استان ها

جاده ای که مرکز لرستان را به بیراهه تبدیل خواهد کرد

با بیان این مقدمه به عمق اهمیت ، حساسیت و چرخه اقتصادی بالا و تولید ثروت در سیستم حمل و نقل پی خواهیم برد حتماً می دانیم که شاهراه مواصلاتی شمال به جنوب کشور از قبل از انقلاب تابحال از مرکز استان لرستان یعنی خرم آباد عبور می نماید و در این مسیر هزاران کسب و کار و شغل وابسته به حمل و نقل ارتزاق می نمایند این چرخه روز به روز با توسعه صنعتی و اقتصادی در حال توسعه و رشد بوده و در چند سال اخیر نیز با احداث آزادراه خرم آباد پل زال و خرم آباد اراک ، مسیر برای تردد حمل و نقل کالا و مسافر هموارتر گشته است .

همانطور که می دانیم در مسیر شمال به جنوب که از مرکز لرستان می گذرد انواع متعدد مشاغل شامل: مکانیکی، پنچرگیری، تعویض روغنی ، رستوران ، پمپ های بنزین و گازوییل ، هتل ها ، عوارضی ها ، اکیپ های امدادی ،مراکز خدمات بین راهی و دهها شغل دیگر وابسته به حمل و نقل در حال کسب درآمد و روزانه صدها میلیون تومان گردش مالی این زنجیره اقتصادی در استان لرستان ایجاد می گردد.

اما علی رغم پویایی و چراغ همیشه روشن حمل و نقل در استان به نظر می رسد طرحی که در آینده این چرخه مهم با اشتغال فراوان را با مخاطره جدی مواجه می‌سازد و قطعاً دور نمای حمل و نقل استان لرستان را در هاله ای از ابهام قرار میدهد پروژه احداث جاده الیگودرز به مسجد سلیمان است که اولا با وجود طرحهای نیمه تمام جاده ای استان ، جز اولویت های جاده ای استان نبوده و مسئولان در سنوات گذشته بدون آسیب شناسی آن اقدام به اجرایی کردن پروژه جاده الیگودرز به مسجدسلیمان نموده اند.

مسئولان بایستیی بدانند با ساخت این جاده ، شاهراه مواصلاتی شمال به جنوب کشور و همچنین مسیر بلعکس که از خرم آباد عبور می کند برای همیشه حذف خواهد شد و این یعنی کلیه خودروهایی که از مسیر شمال به جنوب و یا بلعکس در تردد هستند از سمت الیگودرز به جاده مسجد سلیمان هدایت می شوند و قطعاً قطع چرخه اقتصادی سیستم حمل و نقل در مرکز استان که یک زنگ خطر و آسیب جدی برای مشاغل استان می‌باشد را در پی خواهد داشت.

جالب است بدانیم براساس کسب اطلاع از کارشناسان سازمان راهداری ، در مسیر جاده ای شمال به جنوب کشور روزانه بیش از 4720 دستگاه خودروهای سنگین معادل 40 درصد تردد جاده ای کشور از مرکز استان لرستان به جنوب تردد می کنند .همچنین روزانه بیش از 5180 دستگاه سنگین در مسیر بلعکس یعنی از جنوب بسمت شمال معادل 41 درصد تردد جاده ای کشور از خرم آباد به شمال عبور می نمایند که حذف شاهراه مواصلاتی کشور که از مرکز استان می گذرد مهمترین و چالش برانگیز ترین آثار و تبعات احداث جاده الیگودرز به مسجدسلیمان در شرق استان می باشد .

از طرفی در نتیجه اجرای این طرح نه چندان ضرور مشاغل و کسب و کارهای متعدد موجود با روزانه صدها میلیون تومان گردش مالی در استان به صفر یا حداقل ممکن رسیده و براحتی به استان همجوار و جنوبی هدایت می شوند و به نظر می رسد جز از بین رفتن مشاغل و کسب و کارها برای ما عایدی در بر نخواهد داشت.

روی سخنم با مسئولان استان است که در این موضوع و این پروژه نه چندان ضروری چه اقدامی انجام دادند ؟ آیا طرحی که سراسر برای استان آسیب زاست و تبعاتی بدنبال خواهد داشت ضرورت اجرا دارد ؟ در این اوضاع اقتصادی نه چندان مطلوب دولت آیا آسیب شناسی روی این طرح صورت گرفته است ؟ بهتر نیست بجای تعریف پروژه ای با دهها هزار میلیارد تومان هزینه آنهم در سخت ترین مسیر کوهستانی، بدنبال تکمیل طرحهای نیمه تمام استان برویم ؟

جناب استاندار آیا خود و معاون عمرانی مطالعه ای در خصوص تبعات و آسیب های احتمالی این پروژه انجام داده اید ؟ شما بعنوان نماینده عالی دولت آیا می دانید این جاده در حال ساخت منجر به حذف شاهراه شمال به جنوب و قطع همیشگی کسب و کار وابسته به حمل و نقل جاده ای مرکز استان می گردد ؟

آیا این طرح نه چندان ضرور اولویت استان است یا چهار خطه های استان که بیش از یک دهه است تکمیل نشده اند ؟ آیا بهتر نیست بدنبال مطالبه مهم مردم الیگودرز یعنی تکمیل پروژه جاده الیگودرز به داران که حدود ۲۰ سال است بطول انجامیده ، باشیم ؟

در پایان انتظار می رود نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی در این موضوع حیاتی ورود پیدا کرده و با بازدید میدانی و تخصصی ، بازنگری این پروژه را با درنظر گرفتن منافع همه استان در دستور کار قرار داده تا با آسیب شناسی آن به واقعیت نیاز یا عدم نیاز این پروژه برای استان دست یابند.

۴۶

دکمه بازگشت به بالا