزارش ها دانا نیوزمحمدرضا شفیعی کدکنی، ژاله آموزگار، حسن انوری، رسول شیسته، سعید نجفی اسدالهی، عبدالله انور، احمد سمیح گیلانی، علی اشرف صدقی در اولین مراسم اهدای جایزه علی اکبر ده هدی در تالار مهیند تذهنده، دیده بان سیدهورندا مؤسسه ده هدی، عبدالزاه، رئیس) و تیمی از اساتید و صاحب نظران زبان و ادبیات فارسی.

در ابتدای این مراسم محمود بیژنکن رئیس موسسه دکسودا و رئیس هیئت امنای جایزه دیکسودا به حاضرین خیرمقدم گفت. برای اولین بار در جوایز علی اکبر دهخدا، تمرکز ما بر روی مهمترین فعالیت در لغت نامه علم دهخدا، لغت نامه دهخدا بود. از این رو فرهنگ شناسی یکی از اولویت های جایزه علی اکبر دیهدی، یکی از اولویت های نقشه جامع علمی کشور، زبان فارسی به عنوان یک علم است. موسسه دیکودا و دبیرخانه این جایزه با محوریت یکی از علامه دهدا ابراز امیدواری کردند که بتوان این جایزه را به دانشمندانی اعطا کرد که در تاریخ معاصر ایران برای بزرگداشت دهکده گام برداشته اند. نکات برجسته علمی و ادبی.

