اقتصادی

اولویت، تعامل اقتصادی با کشورهای همسایه است

وزیر امور اقتصادی و دارایی با اشاره به هدف‌گذاری رئیس‌جمهور که سیاست همسایگی و کشورهای همسو را در اولویت تعاملات اقتصادی قرار داده گفت: این موضوع مستلزم‌ این است که پنجره گمرکی خود را متصل کرده و اسناد را به‌شکل برخط به اشتراک بگذاریم.

به گزارش دانا نیوز، سیداحسان خاندوزی در آیین اختتامیه مدیران ستادی و اجرایی گمرکات کشور گفت: از سال گذشته تا امروز آنچه طی کردیم، ایفای نقش فعال در انضباط‌بخشی به فعالیت تجاری کشور است. البته به نقطه مطلوب نرسیدیم اما نسبت به سال گذشته با توجه به مشارکت گمرک، یک سال فعال اثربخش داشتیم، در زمینه کاهش میانگین پاسخگویی در فرآیند تشریفات گمرکی در یک سال گذشته از ۱۱ به ۷ روز و در موضوع کاهش تعداد بخشنامه‌ها و دستورالعمل‌های تجاری خارجی از ۲۳۵مورد به ۱۱۶ مورد رسیدیم.

وی‌ ‌ادامه داد: در خصوص تجمیع اطلاعات گمرکی کشور که امروز فقط شامل اطلاعات سنتی کالاهای تجاری کشور نیست. نسبت به سال گذشته دستگاه‌های آشکارساز افزایش یافته و امیدواریم در این زمینه بتوانیم رکوردشکنی کنیم. اعلام بخشنامه‌های گمرک، اطلاعات فعالان اقتصادی همه گام‌های رو به جلو است که سال گذشته این حد از حرکت جمعی فعالانه برای بهبود بخشیدن به تجارت کشور را شاهد نبودیم.

وزیر امور اقتصادی و دارایی با بیان اینکه تشریفات گمرکی از مهم‌ترین مصادیق هزینه مبادله است، گفت: در بحث پیوستن پنجره گمرکی کشورهای همسایه به پنجره خودمان نیازمند سرعت بخشیدن هستیم.

با توجه به هدف‌گذاری رئیس‌جمهور که سیاست همسایگی و کشورهای همسو را در اولویت تعاملات اقتصادی قرار دادند، مستلزم‌ این است که پنجره گمرکی خود را متصل کرده و اسناد را به‌شکل برخط به اشتراک بگذاریم.

خاندوزی با اشاره به رونمایی از فاز یک گمرک هوشمند بیان کرد: امیدواریم برای سال آینده بتوانیم وارد فاز دوم بشویم. سامانه گمرکی هوشمند امروز به درجاتی فراتر از سامانه سنتی رسیده است. خواهشم این است که همکاران ما سرعت استقرار و فراگیری سامانه را به حداکثر برسانند تا در بهار سال آینده جشن رسیدن به ۱۰۰ درصدی دستگاه‌ها به سامانه گمرکی هوشمند را برگزار کنیم.

انتهای پیام

کارگروه تحریریه اقتصادی

سلام! من یک خبرنگار اقتصادی با تجربه و تخصص در زمینه اخبار و تحلیل‌های اقتصادی هستم. با ارائه تحلیل‌های دقیق و به‌روز، سعی می‌کنم به شما نکات و دیدگاه‌های مهم را ارائه دهم تا شما بتوانید از این اطلاعات بهره‌برداری کنید.
دکمه بازگشت به بالا