اقتصادی

ماجرای محدود شدن کارت سوخت آزاد چه بود؟

خبر مرتبط با کاهش کارت سوخت اضطراری یا آزاد در جایگاههای سوخت، امروز در صدر اخبار قرار گرفت و حاشیه‌هایی را به دنبال داشت اما آنچه که به طور قطعی و مسلم مطرح شده این است که تا این لحظه قرار نیست تغییری در قیمت و سهمیه بنزین ایجاد شود.

به‌ گزارش دانا نیوز، به دنبال اعلام خبری از سوی وزیر نفت مبنی بر امکان سوخت‌گیری با کارت سوخت شخصی در آینده نزدیک، سوالات و حواشی ایجاد شد.

هرچند که وزیر نفت تاکید کرد که از روش‌های غیرقیمتی استفاده می‌کنیم تا مصرف سوخت را کنترل کنیم، اما در خبر برخی رسانه‌ها از احتمال افزایش قیمت و یا کاهش سهمیه این فراورده نفتی نیز سخن گفته شد، موضوعی که البته با واکنش مدیرعامل شرکت ملی پخش فراورده‌های نفتی همراه بود.

جعفر سالاری نسب در گفت‌وگویی با دانا نیوز، صراحتا اعلام کرد که خبری از افزایش قیمت و یا کاهش سهمیه بنزین نیست و مردم به هیچ عنوان نگران این مساله نباشند، هرچند با توجه به قانون بودجه ۱۴۰۳ کارت‌های سوخت اضطراری در جایگاه‌ها محدود می‌شود اما این به معنای جمع آوری کارت‌های اضطراری طی هفته جاری در جایگاه‌ها نیست.

وی با تاکید بر قانون اجرای بودجه ۱۴۰۳ اعلام کرد که وزارت نفت مکلف است حداقل ۹۰ درصد توزیع بنزین را توسط کارت شخصی مردم انجام دهد، همچنین فراجا مکلف شده است مقدمات لازم را جهت تحویل یک هفته‌ای کارت به مردم فراهم کند. کارت اضطراری برای جایگاه‌های سوخت کماکان تا تکمیل مقدمات وجود خواهد داشت.

آن طور که مدیرعامل شرکت ملی پخش فراورده‌های نفتی گفته صحبت امروز وزیر نفت در این راستا این بود که طی ۱۰ روز آینده اطلاع‌رسانی در این رابطه انجام و مقدمات کار پیش برده خواهد شد و حتما این طرح زمانی اجرایی می‌شود که توزیع کارت سوخت توسط فراجا انجام شده باشد.

اما اکنون سوالی که در اینجا مطرح می‌شود این است که  وزارت نفت چه زمانی می‌خواهد موضوع حذف و ورود کارت‌های اضطراری را مشخصا اجرایی کند؟ اوایل سال گذشته در قالب برنامه ساماندهی کارت سوخت آزاد جایگاه‌ها، تعداد کارت سوخت آزاد جایگاه‌ها کاهش یافت و قرار بود که تا پایان شهریورماه سال گذشته، استفاده از کارت سوخت شخصی به بیش از ۹۰ درصد برسد. اوایل بهمن‌ماه سهمیه بنزین ۳۰۰۰ تومانی از ۱۵۰ لیتر به ۱۰۰ لیتر کاهش یافت، اما با توجه به نزدیک شدن به ایام عید، بار دیگر کارت‌های سوخت اضطراری به جایگاه‌ها بازگشتند.

اکنون در حالی که در روزهای ابتدایی سال ۱۴۰۳ هستیم، بار دیگر وزارت نفت با هدف مدیریت مصرف سوخت موضوع محدود شدن کارت‌های اضطراری را اعلام کرده است و آن‌طور که مشخص شده طبق قانون باید این طرح اجرایی شود و در نتیجه لازم است وزارت نفت هرچه زودتر، شفاف‌سازی در مورد زمان دقیق اجرای این طرح و برنامه‌های بعد از آن را داشته باشد.

ضمن اینکه اکنون فرایند صدور کارت سوخت نیز چندان کوتاه نیست حداقل یک‌ ماه تا صدور کارت سوخت زمان لازم است، البته روزهای ابتدایی سال جاری معاون وزیر نفت وعده داد که با الکترونیکی شدن خدمات صدور کارت‌های سوخت تا پایان اردیبهشت، ­زمان تحویل این کارت‌ها از یک ماه به یک هفته کاهش یابد.

آنطور که اعلام شد برای تحقق این امر، نیاز است که شرکت پژوهش و توسعه ناجی با وزارت نفت همکاری کند تا فرآیند نام نویسی کارت سوخت هم الکترونیکی شود.

بنابراین لازم است قبل از اجرای این طرح تعیین تکلیف و ایجاد زیرساخت‌ها برای اجرای آن ایجاد شود.

انتهای پیام

کارگروه تحریریه اقتصادی

سلام! من یک خبرنگار اقتصادی با تجربه و تخصص در زمینه اخبار و تحلیل‌های اقتصادی هستم. با ارائه تحلیل‌های دقیق و به‌روز، سعی می‌کنم به شما نکات و دیدگاه‌های مهم را ارائه دهم تا شما بتوانید از این اطلاعات بهره‌برداری کنید.
دکمه بازگشت به بالا