محمدرضا شفیعی کدکنی (فیلم از پیش ضبط شده) “دهکودا خادم فرهنگ ملی ما حداقل در قرن بیستم و یکی از بزرگترین و شاید بزرگترین نژادهای فرهنگ ملی ماست.” فکر نمی کنم کسی چنین میراثی برای مردم ایران باقی بماند. جایزه دهکودا باید به کسانی اعطا شود که قرن ها در راه توسعه فرهنگ ملی و زبان فارسی ما اقدامات خوبی انجام داده اند، بنابراین نام دهدهدا و کسانی که در توسعه آن سهیم بوده اند نام برده شود. فرهنگ ملی ما مورد تکریم و قدردانی است و شما در این زمینه کار بزرگی انجام داده اید و من مطمئن هستم که این جایزه و نام دهده همیشه در تاریخ مردم ایران باقی خواهد ماند.
ژاله آموزگار می‌گوید: «یک فرد مشهوری چون ده‌هدا تمام زندگی‌اش، زندگی‌اش، ثروت و فعالیت‌هایش را معطوف چنین نهادی کرده است. من بارها گفته ام که اندازه گیری فعالیت یک فرد باید در چارچوب زمانی خودش باشد. پس لغت نامه دهکودا اثر شگفت انگیزی است و علامه دهکودا میراث شگفت انگیزی از خود به جای گذاشته است و باید به نام او پاداش گرفت.
اکرم سلطانی دبیرکل جایزه نیز گفت: تا سقف 30 هزار تن به کسانی که به زبان فارسی خدمت کرده اند داده شود و یکی از تالارهای دانشگاه تهران به نام دیخدا ثبت شود. . ، یکی از خیابان های شهر باید به نام دهده و با شهرداری و سازمان میراث فرهنگی کاوین مطابقت داشته باشد، بنای تاریخی یا میدانی به نام دیکودا ثبت شود. امروز 43 سال از آن تاریخ می گذرد و تنها یکی از این تصمیمات اجرایی می شود. ما خوشحالیم که امروز یکی از این ایده ها را اجرا می کنیم.» وی سپس گزارشی از پیشرفت این جایزه ارائه کرد.
در قسمت بعدی، حسن انوری اعلام می کند که علی اکبر دهدا برای اولین بار در فرهنگ لغت کتاب «فرهنگ موضوعی فارسی» نوشته بهروس صفرازاده به عنوان مؤلف علمی جایزه علی اکبر دهدا انتخاب شده است. .
وی در خصوص علت انتخاب این اثر گفت: در طول قرن ها موضوعی در موضوعات مختلف فرهنگی نوشته شده است اما در فرهنگ لغت عمومی هیچ فرهنگی نوشته نشده است. فرهنگ موضوعی فارسی شامل 35000 مدخل، 1250 دسته موضوعی و 50000 نمونه کاربردی است. فرهان سخن گفت: در پایان کتاب فهرست مفصلی از موضوعات وجود دارد و حدود 3000 مدخل و کلمه وجود دارد که در فرهان سخن گفته نشده است. پس از هفت ماه مطالعه، انور گفت که هیچ اشتباهی در این کتاب پیدا نکرده است.
متأسفانه فرهنگ لغت در حال نابودی است. برخی از کشورها فرهنگ لغت ندارند. امروزه کلمات در برنامه های واژه پرداز حل و آزمایش می شوند و از سیستم های نرم افزاری جدید استفاده می شود. بنابراین ما باید خود را با دنیا وفق دهیم و سیستم های سنتی را با سیستم های جدید جایگزین کنیم.
لوح سپاس، کاغذ و هدیه نقدی در انوری، شفیع کدکنی، بیژن خان، آموزگار، سلطانی، معینی و کلاموچی به بهروز صفرازاده اهدا شد. برنامه، نشان نشان و لوح سپاس به کودک اهدا شد.
قسمت پایانی برنامه نیز با تشکر از نویسندگان نشان دهکودا و لغت نامه دهخدا برای تصویب در هیئت امنای جایزه علی اکبر دهخدا بود. گیلانی، علی اشرف صدقی، گلمرضا ستوده، محمد استلمی و جلیل دوستکاه جوایزی را به دست آوردند.
ارسالی از موسسه شعر و موسیقی دهده در موسسه شعر و موسیقی دهده (موسسه شعر و موسیقی دهده) بخشهای دیگری از این جشن به یاد آر معین، نواختن صدای همیشگی علامه دهدی و پخش موسیقی شرم نظیری برگرفته از شعر علامه دهدا.
در پایان برنامه، استودیوی صوتی تصویری موسسه دهودا، توسعه و تجهیز برای آموزش مطالب به زبان فارسی، توسط نادیا بیستروویچ (یکی از دانشجویان زبان فارسی در موسسه دیده‌ها)، ژاله امزگر، علی ساخته شد. اشرف صادقی، کاظم گلاموچی، محمود بیجنوکان، HVC، سهراب کاشف، اکرم سلطانی، مجید دادرس و سایر اساتیدی که در این برنامه حضور داشتند فارغ التحصیل شدند.
برگزارکننده این برنامه عمادالدین شیخ الحکمایی گفت: محرومی و مهدی تجلی.
این مراسم به صورت زنده از سایت دیکیدودا دیکشنری و صفحه اینستاگرام این موسسه پخش شد.

اتفاقی که در مراسم اختتامیه جایزه علی اکبر دههدی افتاد

اتفاقی که در مراسم اختتامیه جایزه علی اکبر دههدی افتاد

اتفاقی که در مراسم اختتامیه جایزه علی اکبر دههدی افتاد

اتفاقی که در مراسم اختتامیه جایزه علی اکبر دههدی افتاد

اتفاقی که در مراسم اختتامیه جایزه علی اکبر دههدی افتاد

اتفاقی که در مراسم اختتامیه جایزه علی اکبر دههدی افتاد

اتفاقی که در مراسم اختتامیه جایزه علی اکبر دههدی افتاد

اتفاقی که در مراسم اختتامیه جایزه علی اکبر دههدی افتاد

اتفاقی که در مراسم اختتامیه جایزه علی اکبر دههدی افتاد

اتفاقی که در مراسم اختتامیه جایزه علی اکبر دههدی افتاد

انتهای پیام/

دکمه بازگشت به بالا