اقتصادی

ارزش صادرات ژاپن به بالاترین رکورد ماهانه رسید

داده‌های رسمی نشان داد ارزش صادرات ژاپن به بالاترین رکورد ماهانه خود در دسامبر رسید که به دلیل افزایش محموله‌ها به چین برای اولین‌ بار در بیش از یک سال گذشته و رکورد فروش به ایالات‌متحده بود.

به گزارش دانا نیوز، داده‌های بهتر از حد انتظار در زمانی به دست می‌آید که نگرانی‌ها در مورد بهبود اقتصادی متزلزل در چین و پتانسیل آن برای کشاندن اقتصاد جهانی افزایش یافته است.

داده‌های وزارت دارایی نشان داد که صادرات سومین اقتصاد بزرگ جهان در ماه گذشته ۹.۸ درصد نسبت به سال قبل افزایش یافت و به ۹.۷ تریلیون ین(۶۵.۱ میلیارد دلار)  رسید. این در مقایسه با رشد ۹.۱ درصدی مورد انتظار اقتصاددانان در نظرسنجی رویترز و پس از کاهش ۰.۲ درصدی در ماه نوامبر بود.

صادرات به بازار اصلی چین در ماه دسامبر ۹.۶ درصد یا ۱.۷۷ تریلیون ین(۱۲ میلیارد دلار) افزایش یافت که دومین رقم بزرگ تاریخی است. قطعات نیمه هادی و سایر قطعات الکترونیکی محدود به چین ۲۲ درصد کاهش یافتند. صادرات به ایالات‌متحده، ۲۰.۴ درصد افزایش یافت و ۲۷ ماه متوالی رشد را نشان داد. خودروها، تجهیزات ساختمانی و معدنی و همچنین قطعات خودرو باعث این افزایش شدند.

طبق گزارش رویترز، واردات ژاپن در ماه دسامبر ۶.۸ درصد کاهش یافت که بیشتر از میانگین تخمین زده شده برای کاهش ۵.۳ درصدی بود. در کل سال ۲۰۲۳، ژاپن کسری تجاری ۹.۲۹ تریلیون ین را ثبت کرد که سه سال متوالی کسری را نشان داد اما نسبت به سال قبل ۵۴.۳ درصد کاهش یافت. با این حال، اقتصاددانان گفتند که مشخص نیست اقتصاد ضعیف ژاپن که شاهد کاهش فعالیت کارخانه‌ها برای هشت ماه متوالی بوده است، می‌تواند از بهبود صادرات حمایت کند یا خیر.

انتهای پیام

کارگروه تحریریه اقتصادی

سلام! من یک خبرنگار اقتصادی با تجربه و تخصص در زمینه اخبار و تحلیل‌های اقتصادی هستم. با ارائه تحلیل‌های دقیق و به‌روز، سعی می‌کنم به شما نکات و دیدگاه‌های مهم را ارائه دهم تا شما بتوانید از این اطلاعات بهره‌برداری کنید.
دکمه بازگشت به بالا